Oktober år 2001 släpptes Zoo Tycoon, ett spel vilket utvecklades av Blue Fang Games och blev distribuerat genom Microsoft Games. Vem hade kunnat tro att den redan då något uttjatade tycoon-genren skulle klara av ytterligare ett spel, men Blue Fang visade minsann att så var fallet. Spelet blev något av en storsäljare och lyckades på ett tillfredställande vis ge oss ett nytt, dock inte innovativt, tycoon-spel som faktiskt fungerade. Åren har gått och uppföljaren är här, denna gång i ny tappning med en grafikmotor vilken tar oss från den två-dimensionella värld vi är vana vid att se till en fullskalig tre-dimensionell djurvärld. Lever Zoo Tycoon 2 upp till förväntningarna och erbjuder spelet nya utforskningsområden gentemot sin föregångare?

Zoo Tycoon 2 får anses vara något av en lättviktare i storleksväg och med sina blygsamma 400 MB vid installation bör nog de flesta ha utrymme för spelet. Installationen är smidig, med två valmöjligheter där du antingen kan välja att lägga det i en förbestämd katalog - vi vet alla vilken - samt alternativtet att välja var spelet skall hamna, tack för det Televerket. Väl inne i spelet möts du av en introsekvens, kanske inte det snyggaste man sett, men än dock en introduktion med glad musik och fina färger. Efter att den kanske något korta introfilmen har visats får du möjligheten att gå igenom en tutorial där det de grundläggande koncepten förklaras och hur spelet fungerar. Som vanligt får vi förklarat för oss hur kameran fungerar, något jag personligen tycker kan dumpas eftersom de flesta faktiskt är bekanta med detta sen tidigare, men vi låter oss ej hindras. Denna introduktion till spelet är inte så värst lång, på en höft sisådär 15 minuter och kan vara relativt vettigt att köra igenom.

En första anblick

När du bekantat dig med hur det grafiska användargränssnittet fungerar bör du förhoppningsvis befinna dig vid den så kallade startmenyn där vi möts av ett flertal valmöjligheter. Något som ådrog sig min uppmärksamhet var menyalternativtet "downloads", där du på ett mycket bekvämt sätt kan ladda hem nya tilläggspaket och objekt. Utöver detta finner vi tre stycken alternativ; freeform, campaign och challenge. "campaign" är ett spelsätt där du som spelare skall hjälpa till med olika projekt, allt från att rädda ett zoo från att stängas på grund av vanvård av djur till att bevara utrotningshotade djurarter. Ett enligt mig roligt, engagerande spelsätt, men på tok för lätt att klara och erbjuder egentligen ingen direkt utmaning.

"Challenge" är exakt vad det står, en utmaning där du själv kan välja var i världen du ska spela, på vilken storlek av karta och hur mycket pengar du skall starta med. Innovativt, nej det vill jag inte påstå och det är inte heller någon större skillnad från det och vad "freeform" erbjuder. Vad är då "freeform"? Jo, i detta spelläge får du oändligt med pengar och kan använda dig utav precis allting som spelet erbjuder, från den lilla kängrun till den stora afrikanska elefanten.

Något att lägga under julgranen?

Men hur är då spelet, och hur pass roligt är det? De flesta spel har en liten tröskel man måste komma över, det där lilla steget för att faktiskt orka bry sig. Hos Zoo Tycoon 2 är detta tröskelvärde mycket lågt, det är helt enklet väldigt lätt att börja spela. Det dröjer dock inte länge innan vissa detaljer uppdagas som ordentligt reducerar spelupplevelsen. Självklart är det viktigt att man inte alltid dömer ut ett spel efter utseende, något vi gör alldeles för ofta och i Zoo Tycoon 2 är det enkelt att göra samma fel. Spelet erbjuder ingen direkt bra grafik, den är tämligen enkel med simpla och ibland rent ut sagt fula texturer. En fråga jag ställer mig är huruvida det är av tekniska skäl man har valt att göra så enkla texturer, något som jag dock har svårt att tänka mig.

