Den charmerande svenska Steamworld-serien bjudit på ett gäng riktigt bra spel i flera olika genrer genom åren, från metroidvania till stadsbyggare. För mig är det nog ändå Steamworld Heist som är favoriten – ett turordningsbaserat strategispel i 2D där du sköter siktandet själv och ofta försöker rikoschetta kulorna dit du vill som någon sorts våldsbiljard.
"Någon sorts våldsbiljard"
När det nu är dags för uppföljaren är därför förväntningarna höga. Men originalets charm är svår att upprepa, för en del av hela Steamworlds charm är att spelen är relativt småskaliga, tillbakalutade och inte för uppblåsta eller utdragna. Så hur bygger man ut originalet utan att tappa kärnan? Thunderful lyckas glädjande nog väldigt bra med den svåra balansgången.
Den här gången utspelar sig det hela på ett hav, fast i rymden. Man börjar i ett härligt soligt karibiskt område, men upptäcker fler miljöer längre fram i spelet. Till en början kan du inte ens försvara dig mot de fiendefartyg som patrullerar vattnen, men ganska snabbt utrustar du din ubåt med kanoner, maskingevär, torpeder och lasrar så att du kan göra processen kort med eventuellt motstånd du stöter på när du puttrar omkring på kartan. Relativt tidigt låser man också upp möjligheten att dyka med sin ubåt, vilket gör det möjligt att hitta nya områden och hemligheter. Allt detta är dock bara en trivsam inramning till huvudingrediensen – de taktiska turordningsbaserade striderna.
Grundpremissen är att du flyttar runt ditt manskap i 2D-miljöer och sedan siktar du manuellt för att få bästa möjliga träff. Det är viktigt att utnyttja dina olika karaktärers specialiteter, placera dem smart bakom skydd och våga vara aggressiv när så behövs. Det hela är förrädiskt simpelt upplagt, men blir ganska snart kaotiskt när du måste bolla olika fiendetyper, förmågor, specialmål och tidspress för att klara uppdragen. Möjligen är spelet lite för långt sett till variationen i uppdragen, men för det allra mesta har jag minst lika roligt den här gången som i originalspelet, även när det börjar kännas lite utdraget.
För att ha en chans mot de ibland rätt motiga oddsen erbjuder spelet ett utmärkt system för karaktärsbygge. Det finns till att börja med sex olika klasser att välja bland. Snipers har till exempel lasersikten som gör det lättare att sikta, men måste ladda om efter varje skott, Flankers är som namnet antyder snabba bra på att flankera med sina hagelgevär, medan Brawlers är tåliga närstridsspecialister. Alla klasser har dessutom olika specialförmågor som de låser upp i takt med att de får mer erfarenhet.
Det bästa med systemet är dock att klass är helt knutet till vapnet, så om du ger din granatälskande Boomer en pistol så blir de istället en Engineer och kan ägna sig mer åt support och helande istället. När en karaktär har låst upp förmågor för flera olika klasser kan den dessutom aktivera ett visst antal förmågor från de ”inaktiva” klasserna, vilket ger stora möjligheter för kraftfulla builds.
Problemet är bara att du levlar ganska långsamt, särskilt de senare nivåerna. Ett tips är att hålla dig till en klass per karaktär till du har möjlighet att låsa upp en förmåga som ger dig 200 procent mer XP de första två nivåerna. Då räcker det med ett enda uppdrag för att en karaktär ska gå upp till nivå två i en ny klass, så det är snabbt gjort att spela om något eller några av de enklare eller roligare uppdragen för att låsa upp fler klassförmågor åt dina karaktärer och experimentera för att hitta kul kombinationer. Till exempel är det fantastiskt att ge en prickskytt förmågan att göra mer skada bakifrån, eftersom det ofta är lätt att studsa kulorna så att de träffar i ryggen. Det är fortfarande onödigt segt att nå maxnivåerna i en klass, men en liten bit in i spelet är det ändå relativt lätt att ge dina karaktärer hyfsad bredd.
"En värld som är väldigt svår att inte tycka om"
Intrigen är inte så mycket att orda om, men både världen och karaktärerna osar charm. De soliga karibiska haven, de frostiga arktiska vattnen, de rostiga skorvarna du slåss på, de pompösa skurkarna och de galna sektrobotarna som envisas med att byta ut sina metalliska delar mot skelettdelar – allt är kärleksfullt presenterat. Steamworld Heist 2 tar originalets enkla koncept, bygger ut det där det behövs och bjuder på ett förrädiskt behagligt (det är bitvis ganska svårt på högre svårighetsgrader) strategiskt äventyr i en värld som är väldigt svår att inte tycka om.
Fotnot: Spelet är släppt till PS5 (testad), PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, Switch och pc.