För lite drygt en månad sen fick jag chansen att skriva en förhandstitt på Eastside Hockey Manager som då låg i betastadiet. För ett par dagar sen damp fullversionen ner i brevlådan och jag var inte sen att slänga in skivan i datorn för att se om man gjort några av de ändringar jag efterlyst. Finns det musik? Något slags bakgrundsljud? Vilka ligor kan jag spela?

För er som inte har en blekaste aning om vad Eastside Hockey Manager (EHM) är för något ska jag förklara lite kort vad spelet går ut på. Det hela börjar med att du väljer ett ishockeylag från en av många ligor (exempelvis Elitserien, NHL och Finska Ligan för att nämna några) som du sedan tar kontroll över. Allt som allt har spelet 18 ligor, över 1000 lag och drygt 10000 spelare. Du tar hand om spelarköp, löner, kontrakt, träningar, femmor och så vidare. Alla som någonsin spelat något av Championship Manager-spelen vet precis vad jag pratar om.

Spelet

Eftersom EHM har samma utvecklare som CM-spelen – det vill säga Sports Interactive – upptäcker man direkt hur lika spelen är. Menyerna, upplägget – ja, hela känslan – är nästan kopierad rätt ur CM-serien. Detta är förstås både bra och dåligt. Har man spelat CM tidigare så kommer man att känna igen sig väldigt snabbt och man har inga som helst problem att lära sig hitta. Är det däremot första gången man lirar den här typen av spel är tröskeln ganska hög att ta sig över. Risken finns att man tappar bort sig någonstans bland spelare, lag, länder och kontrakt.

Att ge EHM några pluspoäng för sin grafik är svårt – det finns ju knappt någon. Utöver menysystemet - som förvisso är väldigt rent och snyggt – och den taktiska överblicken du kan se under match finns det inget att prata om. Detta är däremot av mindre betydelse eftersom man inte spelar management-spel för deras grafik. En populär funktion i Championship Manager-serien var att du kunde se matcherna ”live”. Du fick en överblick av planen och gubbarna sprang omkring som små prickar och sparkade på en ännu mindre prick – bollen. Detta system finns tyvärr inte i EHM. Istället får vi nöja oss med en så kallad ”Taktisk överblick” där vi kan se vart på rinken pucken och spelet är för tillfället. Om något av lagen däremot gör mål får vi se en ”stillbild” av vilka spelare som var på isen och var de befann sig när målet gjordes. Sports Interactive har sagt att man jobbar på ett likadant system för EHM, men det hann helt enkelt inte göras klart till årets upplaga.

Total kontroll

Som jag sa i inledningen får du total kontroll över det lag du väljer. Du kan sparka tränare, spelare, göra byten med andra lag, förhandla kontrakt och påverka vad som skall tränas under nästa ispass. Du kan även skicka ”scouter” som kollar in spelare du är intresserad av och få regelbunda rapporter om deras utveckling och form.

Skulle du av en eller annan anledning tröttna lite på allt det taktiska kan du be din ”Headcoach” om hjälp. Han kan sköta taktik, göra upp femmor och så vidare. Du kan även gå på semester, vilket gör att Headcoachen tar hand om det mesta. Du kan säga åt honom hur han ska hantera bytesförslag från andra klubbar och sedan dra iväg till Bahamas en månad eller två.

Hallå? Eko.. eko.. eko..

Något jag saknade i den betaversion jag fick testa för en månad sen var ljud. Betan var kusligt tyst; inga knappljud och ingen bakgrundsmusik. Det enda man fick höra var publikens jubel när man gjorde mål. Tyvärr har detta inte ändrats. Menyerna är fortfarande väldigt tysta, du hör inget när du klickar dig runt bland alla knappar och det finns ingen musik. Är detta verkligen så jobbigt då? Ja, lite faktiskt. Jag tycker man gott kunde slängt in ett par musikslingor och ett par extra ljud som spelas under matcherna – så jobbigt kan det väl ändå inte vara?

En annan liten sak jag störde mig lite på var att det faktiskt finns en hel del stav- och grammatikfel i den svenska versionen. Nu kanske jag är lite petig, men jag tycker nog att man gott kunde lagt ner ett par timmar extra på att få all text rätt. Detta är förstås inget som påverkar själva spelet eller upplevelsen, men jag tycker nog att det är värt att nämna.

Äntligen...

Ja, äntligen har vi hockeyfantaster fått något att glädjas åt. Trots en del barnsjukdomar och att vi får klara oss utan den i Championship Manager mycket uppskattade funktionen där man kan se matchen och dess spelare springa omkring så är det här ett mycket välgjort spel. En uppdatering som fixar till diverse stav- och grammatikfel skulle vara välkommet och likaså något slags bakgrundsljud. Men å andra sidan är det inte helt fel att få välja sin alldeles egen musik – det är ju trots allt bara att slänga in en CD i stereon och rocka loss.

Summan av kardemumman: Är du ett lika stort fan av både hockey och managment-spel som jag är så är Eastside Hockey Manager ett givet köp. Jag ser redan nu fram emot nästa version och håller tummarna för att vi får se den där efterlängtade matchfunktionen i EHM också.

OBS! Eftersom denna recension skrevs innan spelet släppts i butik har jag valt att inte kommentera spelets multiplayerfunktioner. Varför? Ja, jag hade helt enkelt ingen att spela mot.