Omdömet

- Domen är kommen

Robin: Hur ska man då sammanfatta dessa år av väntan, hopp och förtvivlan? Lever verkligen Half-Life 2 upp till de enorma krav som spelare världen över har satt på Valve och spelet? Svaret är kort och gott: ja. Half-Life 2 levererar en spelupplevelse långt utöver det vanliga med oslagbar grafik och en känsla som sitter kvar långt efter man klarat spelet. Ett par
småbuggar finns förstås i spelet, men ärligt talat kommer jag såhär i efterhand inte ihåg en enda. Mina minnen består istället av action i världsklass, kofotssvingande till tusen och en obehaglig känsla av att vilja byta namn och skaffa glasögon.

Jag knäböjer inför Valve Software, skapare av det absolut bästa FPS-spelet i historien. Det finns inget annat jag kan säga. Jag är tom inuti.

Calle: Som jag inledde den här recensionen med så var det en overklig upplevelse att till slut hålla Half-Life 2-fodralet i min hand och känslan sitter kvar ännu. Rädslan över att spelet, efter ett drygt års försening, skulle kännas föråldrat var dock bortglömd redan under inledningssekvensen. Valve har lyckats leverera precis det all hype i form av gömda bilder, högupplösta filmer och intervjuer lovat sedan kofoten syntes på ett tidningsomslag. Jag såg så mycket av spelet att jag till slut var rädd att ha sett för mycket men listigt nog var det mesta taget från de första timmarna av äventyret, en liten bit av den otroligt välsmakande kaka spelet är.

Älskar du spel finns det ingen anledning att inte köpa Half-Life 2, du har helt enkelt inte råd att låta bli. Bättre spel än så här finns inte idag.

John: Länge har vi väntat på att Half-Life 2 ska bli klart, många har spekulationerna varit och varje ny bild eller film har mötts med såväl ris som ros. Valve ställdes inför problemet att skapa en uppföljare till ett av spelvärldens populäraste spel och samtidigt förvalta arvet efter dess superpopulära modifikation Counter-Strike, en uppgift de helt klart inte tagit lätt på. Bara hypen kring Half-Life 2 har givit spelet mer än tillräcklig uppmärksamhet för att det inte skulle kunna gå någon obemärkt förbi och utgivarens marknadsföring är med relativa mått mätt minst sagt blygsam. Ändå omges Half-Life 2 av något av en mystikens aura och det är nog både en och annan gamer i vårt avlånga land som kliar sig i huvudet och undrar hur bra en uppföljare faktiskt kan bli.

Vi kan inte förvänta oss perfektion av ett datorspel, men det är med hjärtat i halsgropen vi kan konstatera att Half-Life 2 är riktigt, riktigt nära. Vissa synpunkter har vi förstås på flerspelarläget, men egentligen finns ingen anledning varför Valve skulle överge Counter-Strike som är ett lika vinnande som populärt koncept. Istället får vi konstatera att spelet är laddat från topp till tå med ett ös som inte går att finna någon annanstans, en grafikmotor som kommer ge många utvecklare våta drömmar i framtiden och en story som är så gemytlig att vi nästan helt glömmer bort att folk skjuter på oss. Half-Life 2 är helt enkelt tidernas bästa actionspel och Gordon Freeman kan somna med ett leende på läpparna och kofoten under kudden ikväll.