Vietnamkriget - en mörk period i USA:s krigshistoria. Drygt tio års krig, tiotusentals stupade amerikaner, omkring en och en halv miljon vietnamesiska krigsoffer och i slutändan förlust för jänkarna. Den infekterade konflikten har på sistone etablerat sig som tema för spel, i vissa fall med lika misslyckat resultat som hos förebilden.

För knappt tre år sedan släpptes Medal of Honor: Allied Assault, en andravärldskrigsshooter som möttes av jubelrop från såväl köpare som recensenter. Mot den bakgrunden torde utvecklaren 2015 ha haft ypperliga förutsättningar för sitt nästa projekt, men så var inte fallet. En kort tid därpå lämnade ett tjugotal anställa företaget för att bilda en ny studio, Infinity Ward, som hösten 2003 släppte den likaledes hyllade WW2-shootern Call of Duty. Nu är stunden kommen för 2015:s replik - Men of Valor.

Precis som många andra branscher är spelvärlden trendkänslig. Shooters har i flera års tid utspelats under Andra världskriget, men pendeln börjar nu allt oftare svänga över mot konflikten i Sydostasien på 60- och 70-talen (Battlefield Vietnam, Vietcong, Shellshock Nam '67, för att nämna några trendföljare). I sann lämmelanda blir det i Men of Valor till att packa moskitoljan och bege sig till södra Vietnam. I ditt pass står Dean Shepard, en ung krigare med afroamerikanskt ursprung som efter ett kort träningsuppdrag brutalt kastas in i konflikten när militärbasen han befinner sig på anfalls. Därpå följer stress, svordomar och avgrundsdjup hopplöshet, inte i spelet, snarare på grund av det - buggmängden är så riklig att spelet är ospelbart.

Är Anticimex underrättade?

Vi tar det från början. Ett stycke Men of Valor i inplastat DVD-fodral dunsar ner på hallmattan. Med viss nyfikenhet bläddrar jag i manualen medan de fyra CD-skivorna installeras. Startar om datorn (Securom, ett sådant där kopieringsskydd i mjukvaruform som drabbar lagliga köpare hårdare än de piratkopierare det är tänkt att stoppa, kräver så), drar igång spelet och kör en träningsvända. Rätt läcker grafik som flyter fint, men lite märkligt är det att inte kunna hoppa i en shooter år 2004... Nästan klar med träningsvändan - PANG -första kraschen. Startar igen, kör första uppdraget - ny krasch.

Bläddrar runt på Vivendis supportsidor utan att hitta någon information. Nyttjar sökmotor med ett meddelande från dialogruta som dyker upp vid haverierna - inga svar. Drar hem den första patchen till spelet (1.2) - går inte att installera, avbryts med ett kryptiskt felmeddelande. Söker på den texten, inga napp. Tar kontakt med Vivendis supportfolk och blir efter ett par turer med dem, uppriktigt sagt, riktigt jävla förbannad.

Hjälpen behöver hjälp...

De svar jag får av supporten är ämnade för en som tidigare aldrig hanterat en dator i Windows-miljö, trots att jag klart och tydligt presenterar mig som recensent för en betydande spelsajt. Ett utdrag ur vår konversation:

Supporten: Are you receiving this error while downloading the update file or have you already downloaded the update file successfully and tried to install it by double clicking on the downloaded update file?

Jag: Of course I downloaded the update before I tried to install it. Also tried to download it from various locations, to eliminate the risk of file being corrupted.

Supporten: I suspect that the problem you are experiencing may have occurred due to the corrupt update file. I suggest you to download the update once again and try to install it.

Ridå...

...ty spelet är inte klart

Nåväl, genom intensivt letande på annat håll än hos Vivendi får jag reda på vad som felar. En minnesbugg ligger bakom de rikligt förekommande krascherna. Vissa säger att 1.2-patchen åtgärdar problemet, andra märker ingen skillnad (innehållsförteckningen nämner inget i frågan). Att patchen inte går att installera beror på att den är avsedd för den amerikanska versionen av spelet (nämns inte alls av Vivendi, vare sig på supportsidor eller av hjälppersonalen), vi européer har ännu inte begåvats med en fungerande patch. Vidare vittnar diskussionsforum om att spelet är infekterat av mängder med andra buggar, exempelvis grafikproblem, uselt stöd för vissa ljud- och grafikkort med mera, med mera.

Kort sagt: Men of Valor befinner sig fortfarande i ett teststadium, det är inte på långa vägar redo för försäljning. Det här här någonstans jag beslutar mig för att ge upp. Jag skickar spelet till en annan FZ-recensent (Christopher Strömblad) i fåfäng förhoppning om att problemen "bara" drabbar vissa system. Döm om min oförvåning när han stöter på exakt samma problem som jag.

Säg nej!

På sätt och vis känns det orättvist att tvärsåga ett spel utan att ha kunnat spela mer än de första 5-10 minuterna. Det är möjligt att Vivendi och 2015 tar sig i kragen och släpper patchar som försätter skräpet i spelbart skick, men att håva in pengar på spelet i den form det nu befinner sig i är inget annat än rent och skärt bedrägeri. Om du redan köpt ett exemplar och råkar ut för några av de problem som nämnts tycker jag att du ska lämna tillbaka det och kräva pengarna åter. Ni andra låter givetvis bli denna stinkande hög betakod, åtminstone tills dess att den patchats till anständigt skick. Personligen tycker jag att en permanent bojkott av denna titel är på sin plats - osunda affärsmetoder måste bekämpas.

Testdator 1:

Pentium 4 3.0 GHz
512 MB RAM
ATI Radeon 9700 128 MB
Windows XP (SP2)

Testdator 2:

AMD Athlon XP3000+
512 MB RAM
ATI Radeon 9800 Pro 128 MB
Windows XP (SP2)

Skicka en rättelse