Bilspel och politisk inkorrekthet är en sällan sedd kombination. Fullt förståeligt, digital förflyttning av kroppar i hög fart på fyra hjul är inte sinnebilden av infekterade debatter. Bortsett från spektakulära explosioner och uppmaningar till livsfarlig körning får genren betraktas som barnvänlig, inte minst i jämförelse med slafsiga shooters. Möjligen kommer detta ändras med FlatOut, ett tungt arkadbilspel modell spektakulärt.

Vi lägger den moraliska aspekten åt sidan ett ögonblick och börjar med en kort beskrivning. FlatOut är ett arkadrallyspel från Bugbear, en finsk spelutvecklare som tidigare knåpat ihop det utmärkta Rally Trophy. Nykomlingen påminner lite lätt om sin föregångare, på så sätt att kärrorna kittlar nostalgitarmen rejält (Rally Trophy stoltserade med retrotrippar som Amazon och SAAB:ar från svunna tider). Även om FlatOuts fordon inte bygger på licenser från verkliga förlagor så krävs inga stora mängder fantasi för att se likheter med amerikanska 60- och 70-talsåk.

I fråga om spellägen väljer du mellan bankörning och ett bonusläge med högst varierande och minst sagt innovativa mål. Bugbear har på förhand villigt visat upp spelets fysikmotor och ragdoll-effekter (människor rör sig naturtroget) och dessa aspekter ligger till grund för många bonusbanor. Vid krascher över en viss hastighet kastas föraren ut genom vindrutan och landar en bra bit bortom både bilvrak och reella överlevnadschanser. Det ser onekligen chockerande ut de första gångerna, men dessbättre är spelet helt fritt från blod och död, så eventuella moralväktare håller sig förhoppningsvis på mattan. Nåväl, bland bonusspelformerna kan nämnas höjd- och längdhopp, bowling och en sorts "prickskytte" där föraren ska fås att stanna i mitten av en gigantisk måltavla. Vid sidan av dessa hittar vi samma demoleringsläge som i åldringen Destruction Derby - alla mot alla på en sluten plan, överlev så länge du kan. Nyskapande (förutom det sista) och grymt kul är orden och de våldsamma inslagen till trots är det spektakulärt utan att vara spekulativt.

Bankörningsläget kan ses som en kombination av folkrace och rallycross, uppdelat i tre klasser med totalt närmare 40 banor. Inledningsvis får du nöja dig med fyra banor, men genom att bli bland de tre första av totalt åtta tävlande låser du upp nya. Alla banor i varje klass måste låsas upp för att öppna nästa. Också de ungefär 15 bilarna är indelade i tre klasser, som också de låses upp efterhand. Du börjar din karriär med att inhandla en bil och med de pengar som återstår kan du köpa bättre utrustning - större motor, starkare kaross, styvare fjädring, fetare däck och så vidare. Pengar tjänas främst genom att ta sig upp på prispallen eller klara bonusbanornas mål. Du får också betalt för att krocka med motståndarna eller genom att köra in i diverse föremål (koner, läktare, staket). Krascherna ökar därtill trycket i en nitro-tank i din bil, som under begränsad tid ger dig en turboskjuts av snudd på bibliska mått. Extrapengarna och nitron skänker en ny dimension till spelandet; är det bäst att köra snabbt och stabilt eller tjänar jag på att försämra bilen till förmån för temporär vansinnesfart? Att prestanda och väghållning försämras vid för många krascher är ytterligare en aspekt att ta med i beräkningarna.

Hatobjektet multiplattformsspel (titlar släpps till både pc och konsoler) är glädjande nog ingen kraft att räkna med i FlatOut. Grafiken är helt okej - inte spektakulär, men flyter fint - och kontrollerna fungerar finemang (både ratt och tangentbord). Visst gnäll blir det dock, dels på att det är osmidigt att bläddra i menyerna (i alla fall om du binder om grundinställningen, som är piltangenterna för förflyttning) och det snåla multiplayerstödet. I min testversion medföljde ingen manual, så inledningsvis trodde jag att fullt stöd för internetspelande ingick. Bläddring på utgivaren Empire Interactives hemsida visade emellertid att endast spel i lokalt nätverk stöds. Snålt och dumt, en titel som denna är som gjord att möta polarna i. Dessutom märkligt, ty det går att spela över nätet, men först efter en hel del manövrerande med moddar.

Patchar är något som behövs. Det finns gott om buggar, av varierande allvarlighetsgrad. Bland de värre är instabilitet med tillhörande krascher (till Windows, inte av bilarna). Jag har till exempel inte lyckats starta multiplayerspelformen Hotseat utan att spelet brakar samman. Till de mindre, men likväl irriterande buggarna hör banor som inte är fullt ut polerade (du fastnar i/kraschar mot osynliga hinder i vägkanten), datormotståndare som efter krasch bra mycket oftare än du hamnar med nosen i körriktningen och missar i poängberäkningen på bonusbanorna. Men men, inget av ovanstående är av sådan art att det inte kan fixas, så förhoppningsvis har vi en uppdatering att glädja oss åt inom inte alltför lång tid.

FlatOut lever utan tvekan upp till de flesta av mina på förhand högt ställa förväntningar. Det är en fartfylld adrenalinfest av sällan skådat slag som ibland fått mig att skratta rakt ut av glädje. Innovativa spelformer, skön arkadkörkänsla och duktigt tuffa bilar lägger inte sordin på stämningen. Om det inte vore för viss enformighet i bandesignen, risk att det lite för snabbt tar slut (särskilt om multiplayer inte fixas ordentligt) och ovannämnda buggar så hade vi månne haft en fullpoängare. Nu får det nöja sig med en fyra i betyg - vilket också det är mycket bra. I klartext: Bättre finsk sisu får du leta efter, spring och köp!

Testsystem:

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro