Vad EA Sports än gör med sina sportserier får de skit för att de inte är tillräckligt innovativa och spelar på säkra kort. Varken Xbox 360 eller Wii-versionen av Tiger Woods PGA Tour 08 gör något försök att bryta av från denna inslagna väg, faktum är att de snarare asfalterar om den.

De stora nyheterna lyser med sin frånvaro i både Wii- och Xbox 360-versionen av Tiger Woods PGA Tour 08 . Som vanligt kan du välja mellan att träda in i rollen som en professionell golfare eller skapa din egen.

Det senare alternativet är det jag själv föredrar, speciellt i det långa loppet, men det kan vara frustrerade till en början då din karaktär inte föds som en firad stjärna. Troligtvis kommer du därför att spendera åtskilliga timmar med att nöta träningsslag, anta Tiger Woods utmaningar och agera strykpojke i åtskilliga turneringar innan din spelare har fått tillräckliga kunskaper för att du ska kunna mäta sig med de bästa, vilket inte är allas tekopp.

Två väldigt olika kontroller

- och båda fungerar bra

Det är dock inte bara din karaktärs färdigheter som kan leda till frustrerande situationer utan även dina egna då det inte är helt lätt att slå hårt och rakt. Detta gäller speciellt Xbox 360-versionen som är en aning oförlåtande mot nybörjare. Visserligen finns möjligheten att sänka svårighetsgraden, få hjälp med puttningslinjen och att använda det comebackande treklicksystemet vilket gör spelet betydligt lättare, men det förtar samtidigt mycket av spelets goda sidor. Rekommenderat är alltså att du lägger ner den tid som krävs för att lära sig att svinga med den analoga spaken, även om det kan ge dig impulsen att slänga handkontrollen i det närmaste vattenhindret. Tiger Woods PGA Tour 08 är nämligen ett typexempel på ett spel som växer och blir roligare ju bättre du själv blir på det.

Konstigt nog är Wii-versionen betydligt lättare att bemästra och då talar jag inte om de två kontrollmetoderna som gör det möjligt att spela sittande med nunchuckens analoga spak eller med små handledsrörelser med din wiimote. Nej, även med den tredje som tvingar mig att stå upp och svinga som en riktig golfare är det förvånansvärt lätt att slå rakt, draw eller fade på beställning. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det faktum att jag redan på min första runda endast gick tre slag över par utan någon större golferfarenhet. Det är visserligen tillfredsställande att kunna slå en spikrak drive på över 300 meter hur lätt som helst men det hade gärna fått vara en aning "lättare" att misslyckas. EA Tiburon har dock gjort ett förtjänstfullt jobb jämfört med förra årets version då slagen kunde flyga både hit och dit utan att du hade någon som helst aning om varför.

Mer nytt till Xbox 360

- Wii-versionen lider av kort utvecklingstid?

Jag nämnde tidigare treklicksystemet som är en nygammal bekantskap till Xbox 360-versionen men det finns faktiskt andra spelmekaniska nyheter. Den bästa är tveklöst sättet som du bestämmer fade och draw på. Detta sköts nämligen numera av de två axelknapparna vilket på ett mycket smidigt sätt gör det möjligt att kompensera din tendens att slå åt endera hållet. Till båda versionerna har EA Tiburon även implementerat ett självförtroendesystem som gör att din spelare får bättre förutsättningar att klara av slag beroende på hur det har gått tidigare. Precis som i verkligheten kan du alltså rida på en våg av framgång eller tryckas ner av dina motgångar.

Som brukligt finns det även ett antal nya golfare att möta och banor att spela på. Detta betyder att det totala antalet banor i Xbox 360-versionen nu är uppe i 16 medan Wii-diton är kvar på sina 18, trots att nya grönområden har tillkommit. Av någon anledning har EA Tiburon nämligen valt att ersätta de påhittade banorna med verkliga, vilket känns både en aning trist och onödigt.

Den mest omtalade nymodigheten är emellertid EA Sports Gamernet och den saknas helt i Wii-versionen. Vad Gamernet gör är att det låter dig spela in dina bravader och sedan ladda upp dem online så att andra spelare kan ta del av dem. Du kan också skapa egna utmaningar som dina (o)vänner sedan kan ta sig an vilket är riktigt underhållande om utmaningarna i fråga är realistisk, något som de tyvärr inte alltid är.

Tyvärr är Gamernet inte heller det enda som Wii-versionen av Tiger Woods PGA Tour 08 saknar. På grund av den korta utvecklingstiden, sex månader istället för det normala helåret, kan du inte spela online med din Nintendo-maskin. Detta betyder självklart inte att du inte kan spela mot mänskliga motståndare på din egen maskin, men det är faktiskt lite sorgligt att även "andra generationens" sporttitlar till Wii kan sakna ett onlineläge.

Bättre än tidigare

-men inte är det med mycket

Det är en aning meningslöst att jämföra grafiken i de båda spelen rakt av, men på ett sätt är de väldigt lika - det har inte hänt mycket jämfört med föregångarna. Detta innebär att Xbox 360-versionen är synnerligen attraktivt med fina miljöer och välgjorda karaktärer medan Wii-versionen får slita med ålderstigen och i många lägen suddig grafik. Ljudbilden å sin sida bjuder på den vanliga mixen av generiska ljudeffekter, ojämnt soundtrack och upprepande kommentatorer som blivit synonymt med serien och sportspel i allmänhet.

Med tanke på tidigare erfarenheter vore det en aning naivt att hoppas på några större förändringar och förbättringar till årets Tiger Woods PGA Tour, men lite mer nytt hade ändå varit önskvärt. Som vanligt när det gäller EA Sports titlar betyder dock inte detta att spelet är dåligt till någon av plattformarna. De har trots allt en minst sagt stabil grund att stå på och de nyheter som faktiskt finns gör Tiger Woods PGA Tour 08 till en mer gedigen upplevelse till både Wii och Xbox 360. Skillnaderna är dock tillräckligt små för att du bör fundera på om det verkligen är värt 600 kr om du redan äger någon av 07-upplagorna.

Betyg:

Xbox 360-versionen: 3,5
Wii-versionen: 3