Casualkorstågets antites är äntligen här. Demon's Souls är hardcore. Så hardcore att det får hårdrockare att fläta håret och provspela som Pippi Långstrump, satansdyrkare att byta sida och gamers att jubla.

Äntligen här. Så sant som det är sagt. Japanska #From Software har haft en lång väg hit med sitt #Demon's Souls. Att det ens skulle släppas i Europa var långt ifrån självklart men efter att spelet sålt över 340 000 exemplar i USA kommer det så äntligen hit, mer än ett halvår efter releasen i Staterna.

Anledningen till att #Sony avböjde att lansera Demon's Souls självt var enkel: ingen skulle vilja spela det. Inte för att spelet är dåligt, utan för att det är för svårt. Ruggigt svårt. Old school-svårt.
Vi är ju alla numera vana vid att spel är stöpta enligt en och samma mall rent strukturellt. För vad vore moderna spel utan checkpoints och ständig framåtrörelse? Jobbiga.

Vad? Vadå? Berätta! Ligger det en trampolin hundra meter ner?

Demon's Souls är jobbigt. Det sysslar inte med checkpoints. Det är lika intresserat av vad som finns bakom dig som det du redan stint fokuserar blicken på. Det är på så sätt ett spel präglat av gamla traditioner. Men samtidigt liknar det inte något annat.

Döden är början på äventyret

Eller jo, det liknar ett ganska klassiskt action-RPG. Kontexten, ett medeltida kungarike drabbat av en fruktansvärd förbannelse, ligger ju inte heller så långt ifrån sedvanlig tv-spelskanon. Men det är sättet det görs på som känns så fräscht och nyskapande.

Spelet börjar till exempel med att man dör. Medan man går igenom hjälpguiden. Jobbigt. Strax därpå fångas man in av ett besynnerligt ställe bortom tid och rum som kallas The Nexus. Där får man klart exakt vem det är som klantat sig (kungen) och vem som ligger bakom (en gammal jävel). Så mycket mer än så framträder inte storyn. Faktum är att den i princip försvinner och den återkommer inte förrän det vankas slutboss. Men då går vi händelserna några hundra timmar i förväg.

I The Nexus kan man prata med de miserabla överblivna själar som tappat hoppet, levla, köpa saker och medverka i ett seriemördardrama!

Från hubbvärlden kan man sedan färdas till fem världar, alla uppdelade på tre banor. Det må inte låta så mycket – men det är det. Bara uppgiften att klara första banan så man låser upp möjligheten att levla i The Nexus kommer ta dig en handfull timmar. För du har väl inte glömt – Demon's Souls är svårt. Old school-svårt.

Knäckande svårt, ja

Varenda fiende har potentialen att döda dig eftersom ni slåss på lika villkor: ett par hugg räcker. Det i sin tur räcker för att förvandla den mest kaxige till ett nervöst vrak när man sakta, sakta avancerar på alldeles för öppna borggårdar, becksvarta, surrande träsk och nere i de djupaste kolgruvorna. Ett hett tips är att alltid kolla hörnen på nya ställen och aldrig ta för givet att du kommer vinna nästa sammandrabbning.

I strid låser man med fördel siktet på sitt mål och cirklar sedan runt fienden, parerar attacker med skölden och inväntar rätt ögonblick att attackera. Vissa fiender är riktigt luriga och kanske drar iväg en combo en gång, ett jättehugg nästa som öppnar din gard. Och det blir ju inte direkt lättare när man ofta slåss mot flera fiender samtidigt.

Mycket av Demon's Souls essens består i att lära sig banorna utantill och ta tillvara på avstånd, positioner och smygande. Ditt taktiska öga måste slipas till nära nog perfektion för att kunna dechiffrera fiendens attackmönster, när och hur du ska anfalla och, framförallt, hur du bäst försvarar dig. För till skillnad från typ alla andra spel med action där ute är inte anfall bästa försvar i Demon's Souls.

Föregående Nästa
neh bra recension men lite väll överdrivet, vist spelet är svårt men det tog cirka 16 timmar att klara ut, nära körde som hunter, och fokuserade mkt på pilbågge o snabba svärd dessutom dog jag bara 17 ggr genom spelet, så det där me hundratals timmar,... 21/08 gjorde först en thief som jag spelade på i 9 timmar innan jag skapade en magiker och klarade hela spelet på 15 timmar. Tyckte det inte var SÅ farligt svårt faktiskt... 07/07 Har lirat det här spelet flera timmar om dagen sen det släpptes (i torsdags) och har "bara" kommit till 3-1. Fick ner flamelurker idag efter ungefär 20 försök. Sjukt svårt spel, men också väldigt beroendeframkallande. Typiskt japanskt dock. De belönar... 28/06 Tack FromSoftware för att ni vågade göra ett riktigt hardcore spel. Efter lång väntan fick jag mitt från en importör i asien för ca 10mån sen. Det var slut överallt då så att det tog såhär lång tid är obegripligt. Demon's Souls är spelet som dödar din... 28/06 Verkar ju galet intressant men man har ju ingen ps3 28/06 Grejen med att dö är att du lär dig precis vart alla fiender står någonstans och hur de attackerar. Så det är nästan ett krav på att du ska ha en sköld som du kan parera med. Och om du är riktigt försiktig så kan du cirkla runt fienden och sedan använda... 25/06 hmm måste säga att detta verkligen inte är för alla....trodde jag skulle gilla det men när man suttit en timma och sen dör för att börja om från början är det inte roligt....inte nån stans=/ ni måste ha bra nerver ni som spelar det :P 25/06 fick hem spelet idag. jag är besviken på webhallen, mitt fodral var lite böjt på olika ställen. jävla webhallenpaketerare. aja, jag är excited iaf! 24/06 Synd att man inte har en PS3... :( 23/06 Härlig recension, men som Wortex sa kände jag att det hade varit fint med en lite längre introduktion än "dina handlingar har konsekvenser". Däremot såg jag att det fanns en film om det här på FZ.se, nämligen Demon's Souls (Video walkthrough 3): http://... 23/06
Skicka en rättelse