De sedan nästan 30 år hårt exponerade huvudkaraktärerna i George Lucas framgångssaga Star Wars får i Republic Commando kliva åt sidan för en grupp betydligt mindre namnkunniga elitsoldater. Utrustade med en tung vapenarsenal rensar de under ditt kommando galaxen från allehanda alienslödder - med den äran.

Med två månader kvar innan den sjätte Star Wars-filmen berövar tillbedjarna deras sociala kompetens - att köa i dagar framför biljettluckan är snubblande nära vanvett - levererar LucasArts Republic Commando. Denna shooter är en av flera Star Wars-titlar som bär förhoppningar om att sälja extra bra i kölvattnet av den kultförklarade filmseriens sista (?) del. Dock är handlingen förlagd till Clone Wars-perioden, alltså ett par år före den stundande filmen Revenge of the Sith, så om du vill ligga rätt i tiden får du istället värma upp med den förra rullen, Attack of the Clones.

Som titeln antyder för du kommandot över en grupp elitsoldater ur det republikanska gardet. Beväpnad med det charmanta namnet Thirty-eight och tre krigare skickas du runt i galaxen med arbetsuppgifter ganska typiska för din profession; eliminera anfallande fiender, utför sabotageaktioner, infiltrera motståndarbaser och så vidare. Uppdragen är indelade i tre kampanjer, var och en med sin distinkta karaktär och fiendeflora. Vapenarsenalen består av genretypiska pjäser, fast naturligtvis med en air av stjärnkrigande; pistol med oändliga mängder ammunition, maskin-, prickskytte- och granatgevär samt handgranater. Till detta kommer att du emellanåt springer på småbisarra fiendevapen och att du i närstrid kan dela ut smällar av närmast tysonsk styrka. En enda välriktad högersving får klenare motståndare att kasta in handduken, varför närstrid ofta är ett vettigt ammunitionssparande alternativ till traditionellt pangande.

En ordergastares dröm

Dina medhjälpares roll är inte av estetisk art, de deltar flitigt i stridigheterna, antingen självständigt (nåja, de är trots allt datorstyrda... men de fungerar dugligt) eller som konsekvens av dina order. Medelst snabbkommandon bekvämt bundna till F-tangenterna ger du grupporder som att gå på offensiven, följa dig, säkra en position eller återgå till tidigare order. Vidare kan du delegera individuella uppgifter som att postera prickskyttepositioner, hacka eller spränga låsta dörrar med mera. Gruppstyrningen är på det hela taget mycket smidig, inte alls så rörig som jag befarade.

Ett lätt udda inslag är det hjälmvisir som skiljer dina ögon från omvärlden. Förutom att vara en kul detalj fungerar det på samma sätt som en HUD (Head-up Display) i stridsflygplan, det vill säga att all nödvändig information finns på skärmen. Inte för att Star Wars på något vis gör anspråk på realism, men att FPS-genrens alla mätare plötsligt är motiverade i bild gör inte ont. Mindre realistiskt, och faktiskt lite småtråkigt, är att dina medspelare inte dör i egentlig mening. Biter de i rymdgräset visualiseras detta med en ikon i displayen, varpå du kan lubba dit och raskt väcka dem till liv igen. Se det som det minst dåliga alternativet, där de andra är att fortsätta med reducerat manskap eller att börja om varje gång någon i gruppen lämnar byggnaden.

Rymdkriget leds till våra näthinnor med hjälp av Epics välbeprövade Unreal-motor, en skapelse som brukar bjuda något så ovanligt som både bra flyt och trevligt utseende. Möjligen ska vi lasta den fruktade multiplattforms-anpassningen (spelet släpps till pc och Xbox) för det inte särskilt pulshöjande utseendet, även om det inte på något vis är motbjudande. Väldesignade och detaljrika karaktärer skrivs in på pluskontot, bitvis fula miljöer är ett klart minus. De senare lider svårt av Halo-sjukan - upprepning intill löjets gräns. Märkligt nog tar motorns underbara flyt ibland rast, med viss seghet i kontroller och ordergivning som trist konsekvens.

Utseendet sjunger upprepningens lov

I en match mot det denna månad ettårsjubilerande Unreal Tournament 2004 vinner åldringen med 3 - 0; det är snyggare, rullar bättre (jag har testat med både GeForce 4 och Radeon 9800 Pro - kalasflyt med båda) och uppvisar inga som helst tecken på sirap i kontrollerna. Månne kräver Republic Commando-bottarna sin beskärda del processorkraft? Det ska sägas att klagomålen inte är av förödande art. Dessutom får det utmärkta ljudet - bra vapeneffekter och välskriven, humoristisk dialog - sägas väga upp en del.

Släktskap med tv-spel innebär alltför ofta att vissa pc-specifika element får stryka på foten. Ta till exempel Star Wars Battlefront, ett LucasArts-försök att göra ett rymdens motsvarighet till Battlefield 1942, som på grund av diskutabel nätkod och maxgräns på 32 spelare inte lyckades leverera. Förutom halvtråkig grafik dras Republic Commando faktiskt inte med några större konsolhandikapp, och vi får faktiskt ett fullödigt multiplayerläge (16 spelare) på köpet. I alla fall på pappret. I praktiken tröttnar man snabbt på onlinestriderna, mest beroende på att endast totalt söndertjatade spelsätt erbjuds - Deathmatch, Team DM, Capture the Flag och Assault (CTF-klon med bara en flagga). Addera kraftigt obalanserade vapen och vi har förklaringen till varför serverlistan är lika full av hål som en medioker proffsboxares tandrad. En bortkastad möjlighet - detta om något är som gjort för tokroligt klassbaserat lagspelande à la Return to Castle Wolfenstein, om än i mindre skala.

Kompetent rymdpangande

Raskt över till domslutet. Utan att jag kan förklara varför är Republic Commando något så ovanligt som ett spel som växer. Inledningsvis hakade jag upp mig på repetitiv bandesign, återkommande monster och inte alltför variationsrika uppdrag, men trots allt infinner sig med tiden en viss charm. Möjligen ligger det intuitiva användargränssnittet och det välpolerade kontrollsystemet av medsoldaterna bakom. Kul är det hursomhelst, precis som det faktum att mina förutfattade meningar om ännu en medioker titel som försöker rida på den överexponerade filmseriens namn kommer på skam. Ett betyg i de högre regionerna kan jag inte tillstå mig att sätta, men väl 3,5 - fullt dugligt, på gränsen till riktigt bra.

AMD Athlon XP 3000+
ATI Radeon 9800 Pro
1 GB RAM