Bioware har hittills inte gjort ett rollspel som lämnat mig oberörd. Efter att ha suttit ned med Awakening är det dock ett som står klart: alla utom de mest hängivna fansen kan strunta i det här.

Ridå upp. I den första expansionen till fjolårets #mesta och mysigaste rollspel har spelaren i egenskap av Grey Wardens kommendör just blivit tilldelad ett eget rike. Det är dit vi är på väg när den mystiska Arkitekten kliver fram ur skuggorna, en mörkets avkomma som låter darkspawnbestarna tänka själva.

Val som inte betyder någonting

Du äger en bit land i det här tillägget och måste följaktligen se efter det. Resultatet är ett sorts tvåfrontsspel: på den ena måste du undersöka varför fienden plötsligt blivit intelligent, och på den andra rustar du upp din fästning, dömer i rättsliga tvister och avstyr konspirationer mot din person. Det låter häftigare än vad det är eftersom inga av dessa val egentligen påverkar någonting annat än vad som står i spelets textepilog. Expansionen lider av att de sociala intrigerna snabbt är avhandlade och att ingen verkar bry sig. Det är dock inte spelets största problem.

Det är ingen vanlig eldfluga som lyser i natten. Stålsätt er!

Det är istället att Awakening inte entusiasmerar på samma vis som originalet. Till grund för detta ligger det faktum att expansionen inte är så mycket en förlängning av huvudäventyret som det i själva verket är ett helt eget spel. Resultatet är dessvärre ett Dragon Age i miniatyr med nya och sämre skrivna följeslagare. Jämte möjligheten att spela med dvärgen Ohgren i din grupp finns inte mycket som vittnar om att detta faktiskt är en fortsättning på det äventyr jag hade tilllsammans med Morrigan och de andra karaktärerna jag fattade tycke för i höstas. Det är synd.

Rycker inte tag

Med det sagt är det material som Awakening bjussar på mellan level 18 och 30 knappast dåligt. Trots att det aldrig är lika stort, häftigt och välregisserat som originalet besitter det likväl samtliga av dess kvaliteter. Med katten Ser Pounce-a-lot och den på ett älskvärt vis ganska töntiga magikern Anders introducerar utvecklaren en av de mest underhållande duor vi sett sedan barbaren Minsc och rymdhamstern Boo höll hov i klassiska #Baldur's Gate II. Under de sista timmarna får spelet ny fart och en välskriven plot-twist förändrar en hel del kring det vi trodde om spelets premisser.

Magiker är lika kraftfulla som i originalet. Använd två för att valsa igenom även de största striderna.

Ändå räcker det inte hela vägen fram. Expansionen hinner precis rycka tag i mig innan den är över och utan en tydlig förankring i originalets story och karaktärer ter sig Awakening lite som en parentes. Ta det för vad det är: 20 timmar stoff i väntan på #Dragon Age 2. Bioware kan definitivt bättre.

[video=4610]

Inget nytt under solen från originalet alltså? Så länge man har mass-CR och aoe? 24/03 Jag kör med en Warrior(main) sedan har jag i princip alltid Anders(mage), Nathaniel(rogue) samt Velanna(mage). Skittajt grupp och klarar precis allt ;):heart: 24/03 Hela spelet är buslätt bara man har tillräckligt med folk som kan kasta de brutalt obalanserat bra mass paralyze, misdirection hex och death hex. No brains required. 23/03 Nej det blev ju bättre särskilt som man spelar på svårare svårighet än meslätt. 23/03 Skulle vilja hävda raka motsatsen! Karaktärerna blev så kraftfulla att svårighetsgraden sjönk till botten vilket resulterade i triviala och korta strider. Och på så vis blev spelet snarare 10ggr sämre. :down: 23/03 Dragon Age: Origins hamnade på andra plats av fem på min favoritlist, så ja: jag gillar det spelet. ^^ Ja, förhoppningsvis är det ju så. Känns spännande att få fortsätta med handlingen, även om nästan alla efterföljare är borta. Det är ju lite tråkigt. 23/03 Specialiserngarna är überbra särskilt om du bygger en specifik klass och inte sprider ut dina skills för mycket. Spelet blir 10ggr bättre. :up: 23/03 Finns bara nya specialiseringar inte klasser. För lista se här: http://dragonage.wikia.com/wiki/Awakening Specialiseringarna är i stor utsträckning väldigt situationsberoende, om de är bra eller ej. Många sustained abilities som kostar stamina kontinuel... 23/03 Gillar du först spelet så kommer du gilla detta oxå, folk är självklart besvikna för att det inte var så bra som de hade hoppats, men det är inte dåligt... Man får värdera själv om man tycker att det är värt pengarna, det är mer story, du kan fortsätta... 23/03 Jag spelade klart det på 17 timmar, jättebra expansion, en hel del nya och roliga skills/spells. Ens kompanjoner kunde ha fått mer spelutrymme men annars var de bra. Atmosfären var helt annorlunda, en hel del nytt att läsa om i codexen. Dragon age awake... 23/03
Skicka en rättelse