Nintendos hyperälskade Pokémon-serie är tillbaka med Heartgold och Soulsilver, nyversioner av två elva år gamla Game Boy Color-spel. FZ reder ut om nyheterna gör monsterjakten värd att återuppleva.

Vi är nog alla, vare sig vi vill det eller ej, tillräckligt bekanta med Pokémon-världen för att den inte ska behöva någon närmare förklaring. Liksom resten av serien handlar Heartgold och Soulsilver om att samla och träna söta små fickmonster. Variationen är löjligt stor med hela 17 olika kategorier monster - däribland vatten-, eld-, gräs- och psychic-baserade - och eftersom olika Pokémons slåss olika bra mot olika typer så innehåller striderna en hel del taktik. Målet är såklart att bli bästa Pokémon-tränaren som finns, och för att lyckas med detta krävs att man reser runt i världen och besegrar de bästa tränarna i flera städer.

Nyheterna i denna omarbetning är flera och av lite skiftande karaktär. Man kan till exempel få en av av sina Pokémons att följa efter sig när man går omkring, vilket om inte annat är ett gulligt litet tillägg. Dessutom har grafiken såklart förbättrats en hel del, även om grafikmotorn i stort sett är identisk med 2007 års #Diamond och #Pearl. Samtidigt har varken grafik eller handling varit köpargumentet i denna serie, det är såklart det beroendeframkallande monstertränandet som står i centrum. Och glädjande nog är det precis lika spännande och tidsödande som någonsin.

Spelets viktigaste nyhet - en stegräknare

Även om den grundläggande spelmekaniken känns väldigt lik den i Diamond och Pearl så kommer Heartgold och Soulsilver med en stor nyhet direkt i boxen - en stegräknare, utformad som en Pokéball. Genom att ha på sig denna när man är ute och går kan en utvald Pokémon tjäna watts, som kan användas för att spela minispel eller stiga i level. Konceptet må låta enkelt, men är samtidigt också helt genialiskt. Att då och då titta till sitt lilla monster i byxan ger dig en massa söta meddelanden direkt ifrån din Pokéball. Det gör det lätt hänt att stegräknaren följer med överallt om man blir riktigt biten.

Bortsett från några andra nyheter som minispelssamlingen Pokéthlon och det DS-anpassade gränssnittet känns dock det mesta igen från originaltitlarna. Och det är absolut inget negativt, såvida du inte redan spelat dig fördärvad på dem. Pokémon Heartgold och Soulsilver är fanservice när den är som allra bäst, och dessa nyversioner är de klart vassaste (och längsta) Pokémon-äventyren till dags dato. Om du inte gillar serien sedan tidigare så lär inte heller denna skara spel snärja dig; trots allt handlar det mest om finputsning utan revolutionerande nya inslag. Man vet vad man får helt enkelt, och antingen hatar eller älskar man det.