Att spel är roligast tillsammans är någonting som Zombie Studios har tagit fasta på i Blacklight. Vi har djupdykt i deras Xbox Live Arcade-shooter och kan avkunna dom.

Spel som släpps på PSN eller XBLA brukar sällan komma upp i samma klass som ett fullprisspel, men det finns undantag. #Blacklight: Tango Down är definitivt ett sådant och spelet går loss på 1200 MS-poäng, vilket kan översättas till strax över 130 kronor. För 130 kronor får man inte särskilt mycket idag, det är en biobiljett och lite popcorn. Köper du det här spelet får du dock flera timmars underhållning, en gnutta frustration och ännu en anledning att undvika den svettiga stranden (Vafalls? Det regnar ju i hela landet? Reds. anm).

Sättet du spelar på behöver inte förklaras särskilt mycket. Det finns tolv kartor att spela på och du kan delta i deathmatch, team deathmatch, retrieval, detonate, last man standing, last team standing och - ta ett djupt andetag - domination. Ganska standard för att vara ett multiplayer-FPS med andra ord.

Ingen vidare bakgrund

Berättelsen är befriande enkel. Egentligen behöver man inte veta ett dugg om att en specialgrupp (döpt just Blacklight) i den amerikanska armén ska slå ut ett annat gäng som, innan de deserterade, även de var specialtrupper (under namnet The Order) inom samma armé. Att bara koppla upp sig och köra igång fungerar hur bra som helst, men skulle du mot förmodan vilja veta mer kan du ta en titt i spelets hjälpavsnitt. Jag skulle dock tro att de flesta som spelar kommer att strunta fullständigt i vad det är för berättelse som ligger till grund för spelet.

Börje gjorde ett bra försök att dansa tango, innan han insåg att det inte var vad titeln handlade om.

Grafiken är tillräckligt bra för vilken annan kommersiell titel som helst och spelet är ruskigt beroendeframkallande tack vare allt du kan låsa upp. Varje gång du dödar någon får du erfarenhetspoäng. Med fler erfarenhetspoäng ökar du i rang och för varje gång du hoppar upp ett snäpp låser du upp fler vapenuppgraderingar. Det är en buffé av belöningar som liknar den i det betydligt dyrare #Call of Duty: Modern Warfare 2.

Avancerat visir

Blacklight sticker ut tack vare det avancerade visiret du kan aktivera. Visiret, som kallas för Hyper Reality Visor, gör att du under en kort stund kan se både fiender och viktiga föremål – även om de befinner sig bakom väggar eller andra föremål. Det är lite Rovdjuret över det hela och visiret ger spelet en extra dimension. Vidare kan du hela tiden vara säker på att motståndarna använder visiret lika flitigt som du. Med andra ord är det ingen idé att sitta och trycka i hopp om att överraska någon. Den bästa strategin är att hela tiden vara rörlig och försöka komma bakom dina fiender.

Den som inte är intresserad av multiplayer har inte så mycket att hämta i det här spelet. Det enda man kan spela på egen hand är black ops-uppdragen, även om de är tänkta att spelas i co-op tillsammans med en polare. Spelläget ifråga utgörs av ett antal uppdrag som har olika mål, där du inte möter andra spelare utan får slåss med en hel hög datorgenererade motståndare som faktiskt bjuder en hel del motstånd. Det uppskattas.

Bomber och granater

I vapenarsenalen finns det en hel del att nyttja, men från början får du vackert nöja dig med treenigheten automatkarbin, SMG och pistol. Två sorters granater finns därtill upplåsta från början. Den ena är en vanlig spränggranat medan den andra är en granat som ställer till det för elektroniken i fiendens dräkt. För den som träffas blir bilden som en uppförstorad digital bild och det går inte att se någonting. När du går upp i rang får du tillgång till minor och EMP-granater som fungerar på brukligt vis.

Skydd är bra att ha, men varför killen till vänster valde just det här tillfället att klia sig där bak är det ingen som kan förstå.

Att Blacklight är ett spel för den som älskar att skjuta ihjäl sina vänner är det ingen tvekan om. Är man bara medveten om det på förhand gör det inte så mycket att det inte finns någon singleplayer-kampanj och det gör heller inte nämnvärt till eller från att allt vad bakgrundshistoria håller sig borta. Det enda negativa jag kan säga om det här spelet är att det efter ett tag blir lite tjatigt, trots allt krimskrams du kan låsa upp. Kartorna känns lite instängda, något som #Zombie Studios förhoppningsvis kommer att råda bot på inom en kort framtid med hjälp av nedladdningsbart innehåll.

Hade vi fått en ordentlig singelplayerkampanj på köpet, större kartor och lite mer variation hade spelet fått en femma. Men bortsett från det är det bara att hosta upp en hundring, tanka ner spelet och se till att ladda bössan, hålla huvudet lågt och skjuta på allt som rör sig. Det här är definitivt ett bra alternativ i väntan på nästa #Call of Duty.