Goda människor hör inte actiongenren till. Men Kane och Lynch är något extra. De skjuter först, skjuter igen och skiter blankt i att fråga.

Kane, legoknekt med en familjetragedi och ett kraftfullt misslyckande i en kriminell organisation bakom sig. Lynch, fullblodsgalning på tung medicinering med ett eventuellt hustrumord på samvetet. Dessa sötnosars öden flätas samman och följden blir våld, blod och psykotisk vansinnesjakt för allt vad tygen håller.

Egentligen levererar de inte något nytt, Io Interactive. Parallellerna till det fyra år gamla Freedom Fighters är inte särskilt svåra att finna: en skjutglad herre styrs ur tredjepersonsvy samtidigt som en handfull datorstyrda medspelare ges enkla order. En stor skillnad är påtagligt mycket våld, en mindre är massivt filmflörtande. Du behöver ingen examen i filmvetenskap för att snabbt kunna bocka av The Matrix och Heat i inspirationsprotokollet. Gott så, stilfulla actionscener parat med en brutal story som handlar om kamp mot brottssyndikatet The7 bäddar för ett par timmars trevligt pangande.

Ett förväntningshaveri...

- Doften av 2001-shooter obehagligt nära

Det börjar emellertid illa. Jag hade hyfsade förhoppningar på detta lir. Danskarnas Freedom Fighters var bra men opolerat och i deras Hitman-serie var flera alster duktigt välgjorda, inte minst förra årets Blood Money. Deras habila bakgrund parad med två aparta, ytterst våldsamma huvudkaraktärer och nämnda filminfluenser får Kane & Lynch att glänsa på pappret. I praktiken är det något helt annat.

Ideliga krascher på en Windows Vista-bestyckad testdator får mig att byta till en XP-maskin, först då stabiliseras läget. Storyn kör igång med en spektakulär fritagning av en fångtransport antihjältarna färdas i. Du kliver in i rollen som Kane, intensiva eldstrider följer och efter lyckad rymning vankas fyra, fem uppdrag som sätter tonen. En ton som får beskrivas som något av ett västgötaklimax.

Om jag var spelmakare och visste med mig att min titel inte var stark nog att bli en höjdare skulle jag lägga mycket krut på inledningen - ett bra första intryck är viktigt. Kane & Lynch gör det motsatta, de första banorna känns inte bra. Finesslös mangelaction, oinspirerade miljöer och överlag ful grafik. Det finns flera spelmässiga bottennapp. Gossarna flyr i bakänden av en skåpbil och pepprar jagande polisbilar - kassa kontroller förvandlar spelmomentet till frustration. En gigantisk dumper ska hindras från att göra köttmatta av Kanes dotter - urtrist bosstrid utan engagemang. Kollegieblocket börjar domineras av negativa minnesanteckningar.

... som rycker upp sig

- En sorts upprättelse

Då händer något. Fullständigt oväntat rattar danskarna upp halvspektaklet på banan. Den hittills mediokra grafiken ser plötsligt anständig ut, uppdragen får struktur, bandesignen blir intressant och det är faktiskt ganska kul att låta vapnen tala klarspråk med fienden.

Jag förstår inte vad Io pysslar med - varför blir grafiken plötsligt markant bättre? Men jag gläds åt att spelet äntligen börjar prestera. Fritagning av fångar från ett fängelse är ett skjutglatt höjdaruppdrag. Samma sak gäller när du, Lynch och ett par medbrottslingar firar er ner från ett skyskrapetak, skjuter er genom byggnaden och orsakar kaos hos polis och allmänhet på gatan utanför (tunga Heat-influenser). Och en Lynch som vinglar i gränslandet mellan mental kontroll och fullskaligt bärsärkarvansinne lyckas charma åtminstone mig.

Men oavsett bättre uppdrag och smaskigare utseende lever andra klagomål kvar. Styrningen för tankarna till såna där gamla konsolportningar vi så många gånger skällt oss hesa på. Med andra ord: hafsigt sikte, oprecis styrning och tendenser att fastna i miljön. Funktionen att Kane automatiskt tar skydd vid väggar är en god idé, men dess oprecisa utförande lämnar en del att önska. Det går att leva med problemen, men saker och ting hade varit så mycket roligare om utvecklingen skötts noggrannare, alternativt givits mer tid.

Bättre lycka nästa gång

- Ettan inte mer än en vardagspsykos

Ett radarpar som Kane och Lynch är förstås som gjorda för kooperativt spelande, inte minst för att få gå bärsärk med den ytterst labile Lynch. Dessvärre gäller det inte nätspelande. Det onlineläge som ingår fungerade tyvärr inte med testversionen, så hur väl det faktiskt fungerar kan jag inte uttala mig om. Upplägget är dock lovande: lagbaserade sammandrabbningar om pengar, där alla närsomhelst kan förräda medspelarna för att försöka komma ensam undan med bytet.

Utan att vara ovanligt dåligt blir det bestående intrycket av Kane & Lynch besvikelse, det når inte alls upp till sin potential. Mer utvecklingstid lagd på finslipning och bättre ban- och uppdragsdesign kunde ha förädlat dessa herrars våldsdåd till något storslaget. Nu tar jag mig istället igenom våldsorgien med en kvävd gäspning och inväntar tvåan.

Köpte PS3 versionen igår och har inte hunnit spela det så mycket. Men det lilla jag hunnit testa tycker jag är underbart. Detta är ett spel jag gillar och kommer spela mycket framöver. Det står inget om hur många speltimmar det är i recensionen? Det kan... 26/02 det här var lett ett av de bästa spelen jag någonsin spelat! 17/01 Gött att man måste ha 2st Xbox 360 kontroller för att kunna spela coop på SPLITSCREEN på PC versionen? :S Liksom var fan ligger den logiken? Det går över mitt förstånd iallfall. Kul för alla oss som köpt spelet i tron om att man ska kunna ha lite trevli... 11/01 Tycker personligen spelet förtjänar åtminstonde 4/5. Ni ogillar grafiken, och det sänker betyget, men i vissa lägen är det ju spelkänslan man ska gå på enligt er? Nåväl, alla har ju sin egen åsikt och tur är väl det. Nu ska jag fortsätta spela, varvat... 08/01 kommer att spela co-op med en kompis, blir roligare så 29/11 Medhåll, vår definition är lite udda. Svårt att ändra, då blir alla gamla betyg plötsligt ogiltiga. Å andra sidan varierar betygens värde mellan sajter/tidningar, så man ska alltid läsa definitionerna. Hursomhelst, även om 3 motsvarade medel här på FZ... 28/11 Spelet hade en riktigt soft gameplay och story, helt klart underskattat 4/5 28/11 Jag tror att mången ögonbryn har höjts till följd av ert betygssystem. De flesta förstår nog inte att en tvåa är godkänt, vilket jag förvisso kan förstå eftersom det känns mer naturligt att en trea ska fylla den funktionen då den befinner sig i mitten... 28/11 på vissa ställen fanns det småsaker som förgyllde spelet. Till exempel kunde man skjuta sönder alla fönsterluckor på haciendan på ett ganska realistiskt sätt. att de ens orkat lägga in riktig fysik på en sak som detta var ganska trevligt. Det låter kans... 27/11 Älskar storyn och hoppas de spinner vidare på den till en uppföljare, grafik å spel mässigt bara OK. De tvådelade slutet tycker jag dock kunde gjorts på bättre sätt, ja fick inte känslan av att nått av sluten var så "dramatiska", som jag velat, och den... 27/11