Uppdragen

Peder: Att springa omkring och utföra uppdrag samt att döda monster tillhör vardagen i alla MMORPG:s. Detta moment finns såklart med i World of Warcraft också men på något sätt så har de lyckats att inte göra det lika segt som i andra liknande spel. Det går att logga in för att bara spela i en halvtimme och ändå får man ut något av sessionen vilket är något som jag tycker är ett av spelets största styrkor. De tidigare uppdragen följer mönstret: "Transportera den här saken från punkt a till punkt b" eller "Döda ett visst antal av de här och återvänd sedan". Detta blir dock bättre ju länge in i spelet man kommer och det är ibland riktigt spännande att se hur historien fortsätter. Loggboken är enkelt att förstå och ger en klar överblick om vad som skall göras. En annan sak som jag gillar skarpt och som jag inte har sett i något annat MMORPG är ikonerna ovanför huvudet på NPCs som talar om ifall de vill mig något, enkelt och tidssparande.

Christopher: WoW lyckas väldigt väl med att snabbt låta en ny spelare komma in i spelet. Detta görs främst med så kallade quests, uppdrag vilka du skall utföra och förhoppningsvis slutföra. Variationen på dessa uppdrag är dessvärre inte något vidare men det är egentligen inget man kan anmärka på. Detta främst därför att utan någon direkt fysisk interaktion mellan användare och dator får det bli att döda lite monster och eskortera någon dit osv. Det är dock viktigt att påpeka att det inte för den sakens skull blir enformigt och tråkigt, inte alls. Blizzard kan sin sak och att questa är inte på något sätt tråkigt. Många quests har även starka relationer till historien Warcraft och för den historiskt intresserade kan många av dessa vara väldigt intressanta.

När alliansen möter Horde

Peder: PvP (Player versus Player) är inte helt utbyggt ännu, det går att dräpa folk från andra sidan men det utgår ingen belöning för det. Som tur är har Blizzard tillkännagett att de ska bygga ut spelet med något som de kallar för Battlegrounds. Det ska bli riktigt intressant att se hur det kommer att bli men förhoppningarna är riktigt goda.

Christopher: Vid horisonten (bildskärmens ena kant) skymtar du plötsligt ett rött namn. Pulsen stiger direkt till 280 och hela världen håller andan. Ja så kände jag mig vid min första kontakt med motstående sida. Jag blev faktiskt nervös och hade svårt för att sitta still. Kanske är detta vanligt, kanske är det jag som har en tendens att bli uppspelt för ingenting, men roligt var det. PvP är ett centralt begrepp och det är ofta PvP-delen som gör att ett MMORPG håller sig ovanför ytan. WoW skall senare begåvas med något som heter Battlegrounds men detta finns ännu inte implementerat i spelet. Vid de tillfällen jag har befunnit mig i en PvP-situationer resulterar de ofta i ganska så distinkta skrik. "Fegis","J*vla alliance" och "Tönt" är ord mina stämband producerar. Men även "HA", "Ät och drick min mindblast", och" DÖD ÅT ALLIANCE" kan uppstå. Den nuvarande PvP-implementationen förespråkar grupp-PvP framför enskild PvP. Balansering bygger alltså mer på att slag sker mellan flera spelare och inte en mot en. Jag är personligen för detta då det faktiskt ofta handlar om att man tillsammans med några polare skall ut och härja i fiendeland.