De största skillnaderna i JtL är introduktionen av två helt nya raser, fyra nya yrken och tio enormt stora rymdzoner. Likt SWG finns möjligheten att affiliera sig med antingen rebellerna, imperiet eller helt enkelt vara neutral. Du måste redan från början välja till vilken fraktion du vill tillhöra. Visserligen betyder detta inte att du vid ett senare tillfälle kan byta, men då kommer alla dina ihopskrapade pilotpoäng försvinna. Ditt första skepp levereras gratis men dessvärre är det inte av den fetare kalibern och inte heller uppgraderingsbart. Det skall tilläggas att de två nya raserna är något mer lämpade för det nya yrket (shipwright) som, vilket du säkert redan gissat, är orienterat runt rymdskeppssnickeri.
Som i de flesta MMO-spel kan du gruppera dig med andra rymdskeppare men detta kan innebära problem. Ofta sätter ni fart mot samma fiende och att upprätthålla någon form av kommunikation via tangentbordet är tämligen svårt när du samtidigt skall försöka manövrera ditt skepp från att kollidera med dina gruppmedlemmar. Allt detta bara för att du efter striden skall behöva konstatera att allt efterlämnat bråte faller i dina vänners händer på grund av att deras skepp är bättre än ditt. Det finns givetvis några bättre inslag som t.ex. möjligheten att flyga flera stycken samtidigt i ett skepp. Även här finns några smärre problem. Du kan ha oturen att få flyga med någon kamrat som luktat lite på brännvinet (jag menar bara att du inte riktigt vet vart han tänker styra farkosten) och att om du då styr laserkanonen kan få uppleva vissa problem med att sikta på fienden.
Efterhand som spelet fortskrider och du förhoppningsvis når högre upp i erfarenhetsstegen kommer du även få tillgång till nya komponenter till ditt skepp. Bland annat möjligheten att påkalla hjälp från omkringflygande NPC:s (NPC betyder non player character, en datorkontrollerad spelare), fråga efter ammunition, reparationer och mycket annat. Självklart kan du även skaffa bättre sköldar, styrning och fetare vapen för att nämna några av alla tillgängliga uppgraderingar. Något många spelare uppskattar, inklusive jag själv, är att du inte behöver oroa dig för att motståndare skall attackera dig bakifrån när du håller på att skjuta ner en NPC, detta eftersom du behöver bege dig till designerade områden för att få kriga mot riktiga spelare.
Kanske är JtL vad som fått just dig intresserad av SWG men jag måste påepeka det faktum att tilläggspaketet är långt ifrån lämpligt för nya spelare. Främst därför att uppgraderingar till skeppen är väldigt, väldigt dyra, vilket leder till att det kan vara mycket svårt att införskaffa någon hyfsad utrustning till ditt skepp. Pengarna du får för rymdslagen är också avservärt mindre än vad som ges på marken. Vidare så leder detta direkt till att spelare som varit aktiva i SWG en längre tid relativt snabbt kan uppnå de högre nivåerna i shipwrights-yrket, något som även gäller pilotyrkena då det till stor del handlar om ihopsparat ingame-kapital.
Tillhör du den skara människor som spelat SWG en längre tid kommer JtL antagligen som ett välkommet tilläggspaket vilket bjuder på många nyheter och många timmar av spelande. Skeppen och planeterna i JtL är både estetiskt och grafiskt tilltalande samtidigt som ljud och musik tillhör filmkvalitéklassen. En annan nyhet är att du inte längre behöver vänta på skeppen som transporterar dig mellan planeter utan nu är det istället omedelbar resa som gäller. Som jag sa tidigare är JtL svårt att rekommendera för nybörjare då det kan vara mycket svårt att erhålla tillräckliga erfarenhetspoäng. Men med detta sagt vill jag ändå tro att JtL kommer få många att stanna kvar och fortsätta spela SWG främst därför att det nu faktiskt känns som att man tar del av ett riktigt Star Wars.
Testdator:
AMD Athlon XP3000+
512 MB DualChannel DDR
ATi Radeon 9800 PRO