Objekten - människor, djur och olika typer av affärer - är mycket enkla och väldigt hårda, få polygoner och ger ett stelt intryck. Animationerna är på gränsen till undermåliga vilket leder till att de animerade objekten tämligen snabbt ger ett sterilt och tråkigt uppförande. Utöver detta verkar det inte finnas någon direkt collision-detection, en metod vilken ämnar att upptäcka ifall ett objekt går "igenom" ett annat. Enkelt uttryckt, ofta kommer du se djur som går igenom träd, buskar och ibland sover med huvudet ner i marken. Optimering av grafiken existerar troligen inte, då det relativt snabbt blir enormt krävande och hackar ganska ordentligt.

Kan det bli värre?

Okej, det här låter ju inte så bra, finns det inte något som är bra med spelet? Jag har faktiskt inte nämnt något om ljudet ännu. I inställnings-menyn finns flera alternativ för ljudet, där de med feta ljudkort bör kunna uppskatta möjligheten till Creative Labs EAX 3 och lite annat smått och gott. Men, huruvida detta utnyttjas eller fyller någon funktion i spelet, det vet jag inte riktigt. Ljuden i spelet är nästan fantastiskt dåliga. Det är enormt enerverande när du för femtioelftemiljonte gången hur hör folk donerar pengar i dina små bössor. Ofta hade jag svårt att skilja människo-ljud från djur-ljud och istället blev allt en enda stor röra, med massor av störande ljud som blir överväldigande och resulterade i att jag stängde av ljudet. Det finns egentligen inte mycket att säga om ljudet och musiken, den är nämligen förkastlig.

Ett sista försök till något positivt

Jag har inte berättat om hur du tjänar pengar vilket kan vara en ganska intressant detalj. Detta är en av de få saker utvecklarna faktiskt lyckats med att implementera. För att du skall tjäna pengar placerar du ut små donations-bössor runt om i din park vilka folk kommer att stoppa pengar i om du lyckas ge djuren en bra miljö där de trivs. Om djuren trivs eller inte är självklart upp till dig som ägare att se till, men det finns goda hjälpmedel för att du skall lyckas. För att kort förklara hur det fungerar: ifall du bestämmer dig för att adoptera ett djur till din park finns det ett menyalternativ inne i spelet som beskriver exakt vilka typer av områden djuren trivs i, vilken mat och vilka leksaker, eller även kallat stimulationsredskap, de föredrar. Kort sagt, det är alltså mycket enkelt att tillgodose djurens behov och påsåvis få besökarna till att donera pengar till din park.

Slutledning och avslut

För att runda av tänkte jag försöka sammanfatta intrycket av Zoo Tycoon 2. Till en början tilltalade konceptet mig; det är enkelt, barnvänligt, inte alls våldsamt och mycket enkelt att sätta sig in i. Men intresset stagnerar ganska så snabbt och kanske undrar du varför? Jo, plötsligt kan dina djur fastna vilket resulterar till i att alla deras behov blir röda (inte bra) och parkbesökarna blir förbannade då du tillsynes inte verkar ta hand om dina djur. För att inte nämna när dina djur självdetonerar och utan någon som helst förvarning dör. Detta hände bland annat när jag i ett uppdrag skulle öka min parks anseende, utan förvarning dog ett av mina djur vilket medförde att ungefär två timmars speltid gick förlorad. Det var nämligen så att denna amerikanska bäver tydligen behövdes för att klara uppdraget, mycket irriterande.

Tyvärr kan jag inte säga mycket positivt om spelet, det är alldeles för många buggar, för att inte nämna oförutsägbart och detta leder till en inte allt för roligt spelupplevelse. Det skall dock tilläggas att ifall föräldrar funderar på att köpa ett spel till sina barn är detta onekligen ett bra alternativ. Det är som tidigare nämnt barnvänligt, enkelt och lätt att använda. Spelet är på engelska vilket kan anses vara ett problem, men en svenskspråkig version är säkert inte helt otänkbart. Summa sumarum, för oss av de äldre slaget är detta inte ett alterantiv, det finns helt enkelt inga argument för att vi ska spela det. Men för den yngre generationen skulle detta kanske kunna vara ett spel att sätta tänderna i.

Testsystem

Athlon XP 3000+
512 MB PC3200 DDR RAM