Det första intrycket

Peder: Till att börja med vill jag påpeka att förväntningarna var enorma efter flera års invensiv hypning. Det första intrycket jag fick av World of Warcraft gjorde att jag ställde mig frågan om det här verkligen var allt. Spelets enkelhet gjorde att jag var rädd för att det skulle bli tråkigt i längden. De hade tagit det självklara delarna från andra MMORPG:s, bantat det litet och sedan använt det i sitt eget spel. Spelet var inte dåligt, långt ifrån. Spelet var inte så nyskapande som jag hade hoppats och jag var lite besviken på att Blizzard hade valt den "säkra" vägen.

Christopher: Att jag skulle stå utanför en spelbutik klockan 00:00 en torsdagsnatt var för min flickvän helt galet. Men vad ska jag säga? Jag hade svepts med i hypevågen. WoW presenterar allt i den sagolika värld man genom åren blivit nästan lite småkär i. Med serieliknande karaktärer och objekt speglar världen i WoW precis det man kunde förvänta sig, det är Warcraft och Diablo i MMO-tappning. Det sägs även att Blizzard skall ha tagit det bästa från MMORPG-genren och buntat ihop det med sitt egna material. Huruvida detta påstående är sant eller inte vågar jag inte svara på - jag är nämligen helt ny på MMORPG-spel, om vi bortser från MUD.

Peder: Efter att ha valt ras och klass så finns det fem olika attribut du kan ändra på. Här finns det en hel del att önska. Efter att har spelat EverQuest 2 där antalet möjligheter nästan är oändliga så kändes det lite fattigt. Detta är säkert ett medvetet val av Blizzard för att hålla nere systemkraven men de borde ha lagt till några fler attribut att ändra på.

Christopher: Precis som Peder säger är detta område en av de svaga bitarna i WoW. Utseendet på ditt alter ego är tämligen begränsat och möjligheterna till unika karaktärer är inte direkt stora, utseendemässigt då vill säga. Kanske är detta medvetet av Blizzard då de istället fokuserat på en uppsjö av annan utstyrsel och på det sättet lyckats dölja den nakna sanningen. De sedvanliga valen av hår, skägg och ansikte finns där, men inte mycket mer.

Talanger gör skillnaden

Peder: Det enda sättet att få sin figur annorlunda jämfört med alla andras bortsett från valet av ras är hur man placerar poängen i talangträdet. Alla som har spelat Diablo 2 vet nog ungefär vad jag pratar om. Du får en ny poäng varje nivå från och med level 10, totalt 51 poäng att distribuera. Varje klass får tre talangträd att bygga på där man börjar från roten och jobbar sig nedåt. De 51 poäng som man får till sitt förfogande räcker inte ens till att fylla ett av de tre träden fullt ut så det gäller att tänka sig för innan man placerar ut dem. Det roliga med det här systemet är att det vanligtvis inte bara är ett sätt som är det rätta och det blir relativt enkelt att göra sin figur unik. Ångrar du dina val så är det inga problem, gå bara till din tränare och välj att du vill börja om samt betala en summa så är misstaget borta.

Christopher: Innan man skapar sin första "seriösa" karaktär kan det vara vettigt att läsa in sig på vilka olika ras-skickligheter man får. Undead har t.ex. möjligheten att bryta fear, charm osv, en ras-skicklighet som anses vara mycket behövlig i vissa situationer. Utöver detta är talangträden också enormt viktiga att förstå sig på. Viktigt är att man tidigt bör veta vilken typ av karaktär man vill spela. De olika träden erbjuder stora möjligheter för omformning av skickligheterna men att försöka lägga på alla tre är ett stort misstag. Kanske inte på lägre levlar av karaktären men vid högre blir det viktigt att man är specialiserad. Utspridda poäng kan göra att du blir halvtaskig på många saker istället för att vara riktigt bra på en sak. Självklart är detta upp till var och en, men min erfarenhet säger att detta är bästa spelsättet.