Den fjärde delen i Capcoms populära Devil May Cry-serie, som tidigare var Playstation-exklusiv, har följt trenden och blivit en multiplattformstitel. Kan det ha förlorat något på det? Vi har testat Xbox 360-versionen och har väldigt svårt att tro det.

Ända sedan Capcom släppte det första Devil May Cry för knappt sju år sedan har serien haft en trogen skara fans av den lite mer hårdkokta skolan. Den på ytan simplistiska spelmekaniken och svårighetsgraden har dock gjort att den stora massan haft en aning svårare att se storheten. Till Devil May Cry 4, som markerar debuten till den nya generationens plattformar, har det gjorts vissa försökt att ändra på detta men spelets själ är intakt - på både gott och ont.

Lite nytt, mer gammalt

- Precis vad doktorn ville ha

Förändringen som seriens fans lägger märke till först är att det numera inte är Dante som innehar huvudrollen. Han har puttats ner från tronen av den nya och yngre förmågan Nero. Dante-anhängarna behöver dock inte misströsta alltför mycket, deras favorit har nämligen en viktig biroll och du kommer få spela igenom ett antal banor i hans kläder.

Nero ser vid första anblicken ut att vara stöpt i precis samma mall som föregångaren och om vi dömer efter utseendet är de också det. Under fasaden finns det emellertid en rad skillnader som gör att de båda hjältarna bjuder på skilda spelupplevelser. Mycket av Neros styrka sitter i den demonarm som ger honom möjlighet att bolla med fienderna samtidigt som det uppladdningsbara, och traditionsenligt överdimensionerade, svärdet sliter dem i stycken. Dantes storhet bygger mer på rörlighet och den varierade vapenarsenalen.

Två hjältar

- Lika men ändå olika

Nu ska jag verkligen inte komma här och haussa upp skillnaderna för mycket. Upplägget förändras nämligen inte det minsta. Variationen ligger helt enkelt i att du får chansen att krossa den strida strömmen av fiender på olika sätt, varken mer eller mindre. Det är dock ett klart välkommet inslag som hindrar spelet från att bli alltför enformigt.

Just enformigheten avhjälps också av ett enkelt men välgjort färdighetssystem. Efter varje bana betygsätts du efter tre kriterier: snabbhet, hur många röda kristalliknande kulor du hittar och finess. Ju bättre betyg du får, desto mer poäng får du att lägga på nya färdigheter som kommer väl till pass. Denna poäng byggs också på även om du spelar om en bana, så det kan alltså vara en god idé att få så bra betyg som möjligt för att på så sätt bygga upp din karaktär. Utöver detta kan du också använda de röda kristallkulorna till att köpa diverse nödvändigheter, som en längre hälsomätare.

Handlingen kommer inte vinna några som helst priser. Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att det hela börjar med en av många längre filmsekvenser där Nero och Dante gör upp. Den sistnämnda har nämligen mördat ledaren för den kyrka som Nero arbetar för. Dante undkommer dock, vilket markerar starten på inte bara en vild jakt utan även en invasion av demoner. Givetvis är inte allt vad det först ser ut att vara och Nero börjar snart inse att vänner och fiender kan vara svåra att skilja på. Kliché? I allra högsta grad och inte blir det bättre av spelets kärlekshistoria, men det fungerar riktigt bra ändå.

Föregående Nästa
Eh, jag lämnade in Cod4 och Uncharted och fick DMC4 collectors edition =) 26/02 Nej, men poängen multipliceras efter diverse formler, bl. annat dom du ser efter du klarat ett uppdrag (tid, style, och samlade orbs). Dessutom får man bonus om man inte tar skada. Dom som ligger högst på listorna klarar säkerligen de flesta uppdragen... 25/02 Köpte det i Lördags och kunde inte slita mig! Vill inte påstå att jag va kass på att hitta saker, men när listan för poängräkning går från 1-1000 och jag hade 400.000 poäng mindre än den som låg på 1000:e spotten så börjar man undra..haha... Fattar inte... 25/02 Jag har bara spelat första spelet i serien och återspelningsvärdet (eller hur man säger) var inte på topp då heller. Frågan är dock hur man skulle kunna förhöja det i en serie som Devil May Cry. Kanske co-op online skulle tillföra något. Att spela death... 17/02 så rackarns dyr är inte 360 längre, det går väl att få tag på en 360 för cirka 2.500 ? 17/02 Jo plåtlådan var grymt snygg, synd bara att priset inte var lika snyggt... 17/02 Spelet levererar det man vill ha, feta jävla bossfighter och stenhårda normal encoutners. men Ljussättnignssystemet, speciellt på djungelbanna är bland det sämsta jag någonsin sätt, helt olidligt att titta på, kontrollsystemet är så där, kan bugga upp... 17/02 Sjukt bra spel, och de bästa är ju att de släpps till alla platformar, ja förutom Wii då, så många kan ta del av detta fantastiska lir. 15/02 Hopp så var det bara att vänta på pc-versionen "8 juni enligt gamespot" SUCK 14/02 Straxdax. Du menar Collectors edition, enda skillnaden är att du får med en Plåtbox-fodral sak som är ganska sweet, och Art of the devil bok. Det är lite bilder på dante och nero och lite monster i spelet. ingen skillnad alls köp vanliga versionen :) 14/02
Skicka en rättelse