Lagom till att den traditionsenliga julstressen sätter in erbjuder Ice Station Santa något som jag personligen har saknat: ett riktigt julspel. Även om inte jätterobotar och boxande råttor har så mycket med helgfirandet att göra är det fortfarande tomten som behöver hjälp och Sam och Max svarar på kallet, med vapen i högsta hugg!

Den talande hunden och den mano-aggresiva kaninen är tillbaka för fler äventyr i samma anda som LucasArts gamla klassiker. Dialoger och handling genomförs prickfritt och Ice Station Santa är med största sannolikhet det roligaste spel som går att hitta i höst. Att berätta för mycket om handlingen skulle förstöra upplevelsen, men med bland annat en filosofisk robot stor som ett tvåvåningshus som bara kan svara med smöriga låttitlar eller en jultomte beväpnad med automatvapen och demonjulsånger, hur tråkigt tror du att du kommer ha?

Tillbaka till nutiden

Till skillnad ifrån andra utvecklare som valt episodformatet (*host* Valve! *host*) vet Telltale hur man släpper sina spel i regelbundna tidsintervaller, utan att för den delens skull låta kvalitén ta stryk. Ice Station Santa erbjuder allt vad du förväntar dig av Sam & Max. Skruvad humor, orimliga pussel och oförglömliga karaktärer. Spelet ser likadant ut som i första säsongen, men grafiken är stilren och charmig på ett sätt så att gammal inte är rätta ordet, snarare klassisk. Fler upplösningsalternativ har lagts till, så chansen är ganska stor att du kommer få säsong två att se bättre ut än den förra.

Animationerna är lätta och smidiga, och även om de inte ska kallas realistiska så passar de in i miljön och den tecknade atomsfären. Röstskådespelarna gör bra jobb med att få karaktärerna att låta någorlunda vettiga i en värld som är allt annat än just det, och jazztonerna i bakgrunden är precis det du förväntar dig ska kompa ett gäng hårdkokta, frilansande poliser. Med andra ord är allting sig likt från förra säsongen, men några nyheter finns.

Ett ytterst välfungerande hjälpsystem har lagts till: om du fastnar i något av pusslen kommer Max att hjälpa dig med kryptiska ledtrådar. Detta är inte lika krystat som det låter utan Max varierar hjälpreplikerna efter vad du senast gjort och du kommer slippa höra samma ledtråd upprepas. Hjälpen ställer du självklart in själv och föredrar du ingen hjälp, eller bara lite hjälp, finns de alternativen. Hjälpsystemet vävs in snyggt och är ovärderligt för oss som gärna stänger av spelet i vrede när man fastnar.

Snälla barn får Sam & Max i julklapp

Även om det rent estetiska är i toppklass brottas den nya episoden med samma problem som förra säsongen. Karaktärerna är samtliga helt underbara, men du har sett de flesta av dem innan. En kvart in i handlingen har du troligast redan sett nästan alla miljöer spelet har att erbjuda, och resten av tiden kommer du bollas mellan rummen likt en apporthund. Jag tänker inte avslöja något, men när du i slutet skickas tillbaka till tidigare miljöer känns det verkligen krystat, även om det fortfarande är väldigt underhållande. Om det endast var humorn som skulle betygsättas är detta en brinnande femma, men bristen på nytt material blir mer frustrerande ju längre tid du spelar.

Trots brister är Ice Station Santa fortfarande en riktig pärla som borde inhandlas av alla med en gnutta humor. Hjälpsystemet låter de oerfarna komma in i spelet smidigt, och för de mer rutinerande finns nog med knäppa pussel för att underhålla i de två till tre timmar spelet håller. Titeln kostar inte mer än ett Xbox Live Arcade-spel, och för det priset får du mer skratt än valfri komedifilm. Det finns inga ursäkter. Köp, spela, skratta och njut.

Sam & Max Episode 201: Ice Station Santa går endast att köpa via GameTap och på Telltale Games hemsida.