RPG-genren är som många andra överfull av spel vilka alla vill försöka få platsen som genrens konung. Även då Diablo har många år på nacken är det fortfarande många som betraktar det RPG-genrens allsmäktiga. Kult utspelar sig i en fantasy-värld, men ingen färgfull och glad sådan. Landet är sargat genom en självproklamerad härskare och tyrann. Han har dödat självaste Gud med ett svärd som nu bär namnet The Godslayer. Din uppgift blir att finna denna tyrann och förgöra honom och svärdet.

Inledningsvis

Spelet börjar med en mycket dålig ursäkt för introsekvens och kort efter att denna avslutas befinner du dig i huvudmenyn. Att besöka inställningsmenyn har blivit något av en traditon för mig, det är nämligen alltid det första jag gör när jag startar ett nytt spel. Men till min stora besvikelse fanns det nästan ingenting att pilla på överhuvudtaget. Något nedstämd navigerar jag ut till huvudmenyn och påbörjar istället mitt äventyr.

Skapandet av karaktär

Din huvudkaraktär är av det kvinnliga könet och du börjar med att namnge henne. Övriga inställningsmöjligheter innefattar hårtyp och kläder. Du blir även tilldelad så kallade statuspoäng vilka används för att öka attribut inom fyra distinkta områden: närstrid, avstånd, magi och hastighet. Dessa klassificeras genom bokstäver som alla har plus (+) respektive minus (-) vilket illustrerar din färdighet i det givna attributet. Vidare finns såkallade "attunements" vilka enkelt uttryckt är en typ av special attribut, till exempel: "Weak points" vilket minskar styrkan på dina fienders rustning. Det finns i runda slängar uppåt 100 attunments vilket banar för stor variation av attribut på din karaktär. Jag knappade in några värden och någon minut senare begav sig min lila tös in i Heretic Kingdoms för hitta och förstöra svärdet Godslayer...

Äventyret börjar

Den första dialogen är ganska så tyst, det är nämligen inget tal överhuvudtaget. Något besviken läser jag mig igenom den talfria dialogen och försöker bli inspirerad av texten. Det skall dock tilläggas att dialogen är välskriven, även om tal hade varit att föredra. De första uppdragen är mycket simpla och görs på endast några få minuter. Uppdrag får du genom att prata med folk i byar och runt om i spelet. Svårighetsgraden på uppdragen varierar givetvis, men överlag är de ganska så enkla och ger ingen större utmaning.

I spelet har du möjlighet att öppna en såkallad "dreamworld" och genom denna kan du dra fördel av dina fienders svagheter eller förgöra de själar vid vars död ökar din karaktärs styrka. Att styra din kvinna går i klassisk klicka-med-musen-tema och innebär inga större förändringar gentemot andra spel i genren. Något jag fann högst irriterande var attacksystemet. Vill du attackera en fiende måste du först gå fram till den genom att använda vänstermusknapp och sedan attackera med höger. Visst säger du, så är det alltid. Nej, här kommer kruxet. Ifall fienden flyttar på sig kommer du att stå kvar på samma ställe och vifta med din hacka. Att hålla ned högermusknapp på fienden och för att på så sätt flytta sig närmre denne och attackera när han befinner sig på behörigt avstånd fungerar alltså inte; tråkigt men sant. Det kan även vara lite svårt att navigera runt på kartorna då det inte alltid är markerat var man kan gå och inte kan.

Grafik och gränssnitt

Att grafik spelar en allt större roll i dagens spel är ingen nyhet, men huruvida utvecklare väljer att lägga ner energi på detta är en helt annan diskussion. Kult hamnar nog i någon kategori mellan de båda alternativen. Spelet är precis som i Diablo-serien utvecklat med 2D i åtanke, men fiender och din egen karaktär renderas i 3D. Utvecklarna har lyckats bra med att integrera dessa i miljöerna och de bryter inte alltför mycket mot bakgrunderna. Animationer av eld, träd och andra objekt är inte direkt underhållande utan ganska tråkiga. Gränssnittet fyller helt klart sin funktion - enkelt och lättnavigerat. Ikonerna i spelet kunde nog ha gjorts något mer färgglada och större då de i nuvarande format kan tyckas vara något små. Skulle du vara mindre bevandrad i RPG-genren så lär du sig snabbt hur gränssnittet fungerar. Manualen fungerar som ett ypperligt hjälpmedel till att förstå hur saker och ting fungerar. Grafiken som helhet uppnår en tillfredställande nivå och får betyget godkänd.

Ljud och musik

Som jag nämnde tidigare fanns det inte många ljudinställningar att leka med, men spelet levererar ändå en okej ljud- och musikupplevelse. Något vi alltför sällan hör i spel är att musiken skiftar vid konfrontation av fiender. Visst, det finns några spel ute på marknaden som bjuder på detta men de är få. Varför tycker jag detta är bra då? Jo, först och främst så ökar det självklart spänningen men agerar även förvarning på att fiender är på väg. Detta hjälper mig att slänga en extra blick på nuvarande utrustning och ger möjlighet till att tänka över situationen. Kult har lyckats väl med att införa detta men lämnar en sak att önska - längre musikspår. Det är ganska korta musikspår och kan i längden upplevas som något upprepande. Det skall dock nämnas att den är välgjord och kombinerat med grafiken ger ett bra helhetsintryck. Utöver detta bjuds det på bra ljudeffekter vilka passar in i miljöerna och ökar inlevelsen ytterligare. Så sammanfattningsvis vill jag ge ljud- och musikdelen betyget godkänd.

Avslutningsvis

Det är alltid lika svårt att recensera spel som liknar Diablo. Att avfärda dem med orden: "Nej, usch det här funkar inte, var är min paladin?!" blir tämligen attraktivt. Ni förstår säkert vad jag menar. Men - alla spel måste få sin chans att visa vad de går för och huruvida de kan ge en tillfredsställande spelupplevelse. Storyn i Kult är inte direkt nyskapande och bjuder på en relativt klassisk konstruktion. Man skulle nog kunna sammanfatta Kult som ett grafiskt bättre spel än Diablo, men ljudmässigt sämre. Jag vill påstå att Kult ger en bra spelupplevelse och står sig mot spel i samma genre. Men avsaknaden av flerspelarläge ger onekligen spelet en kortare livslängd men lyckligtvis så levererar enspelarläget en bra utmaning med flera olika svårighetsgrader.

Testsytem:

AMD Barton XP3000+
512 Mb RAM