Sommaren är slut, skolan ringer in och det är dags att åter sätta sig i skolbänken. Som en pigg och kry tonåring skickas du till universitetet för stundande högskolestudier i EA Games expansion The Sims 2: Studentliv. Men studentlivet är inte bara billig mat och ölfat, för under ytan döljs mycket mer än vad du först trodde.

Man skulle kanske kunna säga att utbildning i The Sims aldrig riktigt haft någon särskilt stor roll. Visst har det ju sedan länge funnits både barn och ungdomar i de tidigare spelen och expansionerna, men dessas skolgång har varit likadan som föräldrarnas arbete – en tid på dygnet då de är bortom spelarens kontroll, helt enkelt någon annanstans. The Sims 2: Studentliv är expansionspaketet i vilket hushållets ungdomar får chansen att ta det stora klivet ut i vuxenlivet. När de har åldern inne kan du, förutsatt att du har expansionspaketet förstås, skicka iväg dem till högskolan för fyra härliga års studier. Vågar du verkligen lämna dina barn?

En fräsch nystart på livet kan ju alltid vara ett välkommet element och när jag som tidigare ej Sims 2-frälst spelare efter mycket donande med många CD-skivor tagit mig in i spelet så är det med en helt ny karaktär. Tur var väl ändå det, för nog hade det varit irriterande om jag först var tvungen att skapa ett hushåll, sedan föda upp barn varpå jag först sedan när de nått lämplig ålder kunde erbjuda dem en fortsatt skolgång. Istället gav jag mig som ung och fräsch gröngöling av till Veronaville University, där jag dock snart visade jag mig vara en riktig dumbom.

Nackdelen med att påbörja en ny karaktär och direkt kasta in denna på ett universitet är att dennes allmänbildning är underligt låg. Jag vill minnas att jag i verkligheten, om än kanske lite för självsäker, åtminstone hade en del förkunskaper inom vardagliga områden som logik, städning och matlagning innan jag började på högskola, men i Sims 2-världen är så tydligen inte fallet. För när jag väl dök upp i universitetsstaden så var det enligt spelet som en otränad odugling helt utan förkunskaper. Utmaning eller förolämpning, det är frågan.

Att välja bostad är inte alltid det lättaste. I den krassa verkligheten saknas ofta allt vad valmöjlighet heter, men i Sims 2 finns förstås inga bostadsköer. Det första beslut du tar, efter processen med att skapa en ny karaktär det vill säga, är om du vill bo i ett korridorrum eller i ett eget hus. Startkapitalet du har att tillgå är förstås väldigt blygsamt och några större utsvävningar finns det inte utrymme för. Men samtidigt är dina startpengar för ändamålet mer än tillräckliga. Väljer du korridorboendet så hamnar du vips med din karaktär utanför huset du ska bo i, tillsammans med andra studenter som samtidigt ska flytta in. Snabbt som en vessla bör du kila runt i huset och välja det rum där du trivs bäst, för i det här spelet gäller ”först att paxa”-principen.

Konceptet med korridorboende i Sims 2 är helt klart fördelaktigt för den enskilde studenten. Frikostigheten i de gemensamma utrymmena är med svenska mått mätt enorm, med mängder av utrustning som TV, schackspel, välfyllda bokhyllor, övningsspeglar och musikanläggningar. Till och med färdiglagad mat finns att tillgå, åtminstone i det hus jag bosatte mig i, då det på bottenvåningen fanns en kafeteria där en äldre kvinna lagade mat och plockade undan. Än har jag inte märkt av att detta skulle kosta pengar och fastän räkningarna senaste gången var något höga så njuter jag av att vara en lat student och skjuter övrig matlagning på framtiden.

Amerikaner är kanske inte de smartaste av människor, men likväl har många intelligenta personer fötts i de Förenta Staterna. Ta Britney Spears och Jessica Simpson till exempel. Nej skämt åsido, om inte ironin lös igenom alldeles nyss kan jag avslöja att amerikanernas syn på högskolestudier sannerligen inte är verklighetsförankrad. Döm om min förvåning när jag upptäcker att jag i spelet bara har två timmar schemalagd undervisning per dag. Vad är det egentligen min sim studerar?

På sätt och vis är detta ändå bra. Jag har vid många tillfällen dragit djupa suckar över tidstempot i Sims-spelen och varje gång har just detta varit anledningen till att jag avinstallerat spelen och gjort något roligare. För mig är det inte rimligt att det tar 25 minuter för min sim att gå från sitt rum, två trappor ner och ut genom ytterdörren. Att således bara ha två-tre skoltimmar om dagen verkar vara utvecklarnas sätt att få dagen att räcka till.

Det råkar vara så att det är mycket man ska hinna göra som student. Inte nog med att man rätt ofta ska vara i skolan (kanske dock inte i Sims), man har även hemuppgifter, terminsuppsatser och andra studier att genomföra. Som grädde på moset kan ett socialt liv alltid vara trevligt och din sim är inte helt utan ambitioner, ständigt visas nya ambitionsmål som kan ge dig extra ambitionspoäng – poäng som sedan kan bytas in mot belöningar i form av spejsade tillbehör till ditt rum. Men när till och med terminerna är avkortade och en termin avklaras på ringa 72 timmars Sims-tid undrar man ibland hur man ska hinna med allt.

Hur väl du lyckas med dina studier beror naturligtvis helt på hur flitig du är i skolan. Varje föreläsning du går på eller uppgift du gör ger dig påfyllning i en skolmätare och för att kunna nå ända upp varje termin måste du dessutom lära dig och bli bättre inom utvalda egenskapsområden, så som logik, städning och matlagning. Pluggar du riktigt duktigt får du bra betyg och får ta emot stipendium, sköter du dig sämre blir det studiegranskning och vattniga nudlar istället.

Grafiken är vacker precis som i ursprungsspelet Sims 2, miljön i huset är mycket detaljerad och du kan se såväl vad simmarna har för mönster på kläderna som vad de har på tallriken och vad de ser på TV-skärmen. Tråkigt nog är dock världen runt omkring det hus där du för närvarande befinner dig helt platt och kal utan något som helst att titta på. Spelet är ändå rätt krävande av den dator det körs på – såtillvida du inte kör alla grafikinställningar i botten – och lite extra minne kan alltid vara en bra idé om du tänker bli Sims 2-fanatiker. Rikligheten bland möbler, tapeter, dekaler och mönster är förstås precis som i huvudspelet riklig och ditt texturminne kan om du har otur fyllas fort.

The Sims 2: Studentliv är en expansion i klassisk bemärkelse. Spelet låter dig komma bort med en av dina karaktärer från det vanliga spelet för ett tag, möta nya människor och se nya miljöer. Om något så skulle jag dock säga att studentlivspaketet är en lämplig inkörsport till spelserien, då du inte behöver tänka på mer inredning än ditt eget studentrum till en början. Istället för att fokusera på husbyggnad och inredning handlar Sims 2: Studentliv om relationer och personutveckling, så om du är av den sociala (eller emulerat sociala) typen kan detta paket mycket väl falla dig i smaken. För dig som däremot redan i tidigare spel stört dig på det kvicka tempot eller det konstiga språket simmarna vräker ur sig finns tyvärr inte mycket att hämta.

AMD64 3200+ (2,0GHz)
2 GB RAM
ATi Radeon X850XT PE (256 MB)