Ännu en expansion till monstersuccén The Sims 2, denna gång till Wii. Ofrånkomligt - men kanske inte helt onödigt?

The Sims 2: Pets var en stor succé på PC men en besvikelse på Nintendo DS. Det tog inte lång tid att tröttna på det krångliga veterinärbesöket och mina döttrar, som kan sitta i timmar och spela The Sims 2: Djurliv (den svenska versionen) vid datorn, hade ännu mindre tålamod än jag.

De - och förmodligen de flesta andra barn - hade föredragit en svensk version när the Sims 2: Pets släppts till Nintendo Wii, men då Wii-versionen har betydligt fler rötter i PC-spelet än den småskumma versionen till Nintendo DS förstår de ändå snabbt hur de ska gå till väga.

Späckat schema

I Pets-expansionen har simmarna, de små människorna vars öden ligger i dina händer, inte bara ansvar för sig själva utan även för sina husdjur. Tidsschemat är redan fullbokat av vardagliga sysslor som att äta, sova och gå på toaletten medan klockan går, så det gäller att vara på tårna.

Du kan visserligen ägna dig åt för djurägare vanliga saker som att promenera med exempelvis hunden runt kvarteret, träna dressyr eller bara ta det lugnt i tv-soffan men Pets tar ägandet av djur till mer avancerade nivåer än så. Din lilla älskling kan göra karriär och bidra till hushållskassan genom att arbeta, kanske på ett vaktbolag eller varför inte inom showbusiness?

Välj rätt från början

Nu är det emellertid inte så himla lätt att skaffa sig en hund eller en katt som kommer hem med en lönecheck den 25:e. Det är viktigt att välja rätt djurfrån början och det finns en hel del sorters djur och raser att välja mellan. Du kan dessutom plocka fram precis de öron, den mun eller den kroppen du vill att ditt djur ska ha och det är bara några av alla alternativ. Sen är det dags att plocka bland smycken och allt tingel-tangel. Varför inte en löjlig liten t-shirt eller ett par stövlar i samma stil som mattes till din fyrbenta vän? Utbudet är så stort att de yngre spelarna säkert kommer att ägna mer tid åt detta än åt själva spelet, för när de äntligen är klara är det dags att gå och lägga sig.

Funkar husdjursinvasionen?

The Sims 2: Pets kommer annars igång på allvar först när djuren är på plats i hemmet. Du ska inte bara mata dem utan även se till att de har leksaker, en sovplats och att de inte förstör inredningen. Om du inte är rena Sims-mästaren lär du få kämpa för att hålla efter både simmar och deras husdjur. Många har nog inte räknat med hur mycket tid en virtuell schäfer tar i anspråk. Det är egentligen inte någon nyhet jämfört med PC-versionen, och det finns inte så många av dem, men det går snabbt att konstatera att "wiimoten", den trådlösa handkontrollen tillsammans med tillhörande "nunchuck", fungerar utmärkt som pekdon vilket är tacksamt för den här typen av spel med ständigt klickande. Kontrollen blir rent av bättre i flera lägen.

Har du redan The Sims 2: Pets på någon annan konsol (förutom Nintendo DS) eller PC kan du nöja dig med det, men gillar du Sims och har en Wii är det här ett säkert köp för hela familjen.