Det känns som att marknaden för andravärldskrigsinspirerade-strategispel borde mättas snart, i alla fall för i år. Ett ganska stort antal titlar i genren har släppts de senaste månaderna och det ser inte ut som det börjar ta slut. Blitzkrieg: Burning Horizons var dock en titel jag såg fram emot oavsett denna mängd spel, då originalet var ett av de mer underhållande strategispelen inom genren.

Det som lockade med Blitzkrieg var dess mer omfattande hantering av artilleri. I andra spel brukar artilleri vara något man på sin höjd kan placera kort bakom frontlinjen för att ge lite eldunderstöd till anfallen. Här har man istället både många och stora artilleripjäser varav de flest skjuter över minst halva banan och en del över hela. Det är ofta tvunget att med hjälp av artilleri och ett antal olika flygunderstöd bombardera positioner sönder och samman innan man försöker skicka in infanteriet och stridsfordonen.

Men fienden har självklart samma teknik till sitt förfogande. Så fort någon börjar skjuta med sitt artilleri får man en ungefärlig position var det kommer ifrån och man kan returnera elden. Motståndaren gör detsamma så det gäller att antingen gräva ned sina artilleripjäser eller först försöka slå ut motståndarens.

Lite för artilleribetonat?

Själv gillade jag skarpt spelstilen i Blitzkrieg, men det beror delvis på att jag uppskattar det något förberedande och långsamma spelsättet. Att bomba sönder fienden innan man gick in är oftast det enda sättet att nå framgång. Dessutom har motståndaren ofta mage att göra motanfall vilket tvingar en till att bygga skydd runt artilleriet så man kan slå tillbaka eventuella avancemang. Banorna tar därför ett bra tag att ta sig igenom, och fokus ligger inte på tank- och infanteristrider även om sådana ändå förekommer ofta.

Nytt i Burning Horizons

Min första tanke när jag startade spelet var om jag av misstag råkat starta originalversionen istället för Burning Horizons. Det fanns nämligen inget i menyerna som tydde på att det här var något annat än det första Blitzkrieg. Men efter att jag startat singleplayer-uppdragen och spelet en bit förstod jag att det i alla fall handlade om nya banor. Detta är nämligen det enda man märker är nytt med Burning Horizons. Utvecklarna ståtar med femtiosex nya enheter, men dessa är inget man lägger märke till. De är inte tillräckligt ovanliga eller nyskapande så det är svårt att säga vilka fordon som skiljer sig från originalet.

Att AI:n skall ha utvecklats är något man märker i vissa situationer. Fienden anfaller faktiskt där man inte förväntar sig vilket gör att man ofta blir tvingad att snabbt flytta pansar längs fronten. Däremot har enheterna fortfarande förmågan att ha svårt att ta sig fram dit man vill. Råkar man ha för många enheter stående nära varandra kan det ta lång tid innan alla kommer åt rätt håll och börjar köra. Detta är riktigt frustrerande om man snabbt försöker få upp en försvarslinje mot en anfallande pansarstyrka eller om man vill undkomma fiendeartilleri.

De arton uppdragen inriktar sig främst på Rommels fälttåg i Nordafrika där man tar rollen som en av hans officerare. Banorna är mycket varierade och man känner aldrig att man upprepar sig. Precis som i originalet har man ett visst antal enheter som följer med mellan uppdragen. När man får tillgång till bättre enheter kan dessa sedan uppgraderas. Vad man dock inte hittar i Burning Horizons är möjligheten som fanns i Blitzkrieg att mellan slagen spela autogenererade uppdrag. Dessa ledde till att man fick en specialenhet man annars inte haft tillgång till. Utvecklarna försvarar detta med att autogenererade banor inte är roliga, men det faktiskt valfritt om man ville spela dem i ettan.

Blitzkrieg: Burning Horizons säljs som ett fristående spel men är ändå väldigt likt originalet. Det hela känns mer som ett tilläggspaket med banor än som ett nytt spel. Blitzkrieg är i grunden ett mycket bra spel och de nya banorna är välgjorda men att betala fullpris för titeln känns onödigt, speciellt om man äger originalet sen tidigare. Gillade men verkligen det första spelet kan detta vara ett bra köp. Har man dock inte originalet är det ett bättre tips att istället införskaffa det då det både är billigare och innehåller fler uppdrag än var Burning Horizons gör.