En karriär vigd åt att iklädd trikåer i vansinnig fart färdas nerför isiga berg på två centimetertjocka plankor - galenskap. Ingmar och Anja må vara hyllade för sina insatser, men för oss dödliga framstår deras yrkesval som allt annat än resultatet av sunt tänkande. Turligt nog förser speltillverkarna oss datorstolspotatisar med substitut som är både trygga och varma. Men är de lika givande?

Lockelsen med spel är att vinna. För det mesta i alla fall. En handfull titlar simulerar sociala eller samhälleliga skeenden, exempelvis Sim City- och The Sims-serierna, men den absoluta majoriteten kretsar kring att på ett eller annat sätt nedkämpa motståndare. Förmodligen är det någon primitiv darwinistisk instinkt om den starkes överlevnad som får oss att ägna så mycket tid åt denna virtuella kamp och mot den bakgrunden är sportspelens plats i butikshyllorna självskriven. De innehåller samma tävlingsmoment som i verklighetens förlagor (minus den fysiska ansträngningen) och därtill möjlighet till identifikation med personer, platser och evenemang få av oss får chansen att uppleva i verkliga livet.

I kamp mot de stora

Den spretiga sportspelsgenrens populäraste titlar brukar kretsa kring kommersiella giganter, främst lagsporter som fotboll och hockey. Individuella sporter som utförsåkning har svårare att nå massiva försäljningssiffror, delvis beroende på att affischnamnen är bra under långa perioder och därmed sänker säljargumentet för årliga uppdateringar - lagsporter byter spelare medan Anja Pärson är Anja Pärson oavsett säsong. Möjligen är det därför utförsåkning inte nått några större framgångar i datorspelssammanhang. Men i vinter har åtminstone två utförsåkarspel letat sig ut i spelhyllorna, först det svenskutvecklade Ski Racing 2005 och nu det av tyska 49Games ihopsnickrade Alpine Skiing 2005.

I spelsammanhang kan få saker mäta sig med känslan av att piska en vinnarinstinktsförsedd polare till skum i valfri sporttitel. För att skadeglädjen riktigt ska komma till sin rätt krävs ett lagspel där man möts i realtid. Utförsåkning är som bekant inte upplagt på det viset, så den där riktiga favoriten hos gnabbsugna kombattanter lär genren aldrig bli. Förvisso passar parallellgrenar utmärkt, men då dessa saknas i Alpine Skiing 2005 får du nöja dig med att tävla mot datorn eller jämföra tider i efterhand, alternativt göra samma sak över nätet.

Den huvudsakliga inriktningen är ett karriärläge där du som gröngöling börjar i den lägsta av tre divisioner. Du tävlar i samtliga fyra discipliner - slalom, storslalom, super-G, störtlopp - och ju bättre du presterar, desto mer världscuppoäng och pengar drar du in. De senare används för att köpa bättre utrustning och, om du vill, hyra tränare och vallare som underlättar din jakt på resultat värda att skriva hem till mamma om. Möjlighet till vadslagning finns också, så det går utmärkt att utöka eller bränna inkomsterna beroende på dina resultat. En stor mängd utrustning (svindyr - se till att vinna ihop pengar) och vallningsalternativ står till buds, vilka i kombination med ett träningsprogram där du fördelar poäng på fyra färdigheter skänker det annars tämligen ensidiga tävlingsmomentet betydligt större bredd än väntat.

Tävlingarna körs i sedan Stenmarks dagar välbekanta orter som Val d'Isere, Kitsbühel och Garmisch, dessvärre i nedfarter som känns allt annat än realistiska. Samma sak med åkarna, vi får dras med påhittade namn, trots att den tyska tv-kanalen RTL har ett finger med i spelet. Arkadinslagen är påtagliga; backarna är överlag symmetriska och sinsemellan likartade, styrningen känns allt annat än realistisk, alla tävlingar - även störtloppen - avgörs i två åk och så vidare. Ett ickerealistiskt inslag av positiv art är att du beroende av svårighetsgrad ges möjlighet att köra fel, maximalt fem gånger. Även på andra områden känns titeln hafsig, till exempel att tyska är det förvalda språket. I och för sig uppenbarar sig det engelska språkalternativet efter lite bläddrande i menyerna, men man blir ändå avig på dylikt slarv.

Håller inte hela säsongen

En jämförelse mellan Alpine Siing 2005 Ski Racing 2005 visar att de har mer än namnlikheten gemensam - båda är smått mediokra arkadtitlar som sannolikt gör sig bättre på konsol. Den förstnämnda får dock snäppet högre betyg tack vare innovationerna kring det som inte rör själva skidåkningen - sånt ökar livslängden. Emellertid gör brister i bandesignen och själva åkandet att man näppeligen glädjejublar sig hes. Fixa dessa brister och lägg till fler spelsätt - parallellåkning, snowboard - och vi har ett utförsåkningslir värt att kolla närmare på. Tills dess rekommenderas andra sporttitlar.

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro
1 GB RAM