Det finns strategispel, sen så finns det strategispel. Det finns den typ som Warcraft och Starcraft tillhör, sen så finns den typ som SuperPower 2 tillhör. Den senare typen uppskattas inte alltid eftersom det ofta handlar om att ställa in värden och att kontrollera resursflöden, striderna är vanligtvis inte vackra och det är inte mycket action. Den här trenden vill jag påstå att SuperPower 2 går emot. SuperPower 2 är en (som utvecklarna uttrycker det) "Global Geo-Political Simulator". Denna beskrivning kan nog få personer som gillar snabba spel att fly till andra sidan spelaffären, men stanna kvar ett tag till, för om din idé om action inte bara är explosioner så har det här spelet mycket att erbjuda.

I SuperPower 2 får du ta kontroll av ett av de 193 länder som den första januari 2001 var officiellt erkända av FN. Kort sagt kan du vara vilket land du vill, USA, Sydkorea eller Somalien, det spelar ingen roll. Din kontroll över landet bryts ner i tre huvuddelar; ekonomi, politik och militär. Dessa ska vi granska i detalj alldeles strax.

Näste talman...

Persson och Reinfeldt i all ära, men här är det du som styr. Om vi ska använda Sverige som ett exempel i den här recensionen så styr ju som bekant Socialdemokraterna landet. Detta kan du dock ändra på när du ska regera i Sverige och om du väljer till exempel Moderaterna som har färre procent av rösterna måste du snabbt se till att öka folkets tro på dig om du ska bli omvald. Det finns några olika sätt att göra detta, ekonomi är ett av dem som vi strax kommer ta upp. Det finns också en mängd "inrikeslagar" som bestämmer den generella inriktningen hos landet och kan tillfredställa olika samhällsgrupper. Dessa sträcker sig från legaliserad abort till homoäktenskap och barnarbete. Det finns även lagar för in- och utvandring samt vilka religioner och språk som är tillåtna eller otillåtna i landet.

Guld och gröna skogar.

Pengar styr som bekant allt och detta märks även i SP2. Det finns några olika skärmar du bör hålla koll på: ekonomisk hälsa, budget och resurser. När jag säger resurser så tro inte att jag menar att du ska hantera skogshuggare och gruvarbetare. Nej, vad du styr här är den statliga och privata marknaden av resurser. Du kan bland annat lägga till en övergripande handelsskatt, privatisera olika typer av tjänster för att minska belastningen på din ekonomi bara för att nämna ett par åtgärder. Det mest extrema är nog att legalisera drogtillverkning, detta kan sätta skjuts på ekonomin men har förstås sina bieffekter i bland annat instabilitet i regeringen och att vissa länder tittar snett på dig. Din ekonomiska hälsa bestäms av ett par grafer och värden där det viktigaste nog är inflationen; denna bör röra sig mellan 2-4%, om ditt land kommer i ekonomisk obalans kan inflationen skena iväg och du måste då stabilisera den med styrräntan. Slutligen är din budget något som alla nya små diktatorer bör ta en nogrann titt på. Här kan du bestämma hur mycket du vill ge till olika områden inom samhället, sjukvård, u-landsstöd, miljön eller varför inte propaganda. Att balansera alla dessa områden är oumbärligt ifall du vill att din ekonomi skall blomstra.

Bomber och granater

Ett av säljargumenten för SP2 och dess föregångare är att spelet har korrekt information om alla länders militära arsenal tagen direkt från CIA och amerikanska militärens databaser. Det finns en enorm mängd olika vapen som kan användas för att skynda på diskussioner eller skydda dig ifrån andra länders argument. Du kan även designa dina egna vapen. Du väljer först typ; trupptransport, bombflygplan, stridsvagn eller jagare för att nämna några. Efter detta väljer du chassi och färg, detta är mer en kosmetisk detalj och har egentligen ingeting att göra med dess effektivitet på slagfältet. Till sist lägger du till ett antal poäng på olika områden såsom träffsäkerhet, räckvidd, hur snabbt fordonet ska vara och så vidare.

Något som är värt att notera är att din forskning inom vapenområdet gör att du har en högre maxgräns för ett visst attribut, till exempel hastighet. Det går alltså i teorin att dra alla mätare i topp, men då får du nog se en prislapp som får dig att trilla av stolen. Strid sker automatiskt eller via att du bestämmer generellt beteende för dina enheter. Det du ser på stridsskärmen är de enhetstyper du har till förfogande samt hur många dem är. På världskartan för du sen bara gruppens ikon dit du vill anfalla och bekräftar.

Shall we play a game?

Golem Labs som utvecklat spelet har sagt att idén föddes i och med 80-talsfilmen Wargames. Ni som sett den vet vad jag kommer komma till härnäst: strategisk krigföring. För att kunna ha missiler krävs det att du för det första har ett kärnvapenprogram som i spelet tar något år att få fram, vissa länder har det dock från start. Efter detta forskar du kring och bygger missiler på samma sätt som vanliga enheter, sedan kan man ta sig in på den strategiska kartan; en mörkröd variant av världskartan där jorden ligger och väntar på vad som komma skall. Dina missiler kan skjutas mot antingen militära eller civila mål och orsakar mycket stor skada, dessa ska dock användas med stor försiktighet eftersom de sätter hela världspolitiken i rörelse.

Spelets AI ska även den ha beröm, du ska inte tro att den inte vet vad som är på gång, AI:n planerar och smider ränker precis lika mycket som du och lämnar du en fiende ifred för länge kan du vara säker på att det smäller några år senare. Multiplayer är också fruktansvärt kul, jag har inte hunnit spela med mer än 5-6 andra personer men spelet stödjer upp till 32 stycken samtidigt. Med tanke på hur hektiskt det är med så få spelare kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara att spela med max antal.

Så, världsherravälde eller fåtöljkung?

SuperPower 2 är ett av få strategispel i år som jag verkligen har velat komma hem snabbt för att få spela eller gått upp tidigare på morgonen för att hinna med. Dock har solen även sina fläckar. Spelet dras med en hel del buggar som bland annat kan skicka dig tillbaka till skrivbordet i all hast. Även nätkoden skulle
behöva få sig en ganska rejäl upprustning då lagg är vanligt förekommande om personen som har servern drar upp hastigheten för mycket. Detta är dock inte något som inte kan lösas med patchar och eftersom spelet fortfarande är spelbart vill jag inte sänka dess betyg allt för mycket. Letar du efter ett storskaligt strategispel och har en hel del tid över så leta efter detta nästa gång du är i spelaffären.

Testsystem:

Intel Pentium IV 2.0 GHz
640 MB PC133 SDRAM