I en bransch där det går tretton militärbaserade actiontitlar på dussinet framstår en fantasybaserad spelvärld som ett välkommet inslag - eller?

Ett drygt år efter att pc-folket fick läxa upp drakar och orcher i FPS-titeln Dark Messiah of Might & Magic står spelet på nytt uppställt på butikshyllorna, den här gången med undertiteln Elements i en specialutgåva för Xbox 360. Trots att förläggaren Ubisoft framhåller nyheter som fler banor, konsolanpassade kontroller och ett omarbetat flerspelarläge är Elements i grund och botten, och på gott och ont, fortfarande exakt samma spel.

Klichéfyllt

- gamla slagets korridorsskjutare

FPS-baserad svärdsstrid

Således förstår den som kan sin nutidshistoria att Ubisoft avhandlar en tämligen slätstruken och klichéfylld historia i klassiskt förstapersonsperspektiv. Som lärlingen Sareth är det tänkt att en uråldrig och försvunnen artefakt skall återfinnas. Föremålet håller en ofattbar ondska fången och således finns krafter som verkar för att denna till varje pris skall släppas ut över världen. Historian är knappast kandidat för årets Karamellodiktstipendium, men tjänar å andra sidan ändå sitt egentliga syfte - förklara och rättfärdiga strider mot cykloper, demoner, skelett och andra klassiska fantasymonster.

I praktisk mening är Elements en typisk korridorsskjutare. Det skall duckas, hoppas, dras i spakar och snurras på hjul - och det känns snabbt tröttsamt. Den lilla antydan till nytänkande som skymtar mellan spindelvävsvepta fängelsehålor och eroderade tempelruiner handlar uteslutande om att utnyttja strategiskt utplacerade fällor att lura fiender till. En välriktad spark får tunnor och annat bråte att ramla över intet ont anande vakter, ett svärdshugg över ett rep frigör lampor som störtar ner från mörka takvalv. Och visst, det är inledningsvis ett roligt sätt att ta sig an fienderna på. Tyvärr har Ubisoft valt att återanvända fällorna i sådan utsträckning att det snart både blir förutsägbart och tjatigt.

"... ett banalt men likväl fungerande sätt att belöna spelaren och föra handligen framåt."

Därför faller Elements tillbaka på FPS-genrens traditionella strider, om än med en viktig skillnad. Där beväpningen i andra spel huvudsakligen handlar om olika sorters handeldvapen utkämpas skärmytslingarna här med närstridsvapen. Med hjälp av handkontrollens avtryckarknappar kan Sareth både parera angrepp och utföra ett par olika utfall. Designen borde egentligen kännas fräsch och uppmuntra till strider med oviss utgång, men den är så dåligt genomförd att den aldrig lyckas engagera. Det är svårt - för att inte säga omöjligt - att veta när en fiende befinner sig inom den armslängds avstånd som krävs för ett anfall, och därmed också när det är läge att parera ett förestående angrepp.

Lyckligtvis förefaller magisystemet ha varit enklare att implementera. Att skjuta iväg eldklot, frysa fiender till is och med telekinesi fövandla spelets alla lådor till projektiler lockar fram ett och annat skadeglatt leende, i synnerhet när förvirringen bland fienderna verkar total och flyende soldater ropar på förstärkningar. Även det tillhörande systemet med erfarenhetspoäng som undan för undan låser upp nya trollformler och förmågor på intet sätt är unikt fungerar det likväl bra. Att stiga i graderna och successivt få tillgång till allt vassare magi är ett banalt men likväl fungerande sätt att belöna spelaren och föra handlingen framåt.

Tydliga skönhetsfel

- oinspirerande konsolkonvertering

Underhållande magi

Trots att Dark Messiah of Might & Magic fick ett relativt varmt mottagande hösten 2006 kunde övergången till Xbox 360 varit betydligt bättre utförd. Trots att Ubisoft talar om att man åtgärdat 800 kända fel från pc-versionen verkar det stundtals som man lyckats introducera minst lika många. Fysikeffekterna är stundtals skakiga med kringflygande föremål som flyttar sig på ett oförutsägbart sätt för att ibland plötsligt försvinna. Bilduppdateringen haltar ibland betänkligt och handkontrollen känns trots viss konsolanpassning fortfarande svajig och långt från så exakt som en FPS-titel kräver för att inte upplevas som frustrerande. I kombination med grafik som av allt att döma inte alls uppdaterats är 360-versionen i allt väsentligt ett hafsjobb som aldrig lyckas imponera.

Är du beredd att blunda för skönhetsfelen och har överseende med ett linjärt spelsätt med få överraskningar bjuder emellertid Elements på några kvällars anständig fantasyaction. I ett förlängt perspektiv är spelets andrahandsvärde högst tveksamt. Frågan är om det under våren inte kommer att betraktas som ett paket lutfisk längst nere i matvaruaffärens frysdisk - iskallt, härsket och bortglömt.

Fick med Dark Messiah of Might & Magic till mitt 8800GTX, hade inga höga förväntningar över spelet, men det var faktiskt kul. Så kul att man faktiskt körde igenom det tre gånger. Zombier var inga problem med eldsvärdet och eldbågen (glömt namnet), dock... 28/02 Skulle ha vart grymt roligt spel om dom kunde göra det som oblivion! F*n va roligt spel det hade vart. :) 26/02 Spelade igenom PC versionen ett par gånger. Men 360 versionen lämnade jag tillbaka till affären. Jag väntar tills den finns för ett par hundringar i begagnat lådan. 25/02 Ja, ett riktigt dåligt spel :D Skulle kanske köpa det om det kostade 199 kr och inte 599 kr ;) Men bara 'kanske'. 99 kr är väl vad det är värt... 24/02 Dark Messiah till PC var ju helt underbart! Striderna var otroligt coola och man kunde verkligen förbättra sina stridstekniker hela tiden. I slutet röjde man ju sönder haha ;) Synd att det inte kommer nån fortsättning till PC :/ 24/02 Jag klarade aldrig ut Dark Messiah Might & Magic till PC. Det blev för tråkigt när de där odödliga lymlarna kom in, som _jozo_ påpekade tidigare. Spelet var dock grymt roligt när man fick kämpa emot massvis av orcer. Jag älskade hur man kunde använda... 24/02 Fan va ja gillar slutet på recensionen! ;D Asbra skrivet. 24/02 "konsolanpassade kontroller" - Kul att utgivarn måste skriva såna saker när de ger ut ett spel till... jo, en konsol :P Vore ju ganska jävla illa om resten av deras konsol-titlar hade pc-anpassade kontroller... eller? :) 24/02 Till PC fanns det ju mods som kirrade allt förutom de gigantiska texturbuggarna jag fick :( 24/02 Provade demot, var ungefär samma sak som pc versionen. Kontrollen funkade utmärkt även om det var lite svårt att röra lika smidigt och ändå hålla koll på fienden ibland som på pc (ingen direk överraskning). Däremot förstörde dom en mycket stor del av... 23/02
Skicka en rättelse