Just bossar stöter du på mycket oftare än vanligt, i regel kan du räkna med en efter två till tre vanliga banor. Striderna är uteslutet mot fordon av någon typ, ibland stridsvagnar, helikoptrar eller om du har otur, en AI-styrd robot. Robotarna sjunger visor med bästa Glados-röst samtidigt som de skickar raketer och kulor efter dig, och det är svårt att bestämma om de är menade att vara humoristiska eller bara väldigt kusliga. På samma gång som fordonsstriderna är massiva och häftiga är det trist att inte få stöta på mänskliga karaktärer som bossar, det finns inte några nya Psycho Mantis eller The End att lära känna här tyvärr.

Handkramp

Karaktärer som sticker ut är en bristvara i jämförelse med tidigare delar. Paz är en sextonårig flicka som inte vill göra något annat än att prata fred, Amanda en gerillamedlem som kämpar med ledarrollen och Coldman är det närmaste vi kommer en ärkefiende, en före detta CIA-direktör som vill ta bort den mänskliga faktorn från kärnvapenkrig. En brokig samling visserligen, men ingen med stark karaktär.

Handlingen läggs fram i långa mellansekvenser i slutet av uppdragen - som sig bör i ett Metal Gear-spel. Problemet är att detta är till en bärbar konsol, och det är inte samma sak att lida sig igenom en mellansekvens på en halvtimme på bussen som det är när du sitter i fåtöljen framför TV:n. När uppdragen är så perfekt uppdelade för att att kunna njutas i små bitar sticker det i ögonen att samma uppdelning inte getts filmsnuttarna.

Mer PSP-relaterat trubbel gäller kontrollen: oavsett hur du väljer att ha den kommer den inte fungera smärtfritt. Att styra kameran på ett effektivt sätt är omöjligt utan två joystickar, och någon större precision med vapnen är svårt, trots att det fungerar med samma axelsynvinkel som i MGS4. Smygandet fungerar inte heller så smidigt som önskas eftersom joysticken på PSP:n inte direkt välkomnar de små rörelser som krävs för att röra sig tyst.

Med en hand på axeln

Den stora nyheten är introduktionen av co-op. Så gott som alla uppdrag går att spela med en polare över Ad Hoc, och bossarna tillåter upp till fyra spelare samtidigt. Att spela tillsammans ger en mängd nya interaktioner och möjligheter. Para ihop er, låt en stå för rörelserna så att den andra kan fokusera på att speja, kryp in tillsammans in i lådan ”Love Box” eller ge den döende kamraten första hjälpen. Senare uppdrag är nästintill omöjliga att greja utan hjälp, men du kan fortfarande spela igenom hela spelet själv om det är så du önskar. Det är också möjligt att skjuta på varandra i vanliga dödsmatcher, en nedbantad version av Metal Gear Online för upp till sex spelare.

Det trista här är att allt flerspel sker via Ad Hoc, med andra ord måste du sitta bredvid din kamrat för att spela. Någon möjlighet till onlinespel finns inte (om du nu inte krånglar med Ad Hoc Party på Playstation 3 vill säga).

Oändligheten och vidare

Peace Walker är enormt. Uppdragen är nästan oändliga, och att klara av kampanjen är bara att komma halvvägs, den riktiga utmaningen kommer i uppdragen efteråt. Räkna med över hundra extra uppdrag, varierande mellan att fånga soldater, extra bosstrider eller få slåss mot en Tigrex från Monster Hunter. Jag kan fylla tre sidor till med bara beskrivningar av hur snyggt det är, hur bra det låter, detaljerna, alla hemligheter att hitta och allt du kan göra. Kontrollen och mellansekvenserna är små minus i jämförelse med allt fantastiskt innehåll du får på en liten disk. Behöver du ett spel som ska räcka hela sommaren, sluta leta.