EA Sports titlar dominerar inom en rad sporter men det finns ett par där de stöter på hårt motstånd. En av dem är basket där de under senare år har fått se sig ifrånsprungna av 2K Sports NBA 2K-serie. Kan årets version av NBA Live vända på steken? Knappast.

De senaste årens upplagor av NBA Live har knappast rosat marknaden. Visst har de varit okej basketspel men jämfört med NBA 2K-serien har de hela tiden legat ett antal straffkast efter. Kanske är det därför som EA Canada har valt att finslipa grunden till årets version istället för att introducera några större nyheter. Ett val som bara har gjort spelet gott.

Små ändringar

- Stor skillnad

Framförallt är det kontrollerna som har genomgått både en och två rejäla skruvåtdragningar för nu är styrningen betydligt tightare. Spelarna följer din minst vink i betydligt högre utsträckning än tidigare vilket gör att det inte är en lika frustrerande upplevelse som tidigare. Efter lite övning är det inga större problem att göra några snabba finter som driver bort motståndaren från din speciella trepoängsskytt. Efter att ha fått passningen gör han en enkel skottfint som helt lurar den framrusande försvararen, för att sedan avsluta med ett kontrollerat skott som smeker bollen förbi nätmaskorna.

Något som gör det ännu en aning bättre är det nya "hot-spots"-systemet där du genom ett enkelt tryck på RB-knappen kan se hur bra den styrda spelaren är på att sätta bollen i korgen från ett stort antal områden. Perfekt för att lära dig att sätta upp rätt spel och utnyttja varje spelares styrka. Fortfarande finns det dock ett antal svaga sidor kvar som gör att helhetsintrycket svärtas rejält. Bland annat missar världsstjärnor helt öppna lägen från bara någon meter på tok för ofta och fortfarande handlar mycket av spelet om enmansshower snarare än taktiskt lagarbete. Trots tillkortakommanderna är det emellertid ingen som helst tvekan om att det här är ett kliv i rätt riktning och förhoppningsvis tänker EA Canada fortsätta vandra på samma stig.

Den stora nyheten är möjligheten att spela med åtta landslag i en VM-turnering. Spanien, Grekland, USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Argentina och Kina är de lag som finns att välja på och även om det säkerligen kommer att ta ett antal år innan EA Canada ens funderar på att lägga till vårt eget landslag är det uppmuntrande att de försöker globalisera serien. Utöver VM har du de vanliga tävlingsalternativen att välja på, som dynastiläget, enstaka matcher, mindre turneringar och specifika tävlingar som dunkningar och trepoängsskytte. Onlineläget har liksom hela spelet genomgått en förfiningsprocess som bland annat innebär att du för första gången i seriens historia kan delta i onlineligor.

Bättre på alla punkter

- Fortfarande en bit från att vara bäst

Då spelet har genomgått så pass små - men viktiga - ändringar vore det en smärre sensation om karossen hade genomgått någon större förvandling och mycket riktigt har den inte gjort det. Som vanligt ser helheten mycket bra ut med stabil bilduppdatering och både spelarmodeller och arenor av den högre skolan. Samtidigt är animationerna fortfarande en aning yxiga och här har de verkligen något att jobba på om de vill nå ikapp värsta konkurrenten. Ljudbilden är även den i stort sett intakt då Steve Kerr och Marv Albert åter sitter i kommentatorshytten och ackompanjeras av de ljudeffekterna vi hört i ett antal år nu. Soundtracket bjuder på en härlig mix av riktigt bra låtar från artister och grupp som Timbaland, norska Datarock och Sverigebekantingarna The Hives.

Årets version är den bästa i NBA Live-serien på länge. EA Canada har valt att fokusera på helt rätt saker - den inte helt övertygande spelmekaniken - och de har gjort det på ett sätt som knappast kommer skrämma bort seriens anhängare. I min mening kan det emellertid inte riktigt mäta sig med NBA 2K-spelen ännu, men med NBA Live 08 har den kanadensiska studion byggt en stabil grund som de utan problem kan arbeta vidare på.