Den traditionsbundna kartracingen tar ett gigantiskt skutt mot nutiden, men trasslar in sig i sina orättvisa rötter.

Kartracing är genren som hånler evolutionen rakt i ansiktet. Stilbildaren #Super Mario Kart fyller snart körkort, ändå funkar spelen i dag i stora drag likadant som när folk fajtades om SNES-handkontrollerna i början av 90-talet. Och så kommer det fortsätta: tvååringen #Mario Kart Wii har långtidskontrakt i toppen av försäljningslistan och till Iphone och annat bärbart dyker klonerna upp i stadig takt.

Underhållningsformen spel är fortfarande ung, den växer än och avstannande utveckling är en abnormalitet. Därför behövs nytänkare som #Modnation Racers, spel som åtminstone försöker lyfta kartgenrens pickup från det spår den hakade upp sig i för nästan två decenner sedan. I detta fall hämtar nytänket inspiration från en annan Playstation-bekantskap - #LittleBigPlanet - men också det smått geniala Trackmania får dela med sig av sina idéer.

Bygg

Racingdelen har sällskap av ett banbyggarverktyg, möjlighet att formge bilar och karaktärer samt att dela hela rasket med vänner och bekanta. En veritabel fest för kreativa själar, och banor byggs bokstavligt talat lika enkelt som det är att köra sitt första lopp. I bansnickrarläget sätts du i förarsätet på en sorts vägskrapa, varefter bansträckningen helt enkelt dras upp genom att köra önskad rutt.

Ett par enkla handgrepp förvandlar en totalt osexig bana till åtminstone utmanande.

Vansinnigt enkelt, men resultatet blir också duktigt osexigt. Men det finns omfattande möjligheter att piffa till det. Välj och vraka bland olika miljöer, måla natur, dra upp berg, bläddra bland texturer, växter och dekorativa byggnader, bygg tunnlar, hopp och mycket, mycket mer. Ta sen ett grepp om själva banan: ändra sträckningen, höj eller sänk vägbanken så att farten tajmas med det där monsterhoppet, dosera kurvorna, sätt ut hinder, skapa genvägar... Möjligheterna är enorma och trots komplexiteten (och det bitvis ganska röriga gränssnittet) är saker och ting faktiskt begripliga. Om du ändå tröttnar halvvägs räcker ett par knapptryck för att spelet automatiskt gör jobbet färdigt.

Dela

Skaparfesten spiller över på bilar och karaktärer. Slumpa fram dem eller skapa allt från grunden. Efter att ha skämts bort med #Forza 3:s makalösa trimningsmöjligheter känns de blott kosmetiska effekterna ganska tama. Nå, det ligger kanske för långt från kartgenrens ursprung för att uppskattas av alla.

Skapelser som dessa sätter fart på charmmätaren.

Bilar, förare och banor kan delas ut till andra användare, likaså kan du enkelt plocka hem andra spelares skapelser. Maximalt 30 prylar kan delas ut, medan antalet nedladdningar är olåst. Jämfört med LittleBigPlanet är det enklare att både bläddra bland andras material (åtminstone så här i början när det inte finns så mycket) och att skapa banor. Man kan söka på nyckelord och bläddra bland kategorier, användare, betyg, nedladdningar och mycket annat.

Föregående Nästa
Var tveksam till spelet, men nu har jag köpt det! Och det är riktigt jäkla skoj!!! 5/5 i betyg från mig! 09/08 Beställt! Får det förmodligen imorrn :), jag är bergsäker på att jag kommer tycka det är grymt för jag har spelat demobanan hur många gånger som helst och tycker fortfarande det är kul att bara köra den banan. Då kan det ju inte bli sämre när man får... 31/05 Designen tilltalade inte mig direkt, kommentatorerna var sjukt icke roliga på ett irriterande sätt och varken fysiken eller grafiken är överdrivet spännande samt att jag verkligen avskyr rubberband effekten, är kanske en gammal åkomma från NFS Undergrou... 21/05 Vad var det som skapade detta fall? Hela spelet har förbättrats och har mycket att erbjuda. Ett spel med scharm, fart och action. Samt en väldigt enkel editor där du kan skapa galna nivåer. Att spela online är riktigt kul och ger en härlig och unik käns... 21/05 3 av 5 var väl ungefär vad jag fick ut av demot. Verktygen är verkligen roliga att leka med men vet inte om det håller i längden tyvärr... Är nog också mer intresserad av LBP2. Det verkar ha... allt? 20/05 Aha, läste artikeln igen och det var visst den ökande svårighetsgraden i single-player som du syftade på, och inte att spelet i sig var svårt att komma in i. Det var ju inte lika illa. :) 20/05 Frux, "hög inlärningskurva" är fel uttryckt, det är väldigt enkelt att komma igång. Jag ändrar till "hög svårighetsgrad". 20/05 Hög inlärningskurva låter ju helt fel för ett spel av den här typen som vill konkurrera med Mario Kart. Mindre erfarna spelare som man fått hem i soffan ska fatta det mesta på 5-10 minuter och klara sig hyfsat i multiplayer. Sen ska det såklart finnas... 20/05 Var jäkligt intresserad när jag först hörde talas om det, Little Big Planet of Kart Racing låter sjukt najs, sen glodde jag på några videos från US betan och mina förväntningar störtdök direkt, sparar nog mina slantar till Little Big Planet 2 i stället. 19/05 Det är därför en BETA finns :D :P Jag har spelat spelet i ett par dagar redan. Mycket underhållande och en fräsch tolkning på kart genren. Spelet blir riktigt roligt när man är online fightas. Där ser man att skill belönas. Jag har löst det hela med att... 19/05
Skicka en rättelse