Är du redo att bränna gummi och slå dig halvt fördärvad? Motorcykeltävlingen nummer ett är här, direkt i din konsol och allt du behöver göra för att köra din favorithoj är att hosta upp en styv femhundring.

Motorcyklar är något av det häftigaste jag vet. Fruktansvärt mycket kraft ryms på en liten yta och bågarna är enligt många meningen med livet. Det är ingen idé att hymla med att det aldrig kan bli lika häftigt i den digitala världen som i verkligheten. Men frågan är om det åtminstone finns någonting i MotoGP 09/10 som liknar verklighetens dödsföraktande känsla av att bränna iväg från noll till hundra på ett par sekunder.

Svaret är att det förvisso finns gott om realism i det här spelet, vilket jag snart ska berätta mer om. Men vi börjar med spelsätten. Antingen väljer du köra ett mästerskap eller att bygga en karriär. Det finns också två snabbare spelvarianter: arkadläge och Time Trial. De två första kräver engagemang och tid, medan de senare kastar dig rakt in i åkandet.

Karriärläge för fantaster

I karriärläget finns flest valmöjligheter. Här handlar det inte enbart om att ta dig runt banan, du behöver också hyra in folk som sköter markservicen. Beroende på vilka val du gör går din karriär åt det ena eller andra hållet, vilket kan vara frustrerande. Du ska dessutom hitta rätt sponsorer och brottas med övningsvarv och kvalificering, vilket gör karriärläget rätt komplicerat. Jag skulle tro att det bara är de mest inbitna motorcykelfantaster som tycker att karriären är rolig någon längre stund. Den som snabbt vill tävla vänder sig hellre till arkadläget och tidjakten.

Att luta exakt rätt i exakt rätt läge är vad det handlar om.

Man tävlar i tre klasser: 125cc, 250cc och 800cc. Den som har kört motorcykel på riktigt vet att det är en oerhörd skillnad mellan den lättaste och tyngsta klassen, och det märks också tydligt i spelet: när du får bränna på med den tyngsta bågen reser den sig direkt när du maxar, och precis som i verkligheten måste du i det läget luta dig framåt.

Tålamod är väldigt nödvändigt

Att tävla med motorcykel kan tyckas vara en okomplicerad sysselsättning, men om du bara fräser iväg och hoppas att du ska vinna de första tio gångerna du spelar är du helt fel ute. Spelet kräver stora doser tålamod, för att vinna måste du lära dig banorna och hur motorcyklarna beter sig. Det är ingenting du lyckas med utan vidare, övning och åter övning krävs.

Häri ligger spelets största nackdel - men också en fördel. Den som inte är inbiten fantast riskerar att snabbt tröttna, spelet är lite för svårt för amatörer och otåliga. Men de som gillar bågar, och då talar vi om att verkligen gilla dem, kommer uppskatta att lära sig banorna och motorcyklarnas egenskaper. Då blir spelet riktigt bra.

Lätt att tröttna

Realism kontra spelbarhet kan vara varandras motståndare, och det är tveklöst ett faktum för MotoGP 09/10. Motorcyklarna är verkligen svårstyrda, vilket beror på att de i viss mån beter sig som motorcyklar gör i verkligheten. När du ska in i kurvorna gäller det att du inte lägger dig ner för tidigt eller går in för snävt - då åker du rätt ut i gruset. Att efterlikna förlagan är ett av få sätt som spel i denna genre kan utvecklas på, men när svårighetsgraden knuffar undan spelbarheten finns risk att alla utom de inbitna fantasterna skräms iväg. Fast en dynamisk racinglinje och massor av tips gör sitt bästa för att underlätta.

Alltför ofta studerar man asfalten istället för att köra båge.

Som vanligt är datormotståndarna inte särskilt roliga att köra mot. Det känns som att de fuskar, för i multiplayer märker man snabbt att gemene man (till skillnad från datorn) ofta har samma problem som man själv, till exempel att man krockar i kurvorna.

Om man tar sig tid att lära sig bemästra spelet så blir det roligt, men det kräver rätt många timmar innan man vågar kalla sig bra. Besvikelsen över att hela tiden ligga på 20:e plats eskalerar, men givetvis blir glädjen när man väl lyckas vansinnigt stor. Frågan är om det är värt besväret. Kanske, om du är väldigt intresserad av sporten. Är du inte det kan du ha kul med MotoGP 09/10 någon gång ibland, framförallt tillsammans med polarna, men att lägga mer än ett par hundringar på det är att betala för mycket.

[video=4612]