Mer eller mindre överseriöse Sam Stone är tillbaka i ännu en rymddust med Lord Mental. FZ har tagit ett smakprov, nedan följer utlåtandet.

När #Serious Sam: The Second Encounter släpptes 2002 hyllades det av råbarkade spelnördar som en adrenalinstinn ultrapangare vars mål var att smiska skiten ur precis allting. Om och om och om igen. Förra året släpptes #en högupplöst version av #originalet och den mottogs som en snygg tillbakablick med få nyheter. Nu görs ett nytt försök med seriens andra del.

Sam är tillbaka - igen

#Serious Sam HD: The Second Encounter tar vid precis där den första titeln tog slut. Rymddjävulen Mental planerar fortfarande att uträtta sina behov (utrota mänskligheten) och Sam "Serious" Stone ska stoppa honom med fläskiga vapen, specialföremål och ett leende på läpparna. Spelet genomsyras av relativt låg humor som varierar mellan Sams reflektioner över att stenar delar hans efternamn och muntra men poänglösa monologer om hur härligt det är att hitta skumma föremål på oväntade ställen.

Världen är full av hemligheter - den ena flummigare än den andra.

Jämfört med föregångaren är The Second Encounter bra mycket mer varierat med tre världar, tokskumma hemligheter och variation mellan storslagna utomhusmiljöer och svintrånga korridorer. Och visst, det är kul att ensam jaga Mental genom Mesoamerika, forntida Babylon och medeltidens Östeuropa, men det är tillsammans med en kamrat (eller 15!) som det börjar glänsa. Serious Sam lever för sina kooperativa lägen.

Analyze this!

Ett nytt spelläge kallat Survival, i vilket du spelar själv eller kooperativt, har tillkommit, och målet är att överleva så länge som möjligt. Under varje spelsession lär du dig nya sätt att hantera nivåerna (sju till antalet) och deras olika fiendehorder och speciella spelmekaniska tillägg. Ett exempel: på banan Bear City kan du skjuta på speciella utlösare på väggarna, som då bombarderar fiendens anstormningsväg med allsköns raketer. Fast kort därefter dör du ändå - det är liksom själva poängen.

Bland de andra nyheterna finns det exempelvis My Burden- och Beast Hunt-spellägen i Versus-tappning. Det sistnämnda handlar om att panga ihjäl de andra spelarna, samtidigt som du får poäng för att skjuta ihjäl vanliga fiender. Att försöka få äran för att ta ner en fläskig boss samtidigt som du beskjuts av femton andra spelare är... en annorlunda upplevelse. Fånga flaggan och lagdödsmatch är andra exempel på andra spellägen och är helt enkelt precis vad de låter som.

Det nya överlevnadsläget handlar egentligen bara om att du snart ska dö.

Precis som förut fast med strössel på

Serious Sam HD: The Second Encounter är ingen revolution. Det är bannemej till och med svårt att klassa det som evolution. Det är jävligt hård arkadaction där du skjuter på saker med olika vapen och stundtals riktigt fräsch grafik. För strax under 200 kronor rekommenderas spelet framförallt till arkadsvultna co-op-nötare, och än mer om du inte testat serien tidigare.

Som slutkläm bör nämnas att det är en bra mycket mer prisvärd investering än The First Encounter och som slutkläm på slutklämmen är det här den renaste formen av kooperativ arkadpangare. Det har sin charm, men det du måste ta ställning till är huruvida du har tid och lust att lägga pengar och engagemang på någonting du mycket väl kan ha nött i hur många timmar som helst för bara lite mindre än ett decennium sedan.

Skicka en rättelse