Yrkesutövandet

Peder: Jag har alltid tyckt att det har varit tråkigt att utöva något yrke i MMORPG:s. Jag har alltid ansett det vara tidskrävande och långtråkigt. Snacka om att jag fick en glad överraskning då jag provade ett yrke i World of Warcraft. Busenkelt och inte alls långtråkigt! Prylarna tar inte en evighet att framställa och det är inte ett alls lika komplext tillvägagångsätt som i andra liknande spel.

Goda möjligheter till anpassning

Peder: Blizzard har sett till att spelet ska gå att anpassa till varje persons önskemål. Är du kunnig i XML så är det lätt att designa sitt eget interface. Tillhör du samma skara som mig och inte är så bra på XML så finns det en hel del färdiga paket att tanka hem från diverse fansites. Är du dessutom programmeringskunnig så är det inga problem att snickra ihop egna tillägg. Vad sägs om att kunna spela minigames mot varandra, peka ut platser på kartan för andra personer eller andra hjälpmedel? Bara fantasin sätter gränsen för vad du kan göra. Ibland blir jag dock lite tveksam till alla dessa möjligheter. Jag har sett tillägg som gör att du automatiskt suger i dig en livflaska om du är nära att dö, helar en person med lämpligast metod, byter vapen efter behov med mera. Dessa tillägg är enligt mig på gränsen till fusk och jag tycker det är konstigt att Blizzard har gett möjlighet till att bygga dessa. Med lite kunskap så är det nog inte så svårt att bygga en bot som gör vissa sysslor åt dig, allt med Blizzards egna funktioner.

Christopher: Möjligheterna är precis som Peder säger många för att anpassa användargränssnittet. Peder summerar faktiskt ganska så väl det som är värt att nämna. Förhoppningsvis så håller Blizzard fortsatt strama tyglar mot alla typer av fusk så att WoW blir ett föredöme för andra MMORPG-spel och vi slipper "bottar" som spelar upp karaktärer utan någon mänsklig närvaro. Vad är det för kul med det kan man fråga sig?