I somras bröt NovaLogic ny mark i fråga om storskalighet för onlineshooters som inte kräver månadsavgift. Joint Operations: Typhoon Rising stoltserade med en officiell maxgräns på 150 skrivbordssoldater på en och samma karta. Därmed slogs Battlefield 1942:s en gång i tiden imponerande 64-personersgräns med råge. Något reellt hot har ännu inte dykt upp, så tilläggspaketet Escalation bryter istället ny mark på andra områden. Eller?

Escalation: eskalering, stegvis upptrappning. Originalets konflikt mellan regeringsstyrkor och rebeller i Indonesiens övärld sprider sig och innefattar nu flertalet andra nationer i Sydostasien. Nu som då ett intressant och trovärdigt upplägg, inte helt olikt sådant som Tom Clancy brukar knåpa ihop när han ägnar sig åt författarskap istället för att göra speltitlar obekvämt långa. Nu är storyn kanske det minst viktiga i en genre som denna, men låtsaskrigande blir ju onekligen mycket roligare med trovärdiga förutsättningar. Därför frågar man sig lite stillsamt varför storyn utelämnats i (den också i övrigt torftiga) manualen. Nyfikna tvingas bege sig till spelets hemsida för att få reda på varför och mot vem man strider.

Nytt från Sydostasien

På nyhetsfronten finner vi en rad attiraljer. Sex banor för co-op, cirka 25 reguljära multiplayer-diton, möjlighet att föra statistik över omgångarna, fordon som attackhelikoptrar, stridsvagnar och crossmotorcyklar. Vidare finner vi ett par nya handeldvapen (exempelvis automatbössan P90 och pistolen Glock 17), skottsäkra västar, fordonsminor, antistridsvagnsmissilen Javelin och fallskärm som valbar utrustning. Förare har nu möjlighet att betrakta färden från tredjepersonsvy, det vill säga extern kamera en bit bakom fordonet.

Grafikmässigt är spelet snarlikt originalet, systemkraven är i stort sett identiska, bortsett från att man av någon anledning slopat minimikrav för minnet - vi får nöja oss med "512 MB rekommenderas". Inte heller spelsätt eller spelarklasser innehåller några nyheter. De senare är emellertid justerade på flera sätt: valbara vapen har flyttats runt lite för att balansera klasserna och prickskyttens värv har försvårats, bland annat genom att siktet är svajigare och att återfödningspunkterna är bättre täckta - spawn-snipers får det svårare.

Attackfordonen får betraktas som den största nyheten. Till skillnad från Battlefield-serien bygger moderspelet till stor del på infanterisoldater - blott ett fåtal fordon lämpade sig för attackuppgifter och deras effektivitet dämpades av fotsoldaternas tillgång till antifordonsmissiler av olika slag. Introduktionen av helikoptrar och tanks med offensiv förmåga kan därför antas ge fordonen en mer offensiv roll. Något Battlefield blir det emellertid inte, infanteriets motmedel är fortfarande effektiva, inte minst Javelin, den nytillkomna missilen ämnad att förpesta tillvaron för markfordon, som är ett kraftfullt motmedel mot alltför våghalsiga tanks. Kort sagt: roliga tillskott som inte förändrar stridsscenariot i någon högre grad.

Gradvis stegring blir stor spridning

Motorcyklarnas effekt på striderna är däremot stor, dessvärre inte på ett särskilt positivt vis. Tidigare krävde de stora avstånden mellan baserna lagsamarbete för att åstadkomma effektiva attacker. Bågarna finns i rikligt antal, så många väljer en kvick soloraid på bågen istället för att vänta på att kunna delta i helikopter- och bilburna anfall. Följden - okoordinerade sporadiska anfall och försämrat samarbete. Det var väl inte tanken i ett lagspel som detta...

Vi klagar vidare. De flesta viktiga moment täcks in i träningsuppdrag. Dock inte de nya attackhelikoptrarna, vi förväntas instinktivt förstå hur de fungerar (manualen ger blott den mest grundläggande informationen). Vidare, införandet av tre kultyper och skottsäkra västar är på pappret intressant, men i praktiken blir det minst sagt rörigt. För det första dröjer det 30 sekunder efter byte av vapen, kultyp och annan utrustning innan du tillåts byta igen, så att kvickt växla mellan lämpliga ammunitionstyper låter sig icke göras. För det andra visualiseras inte om din motsåndare bär på skyddsväst. Töm ett magasin pistolkulor i bröstet på fi, står han/hon kvar vet du att att så är fallet - och att du har uppskattningsvis två sekunder kvar att leva.

För den redan inbitne

Escalation är sammanfattningsvis ett ganska typiskt expansionspaket, med dels ett par prisvärda godsaker för dig som snöat in på originalspelet, dels orden "Kunde inte detta lika gärna ha förmedlats gratis via patchar?" ringandes i öronen på dig med mer kritisk inställning till tingens beskaffenhet. Nyheterna är förvisso inte helt oävna, men NovaLogic kunde gott och väl tänkt igenom det praktiska genomförandet ett par gånger till innan paketet släpptes. Gillar du moderspelet och har någon hundring över blir du säkerligen nöjd med detta tillägg. Övriga sparar pengarna till Battlefield 2.

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro
512 MB RAM