Nintendos strategiserie startade redan 1988 med Famicom Wars och har sedan dess älskats på deras bärbara konsoler. Vi har tagit reda på om den även kan charma Wii-publiken.

Famicom Wars släpptes aldrig utanför Japan men i och med att Advanced Wars-spelen fick så stort genomslag på Nintendo DS har fans börjat blicka bakåt. När serien gjorde entré på GameCube och gick från turbaserad strategi till realtidsstrategi ändrades namnet till Battalion Wars och det är del nummer två som nu släppts till Wii.

Det är tydligt att Nintendo vill skapa en väldigt actionfylld bild av Battalion Wars 2, i de officiella filmerna sprängs det stridsvagnar i general Patton-tempo och fodralet skulle kunna vikariera för en Chuck Norris-filmaffisch. När jag väl sitter med wiimoten i näven tycker jag inte att spelet lever upp till den bilden. Visst, det smäller rejält under striderna men de är ofta över snabbt och sedan är det transport och fjantiga diskussioner mellan karaktärerna som gäller.

Det senare är dock en del av hela designtänket, det är serietidningsöverdrivet och stereotypfrossa med glimten i ögat. Det känns väldigt japanskt men utvecklarna ska ha en eloge för grafiken i övrigt, jag blir speciellt imponerad av vattnet och animationerna. Det jag irriterar mig mest över är dock de hemska ljuden som handkontrollen ger ifrån sig. Det var häftigt med vapenljud ur den lilla högtalaren i ungefär en minut, sen var jag nära att skruva bort den permanent.

Sten, sax och påse

- Strategi i sin enklaste form

På slagfältet kontrollerar du flera olika enheter, både genom att ta direkt kontroll över dem eller ge order. Det gäller att hela tiden ha sten-sax-påse-mentalitet; infanteri är dåligt mot stridsvagnar, som får stryk av bazookatrupper, som bränns ihjäl av eldkastare, som körs över av stridsvagnar. Under de första uppdragen spelar det ingen större roll om du slarvar och hivar fram en sax när fienden kommer med en sten men senare gäller det att hela tiden matcha motståndet. Då har du också fler enhetstyper att attackera med, allt från snabba spaningsenheter till helikoptrar och välbestyckade skepp ute till havs.

Det kunde lätt ha blivit pannkaka om inte kontrollerna fungerat väldigt bra. Du väljer trupper med styrkorset, låser ett mål med Z och ger ordern med A, vilket visar sig vara väldigt smidigt och intuitivt. Den enda gången det blir rörigt är när du inte får låsning på fiendetrupperna i stridskaoset. Som tur är så är de så genomkorkade att de förlitar sig på stora antal istället för att använda enheternas enskilda styrkor till sin fördel.

Solokompanjen sträcker sig över totalt 20 uppdrag, en utmaning som åtminstone räcker i sex till åtta timmar. Till skillnad från sin föregångare har dock Battalion Wars 2 en matig flerspelardel med tre olika smaker. Du kan ta dig an en datorstyrd armé tillsammans med en vän eller främling, spelet stödjer både kamratlista och automatisk parning. Eftersom det saknas röstkommunikation kan det vara svårt att få till ett välsmort samarbete, något som ofta krävs för att lyckas. Skulle er relation därför surna så finns det istället två olika sätt att kämpa mot varandra. I Assault-läget ska den ena försvara en bas medan den andra ska attackera och i Skirmish gäller det att utplåna fler motståndartrupper än du själv blir av med.

Battalion Wars 2 är ett bra försök till strategi på Wii men med stendumma datormotståndare är det svårt att älska kampanjen. Trots avsaknaden av röstkommunikation är multiplayerläget spelets starkaste kort, det är kul att se fler titlar med möjlighet att avståndsspöa polare och främlingar, det är Nintendos maskin verkligen inte bortskämd med. Gillar du leksaksgullig grafik, enkel action och lättviktig strategi är det här titeln för dig.