Jag har aldrig varit en sådan där bensin- och oljeluktande bilkille; att se skillnad på olika bilmärkens årsmodeller likställer jag med kvantfysik och fråga mig inte om vilka delar en motor består av. Det betyder dock inte att jag avskyr bilspel, tvärtom, många timmar har spenderats framför tidigare Colin McRae-titlar och liknande, gärna i sällskap med andra så att de riktiga tävlingsinstinkterna väcker neandertalaren i mig. Colin McRae 2005 har sedan en tid tillbaka kinesat på min hårddisk och det är dags att byta ut racinghandskarna mot recensionsvantar, vi lägger in första växeln.

Min första reaktion framkallades redan innan DVD-skivan hamnade i läsaren; är inte det här den andra Colin-titeln som släpps i år? Jajamensan, Colin McRae 04 rullade ut ur garaget i mars månad och redan nu serverar Codemasters oss en ny version - redaktörssinnet (motsvarande Peter Parkers spindelsinne) pinglar oroväckande. Nåväl, med ett rent sinne utan förutfattade åsikter lyssnar jag på hur skivan spinner loss och byte för byte läggs snyggt och prydligt på hårddisken, alla 3 300 000 000 av dem.

Det första du möts av är ett minimalistiskt menysystem som jag personligen finner hyfsat tilltalande. Efter att ha konfigurerat min nyinköpta åttaknappars gamepad och mekat med grafikinställningarna är valen följande: att kränga på dig Colin McRae-skinnet och slåss om förstaplatsen i världsrankingen, starta från botten och skapa en egen karriär, köra enstaka banor eller mäta dina kunskapar mot andra, antingen via LAN, över nätet eller på samma skärm i splitscreen. Föga överraskande eller nyskapande gentemot tidigare titlar alltså.

Vi slänger in tvåan

Om du inte är tokfrälst i den fyrhjulsdrivna kiltbäraren som namngett spelet föreslår jag att du väljer karriärläget. Här finns mest att uppleva och som sagt är det från botten och uppåt som gäller - du startar med fem bilar och eftersom du än så länge är ett okänt namn på världsrankingen finns det till en början bara en tävling för tvåhjuldrivna fartvidunder att sprätta grus i. När du väl bevisat att du är sladdarnas och fartens konung tilldelas du förarpoäng och nya bilar vilket låser upp nya tävlingar och uppgraderingar. De senare kräver dock lite finess, för att få utrusta din bil med den senaste tekniken måste du klara av olika sorters utmaningar som speglar delen du vill uppgradera. För att få nya bromsar gäller det att på tid klara av att köra snabbt och stanna inom ett markerat område, för att fräscha upp motorn måste varvtal hållas en viss tid på olika växlar. Känns det igen? I så fall har du spelat det fjärde Colin McRae-spelet som, just ja, släpptes i våras.

Nyheterna är helt enkelt de olika vägstumparna du susar fram på och de är som vanligt landsstereotypa. Sverige är snöigt och halt, den japanska landsbygden är grön och lagom mystisk och i nykomlingen Tyskland går din framfart genom sädesfält och breda, greppvänliga asfaltsvägar.

Repa inte lacken på kärran, den är ny

Grafikmässigt levererar Colin McRae 2005 inte de vackraste landskapen som setts i ett bilspel men heller inte de fulaste, långt ifrån. Omgivningarna ser snyggast ut när man svischar förbi i över hundra blås vilket är huvudsaken och egentligen är det bara när naturen står ivägen för ditt fordon som du märker att mycket av terrängen byggs upp av tvådimensionella sprites. Skulle en tall eller sten stå i vägen för din framfart är alla bilar inte bara utrustade med fyrpunktsbälten utan även med individuella skademodeller som utan pardon visar att du slarvat med inbromsningen. Efter för många krockar ser din bil verkligen ut att vara färdig för skroten.

De olika länderna gestaltas trovärdigt och tack vare nämnda stereotypbehandling känns det som om man är i Spanien när man bränner gummi på serpentinvägarna och just så här års känns det slaskiga väglaget i någon liten svensk ort ganska äkta. Har du en dator som klarar av det erbjuder spelet partikeleffekter som får trädens löv att singla ner efter en närkontakt av tredje graden och ställer du in upplösningen på 1600 x 1200 är bilfärden väldigt behaglig för ögat. Själv fick jag nöja mig med 800 x 600 med detaljnivån på ”hög” med de specifikationerna ni ser längst ner på sidan.

Väghållning och genvägar

Det viktigaste i ett spel är såklart dess känsla vilket är bland det svåraste att beskriva och säkerligen knepigt för utvecklarna att skapa. På den punkten är jag något kluven. Spelets arkadinriktning känns av från den första explosionen i förbränningskammaren, det är inte realistiskt för fem öre och det utger sig det inte heller för, vill du ha en rallysimulator får ni leta vidare. Bilen far både hit och dit och precis när man tror att man behärskar fordon och väglag befinner man sig i diket med en förvånansvärt orädd kartläsare bredvid sig, kanske svimmade han när mätaren visade 160 och vi flög av vägen? Vissa tycker att väglaget är alltför halt, körkänslan beskrivs av många som att styra en smörklick i en stekpanna och jag är beredd att hålla med, till en viss del.

Allt förutom asfalt är halt i olika grader och man måste hela tiden tänka på underlaget och vilket sorts bil man kör med; två- eller fyrhjulsdrivet, tung eller lätt bil, regnigt eller strålande sol. Det är själva utmaningen i Colin Mcrae 2005 och antingen så gillar man att i varje ögonblick kämpa för att hålla på bilen på vägen eller så hatar man det. På något sätt lockas i alla fall jag att köra vidare, att lära mig behärska de olika fordonen och få till den där perfekta sladden i kurvan men jag förstår dem som förkastar spelet efter fem minuter. Det är lite som en del musik, Prodigy är ett lysande exempel, det tar tid att smälta och lära sig att uppskatta.

Colin McRae 2005 är inte nyskapande, innehållet är inte färskt och att ta fullpris för det är snudd på lurendrejeri vilket avspeglas på betyget. Om Codemasters skulle dra av 100 kronor och istället kalla det Colin McRae 04 Holiday Edition eller något liknande så skulle betyget bli bättre. Jag kan inte rekommendera de som köpt det föregående spelet att lägga ut pengar på det här. Har du däremot inte kört arkadrally på ett tag och är sugen på nya landsvägar är Colin McRae 2005 en kandidat, bara du svänger förbi vårt filarkiv och testar demot, för säkerhets skull.

Testdator

AMD 64 3200+
512MB RAM
GeForce 4 Ti4200 128MB

Skicka en rättelse