Konceptet är lovande - en specialversion av Guitar Hero fylld till bredden med klassiska rocklåtar från det glada och smaklösa 80-talet. Tyvärr lyckas Harmonix inte riktigt leverera och lämnar nu sin Guitar Hero-serie med flaggan onödigt långt ner på stången.

Guitar Hero: Rocks the 80's är Harmonix sista spel i Guitar Hero-serien innan de satsar helhjärtat på Rock Band och det märks tyvärr. Mycket av den skaparglädje som genomsyrat spelets två tidigare delar lyser nämligen med sin frånvaro och jag får istället intrycket av att de har varit en aning omotiverade och likgiltiga.Ett tydligt tecken på detta är att i stort sett all grafik har återanvänts från Guitar Hero II. Jag kräver nu inte att de ska börja om från början, men att slänga på en gnutta gälla färger på de numera alltför välkända lokalerna känns en aning fattigt. Inte heller karaktärerna har genomgått någon större förändring. Visserligen har de utrustats med tidstypiska kläder, men då resten av bandet har samma tygtrasor som tidigare infinner sig tråkigt nog aldrig den riktiga 80-talskänslan.

Onödigt svag låtlista

- trots en del höjdare

Detta skulle dock kunna kompenseras med råge om låtlistan nått sin fulla potential, vilket den sorgligt nog inte gör. Säga vad man vill om 80-talet och dess musikaliska arv, men det finns åtminstone ett stort antal välkända klassiker att välja på. I många fall är dessa kanske inte de bästa rent musikaliskt, men de lämnar åtminstone ingen oberörd. Därför var det en något av en besvikelse att ögna igenom en sammanställning av spelets låtar och inse att jag kände igen väldigt få. Visst kan detta till stor del bero på mina egna bristfälliga kunskaper kring ämnet 80-talsrock, men trots att låtar som I Wanna Rock, Ballroom Blitz, Wrathchild och Holy Diver finns där är det en på pappret svagare lista än i föregångarna.

Har du rockat dig igenom de tidigare delarna i serien vet du dock lika väl som jag att hur kända låtarna inte avgör om de är roliga att spela, men just det är ännu ett av problemen med Rocks the 80's. Efter att ha låst upp alla låtar är det nämligen endast ett fåtal som jag vill spela igenom ännu en gång. Självklart finns det ett antal guldkorn som "Extreme - Play With Me" och "Anthrax - Caught in a Mosh", men när jag tagit mig igenom dem ett antal gånger är suget efter låtarna Guitar Hero och Guitar Hero II stort.

Seriens sämsta del

- men ett måste för de som gillar 80-talsrock

För första gången i seriens korta historia finns det inte heller några bonuslåtar att köpa för pengarna du tjänar i spelets karriärläge och du får således nöja dig med de 30 du kan låsa upp där. Detta är knappast ett hårt slag för mig personligen, jag har aldrig gillat de låtar som funnits att köpa, men det är ännu ett tecken på att det inte ligger fullt lika mycket blod svett och tårar bakom Rocks The 80's som i de tidigare spelen.

Jag älskar Guitar Hero-serien och har sedan debuten släpptes till Playstation 2 spenderat åtskilliga timmar med min platsgitarr, ofta tillsammans med en samling glada vänner. Kanske är det därför som min besvikelse och negativitet är en aning överdriven. Guitar Hero: Rocks the 80's är trots allt långt ifrån ett dåligt spel. För den som är riktigt frälst på 80-talets rocklåtar är det med största sannolikhet ett måste och då det behåller samma härliga spelmekanik som föregångarna kan alla ha roligt med det. Samtidigt är det dock svårt att inte sucka en smula över den bortkastade potentialen.

Detta ska ju inte ses som något annat en extra låtar tycker jag. Och då är ju en trea ok. Klart som fan Harmonix släpar GH i skiten nu, de ska ju pusha på "oss" rockband. Nej nej, activision kmr fixa GH3 biffen ez mode med allt vad det innebär, YES! 08/08 Som en inbiten Rockare gillar man onekligen detta men undrar också: Får alla som köper spelet en plastgitarr till? Synd man inte kan koppla in sin egna riktiga gitarr :P 08/08 du tog orden ur min mun, håller helt med dig. Jag är frälst i GH 80: s, bästa låtarna så här långt. :heart: 80! 07/08 Skulle endå vilja ha det men tja. Det finns jö inte till 360. Köpte Guitar hero 2 nyss till 360:n och har spelat fanatiskt efter sommarjobbet 3-4 timmar enda till 10-11 tiden. Men nu idag börjar brorsan digga det så får la lira lite splinter cell just... 07/08 1:an är bäst! 07/08 Yeah, håller med, den är tok skön på expert iaf.. Bara träna upp den dära häftiga runkmuskeln vi gitarrister/trummisar har så du kan spela fort.. :P. Är inte alls mycket för 80-tals rock, tycker det var för mycket sånt shaiet i GH2, och ett spel med bar... 07/08 Fixat. 07/08 Platsgitarrer? Gör så fler får plast att lira sina gurur! 07/08 Angående bonuslåter så tycker jag att "The Light That Blinds" i GH2 helt klart är seriens roligaste låt att spela :) (iaf på Hard, den är lite för svår för mig på Expert) 07/08 tycker att låtlistan är betydligt bättre denna gången. Även om inte alla låtarna verkligen ÄGER så är det en jämnare nivå än i tvåan där de fanns flertalet riktigt kassa låtar. Skid Row - 18 and life tycker jag är topplåten i hela spelet, synd att man... 07/08