Under en period då strategispelsgenren blivit mer och mer inriktad på småskaliga realttidsspel där 3d-grafik har fått en allt större roll så har svenska Paradox Interactive gått rakt mot strömmen. De började med det hyllade Europa Universalis och har sedan dess släppt flertalet strategispel där stor möda har lagts ner på historisk korrekthet och att ge spelet ett strategiskt djup som går långt utöver att bara leda sina styrkor i strid. Med sitt senaste spel Hearts of Iron 2 försöker de ta andravärldskrigsstrategi till en ny nivå.

Historia är alltid något som fascinerat människan och av all historia är det nog ingenting som fascinerar lika mycket som andra världskriget. Hur många böcker, filmer, tv-program och spel har inte redan gjorts om denna hemska period i världshistorien? Och nu har Paradox alltså släppt ett nytt historiskt strategispel som utspelar sig mellan 1937 och 1945. Inte nog med att det utspelar sig under andra världskriget, det är även en uppföljare och genast börjar man undra om det här spelet verkligen kan komma med något nytt och fräscht som gör det värt att spela. De svenska utvecklarna är inte heller kända för att göra de mest lättspelade produktionerna, med manipulerbar realtid och hög komplexitet har man avskräckt en stor mängd spelare genom åren. Men redan när FZ fick möjligheten att besöka Paradox då de presenterade HoI2 och fick prata med utvecklarna förstod vi att de kunde ha något stort på gång. Det är dock stor skillnad på att bli entusiastisk av att se en presentation av ett spel och sedan bli det av att själv spela det så det var med en blandning av förhoppningar och misstro som jag satte igång att spela Paradox senaste skötebarn…

Äntligen något för nybörjare?

Ett av Paradox uttalade mål med Hearts of Iron 2 har uppenbarligen varit att göra spelet enklare för nybörjare att ta till sig då deras tidigare spel ofta beskyllts för att vara alldeles för komplexa och jobbiga att både lära sig och att spela. För att lyckas med detta har de gjort en mängd ändringar och förbättringar. Bland annat har systemet med konvojer helt automatiserats, visserligen kan spelaren om han eller hon vill gå in och styra det själv, men AI:n sköter det väldigt bra själv. Bättre tutorials har utarbetats, nu förklaras spelets grunder med produktion, forskning, diplomati och krigsföring på ett betydligt mer pedagogiskt vis. De lär inte ut allt, men som nybörjare får du åtminstone tillräckligt mycket kött på benen för att du ska kunna klara dig. Även spelets användargränssnitt har förbättrats avsevärt, du behöver inte längre klicka dig igenom ett tjockt lager av menyer utan allt är upplagt på ett intuitivt sätt som går snabbt att lära sig.

Kampanjer och scenarion

När du sätter dig ner för att spela Hearts of Iron 2 själv har du en hel del valmöjligheter. Först och främst har du den massiva kampanjen där du kan välja att starta från år 1936, 1939, 1941 eller 1944. Vilket år du väljer avgör hur stor inverkan du kan ha på historien som vi känner till den idag. Har du som mål att försöka skapa så mycket oreda som möjligt är det givetvis bäst att börja så tidigt som möjligt med ett land där du verkligen kan påverka utvecklingen. De länder du kan välja att spela som varierar även den med vilket år du väljer att starta från. Väljer du exempelvis att börja din kampanj från 1941 kan du av naturliga skäl inte längre göra valet att starta som Polen. Det år du startar vid påverkar dock inte slutåret som av någon anledning har satts till 1947 vilket kan tyckas vara lite väl snålt. Vid mer än ett tillfälle under testprocessen fann jag mig själv vilja spela längre än vad det fanns möjlighet till.

Har du mindre tid till ditt förfogande eller har ett specialintresse kring ett specifikt skede under andra världskriget så har Paradox något för dig också. Med spelet kommer nämligen 15 mindre scenarion där spelplanen är begränsad till ett mindre område och ett långt färre antal aktörer. Bland annat kan du se spela igenom det finska vinterkriget, Ardenneroffensiven, det spanska inbördeskriget eller varför inte sätta tänderna i de allierades intåg vid Normandie. Alla dessa mindre scenarion varierar i längd och är inriktade på det rena stridselementet i spelet då de begränsar eller berövar spelaren helt ifrån inflytande över produktion, diplomati och forskning.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse