Crysis är spelet som med lätthet tvingar ner din dator på knä. Men hur är det med surmagade recensenter, kan denna underbart vackra skapelse få en bitter kritiker att sänka garden?

Jag trodde den var en gimmick. En sån där fånig pryl som lyfts till skyarna i intetsägande pressmeddelanden men som i praktiken visar sig vara noll och nada värd. Jag hade fel. Nanodräkten öppnar nya världar, den ger valmöjligheter i kampen om ön. Grafik, fysik och gigantiska miljöer i all ära - dräkten är skiten.

"Det snyggaste spelet någonsin. Punkt"

Nano Suit. En militär helkroppsdräkt som i korta perioder förvandlar dig från kanonmat till übersoldat. Den låter dig välja mellan fyra attribut (osynlighet, snabbhet, styrka, bepansring) som verkar under begränsad tid. En kraftmätare töms för alla lägen utom bepansringen, när kraften är slut återgår du till att vara vanlig, om än kraftigt skyddad soldat. Osynlighet varar under gissningsvis 50 meters förflyttning, kraftläget ger mastodonthopp och fartläget ger brutalsnabba ruscher under väldigt kort tid. Dessa prylar gör Crysis till en upplevelse fylld av valfrihet, en studie i anfallstaktiska möjligheter.

Trefrontskrig

- Kim Jong Il och aliens på andra sidan geväret

Men vi tar det från början. Året är 2020 och du ingår i den amerikanska arméns Special Forces. Nödsignaler från en grupp forskare på en tropisk ö i närheten av Filippinerna leder till att du och en grupp nanodräktsutrustade soldater landsätts med fallskärm. Missöden inträffar, du står plötsligt öga mot öga med nordkoreanska armén och fientliga krafter från rymden. Kampen om ön innefattar hårda djungelstrider, episka stridsvagnsstrider och krig med helikopterliknande farkoster, detta i en värld lika enorm som vacker.

Även om storyn inte kommer vinna några priser känns den helt okej för att vara ett actionspel. Den gör vad den ska: motiverar slakt av det mesta som har oturen att komma i din väg. Med berättandet är det lite sämre ställt. Det är på inget sätt katastrofalt, men åtminstone jag suckar trött åt US Army-tuffa röster och machoklyschor vi hört hundratals gånger förut. Skulden ligger till stor del hos Valve, som med Half-Life 2-serien höjt berättarribban. Men Crytek har också del av skulden. Av någon anledning snackar nordkoreanerna engelska på de lägre svårighetsgraderna. Obegripligt, ta bort!

Generationsskifte

- Hörde vi en avundsjuk suck från Carmack?

Far Cry slog ner som en bomb. En dödligt läcker grafikmotor parad med ruggigt bra gameplay - från en debuterande studio. Denna gång har förväntningarna på Crytek skruvats upp till max. Inte så konstigt - Crysis är det snyggaste spelet någonsin. Punkt.

Allt du tidigare sett kommer tyckas omodernt, daterat, misslyckat. Så snyggt är det. Glöm undersköna skärmdumpar, det är i stridens hetta och under lugnet efteråt när du granskar detaljerna som spelets fulla prakt träder fram. Detaljarbetet är sanslöst, fysiken likaså. Du kan skjuta sönder träd och grenar i mängder av sektioner. En fiende i ett plåtskjul? Skicka in en handgranat och se delarna flyga iväg. Sänk en av de där vansinnigt irriterande helikoptrarna med en raket och känn hakan sjunka till bröstet av det sagolikt vackra eldmolnet.

Om du tänkt maxa grafiken måste du äga det absolut tyngsta i hårdvaruväg. Redaktionens testdator (se länk i högerspalten) räcker inte alls till med alla reglage uppskruvade, och den maskinen får betecknas som kraftfull. Särskilt jobbigt blir det i den omtalade isvärlden (samma djungel som innan, fast nedfryst), där sjunker bildantalet till smärtsamt låga nivåer. Å andra sidan flyter spelet bra med sänkta inställningar. Därtill ser det fortfarande ruskigt bra ut, även under Windows XP (vilket innebär DirectX 9 istället för Vistas DX 10).

"Crysis har utseendet, hjärnan och fysiken"

Hur lång tid det tar dig att komma igenom solodelen beror helt på din spelstil. Kör du hårdrockarstilen och rusar in med dragna vapen kan det gå relativt kvickt. Om du överlever vill säga, fienden gör ruskigt bra motstånd, inte minst i grupp. Smattrande gevär lockar dem som flugor till hundspillning en varm sommardag, så själv kör jag mycket på osynlighet och ljuddämpning. Och då blir förstås speltiden längre.

Nämnda ljuddämpning är ett av många alternativ för att anpassa vapnen efter tycke och smak. I början gäller standardutrustning, men efterhand får du tag på extrautrustning som bättre sikten, ljuddämpning eller granattillsats. Systemet är sinnrikt och ger såväl valfrihet som utveckling - smart!

Gråt inga tårar

- En het GOTY-kandidat

Förutom den ypperliga solodelen kan du också röja loss online. Sex kartor och två spelformer ingår: klassisk Deathmatch och Power Struggle. Det senare är en lagbaserad variant där det gäller att slå ut motståndarens högkvarter. Båda sidor är utrustade med nanodräkter, men av klen modell och därtill med en ynklig pistol som enda beväpning. Genom att utföra delmål eller döda fiender samlar du poäng som sen används för att köpa bättre utrustning, vilket är nödvändigt för att ta ut fiendebasen.

Sex onlinebanor per spelsätt låter kanske snålt, men räkna med att fler kommer dyka upp. Editeringsverktyget Sandbox följer med. Jag har inte testat det själv, men en viss Emil Kraftling på andra sidan skrivbordet öser lovord över hur lättanvänt och kraftfullt det är.

Crytek lyckas med bedriften att än en gång göra en ytterst kompetent shooter - Crysis har utseendet, hjärnan och fysiken. Nanodräkten och den relativt öppna världen låter dig välja hur du ska angripa problemen, något som gör titeln värd att spela om. Och därmed blidkas den sura recensenten. Med de kritiska glasögonen på näsan kan man ta upp ljudbuggar, fiender som ibland tycks blinda och i andra fall har falksyn, men då är man inne och rotar i detaljerna. Se istället till helheten och du finner en av årets absolut bästa shooters.

altså ni som tycker att spelet är för kort GLÖM EJ det är en trilogi det kommer att komma fler crysis spel och i dom spelen kommer det säckert finnas 12-13 banor var så när det tredje spelet kommer och du fortfarande har första och andra crysis spelen... 05/07 tyskland 23/03 Crysis ser riktigt grymnt ut och är roligt tills alien dyker upp. Och alldeles för KORT. Precis när jag trodde spelet story skulle börja bli mer intressant med aliens så är spelet slut efter båten och alien farkosten. Tog pengarna slut eller så luktas... 10/12 Dumheter. Crysis är grafikmässigt överhypas, och lever verkligen inte upp till vad som lovats. 02/12 Jag tror eran test-dator behöver nya drivrutiner eller en omformatering. Min dator jag har är E6850 3ghz processor, 4gb DDr2-Ram, X-Fi Fatality ljudkort och 8800GTX grafikkort och jag har allt på very high och har inte märkt någonting av lagg av nån sor... 25/11 Man undrar ju nästan om Nvidia äger Crytek...? De lär väl sälja ett o annat grafikkort nu... 21/11 "SPOILER" Zarkow... har du klarat Crysis maxat? Har du varit på fartyget? Om det är inte dödligt läckert kommer det aldrig finnas något döläckert helt klart. Riktigt studerade alla ansikten, ljussättningar, reflektioner och blev helt shockad! 21/11 Zarkow: jag sa inte att spelet är perfekt, "bara" att det är snyggast någonsin. Vilket i spelsammanhang betyder i dagsläget. Popups må störa helhetsintrycket, hur mycket är en smaksak. Popups eller inte, Crysis ser snuskigt bra ut. Far Cry: en grafikmot... 21/11 Ri-ight... Far Cry-motorn var inte dödligt läcker, den färgglada ön var. Spelet led fortfarande av detsamma som tex Unreal-motorerna sysslar med - en hel del popups. Crysis är inte heller en dödligt läcker motor. Assets är läckra, men spelet lider av... 21/11 Killen som skrev den här recensionen är samma kille som gav bf2142 en fyra i betyg? Seriöst, se till att någon annan får ta hand om stortitlarna. 20/11
Skicka en rättelse