Det var inte länge sedan jag läste en insändare i en känd "Superspel"-tidning. Vederbörande författare ondgjorde sig över hur bökigt det är att spela PC-spel problemfritt. Man får leta drivrutiner, spelen dyker och fungerar inte felfritt vare sig när man försöker starta dem eller väl inne i spelet. Jag förstår honom. Har faktiskt haft funderingar på liknande inlägg i debatten själv.

Korea: Forgotten Conflict är ett nytt spel i Commandos-andan. Alltså en blanding av action, smyg, skjut och klura. En frekvent förekommande konstellation när man utvecklar spel nuförtiden. När det är bra är det riktigt bra. Praktexempel är Metal Gear Solid och Splinter Cell. Jag har för vana att idka research under tiden jag arbetar med en recension. Ta in kunskap och nyfiket granska vad andra skribenter tycker runt klotet är alltid bra. Med en blandning av skratt i halsen och frustrerad till tårar konstaterade jag att Korea: FC förmodligen aldrig kommer få en chans till ett vettigt betyg. De som spelar hinner nämligen inte ens passera introt innan buggarna börjar häcka likt tranor vid Hornborgarsjön om våren.
Ominstallation, massiv stängning av program som förhoppningsvis inte behövde köras samt timtal av surfande på nätet för att försöka hitta en patch hjälpte föga. Okej, jag tog mig förbi introt och in i spelets första uppdrag. Men istället blev det nu tyst som i graven...

"Om du är tålmodig kan du… hitta sätt att komma runt buggarna." Skrev Games Domain. Action Trip tyckte att "Risken finns att du inte tolererar de tekniska problemen..."
Allt är inte bumpmappat guld och gröna, celshadade skogar i en recensents tillvaro, skall ni veta. Man tycker ju att tjeckerna på Plastic Reality borde betatesta så att de åtminstone ger ut ett spel merparten åtminstone får igång. Speciellt med tanke på sin fortsatta existens – Korea är deras första större titel. I rentav sadistisk konkurrens är ett stabilt spel a och o. Vem vill köpa ett spel alla klagar på och som buggar till vansinne?

Inte jag i alla fall. Nog med galla spydd.

Commandos reser till Korea?

Det lilla jag har fått se ser hyfsat intressant ut. Visserligen börjar smygartemat med soldater som alla har speciella färdigheter bli väl vanligt, men temat i spelet, Koreakriget, är i alla fall fräscht. Kriget delade Korea såväl nationellt som världen runt omkring. Det kalla kriget mellan USA och dåvarande Sovjetunionen hade inletts och de båda supermakterna spelade en avgörande roll med tillförsel av vapen på ömse sidor om den 38:e breddgraden. Relationerna är fortfarande spända i Korea, över 40 år senare. I spelet förfogar du förstås över the good guys och skall utföra olika militära uppdrag. Kapa tåg, spräng byggnader i luften och infiltrera med hjälp av dina olika specialister. Commandos rakt av, förstås, men bra spel får finna sig i att bli efterapade. Spelet verkar inte direkt anmärkningsvärt svårt och du kan spara ett stort antal gånger per nivå.
Med hjälp av ryska vapen stulna från vakterna man eliminerat medelst kniv eller nävar avancerar man framåt. Kontrollerna fungerar relativt väl, även om vissa kommandon verkar onödigt krångliga att utföra. Grafiken och zoom- samt roterbar kamera är fullt godkända.

Korea – Made in Taiwan?

Men efter första uppdraget är det dags igen. Jag kan inte fortsätta spela utan måste starta nästa uppdrag från startmenyn. Börja om med andra ord. Eftersom man måste klara nivåerna för att komma vidare är det kört efter de tre första, upplåsta uppdragen. Recensionen utvecklar sig till en odyssé över mitt bråk med spelet. Jag vill verkligen spela. Jag tycker om smygarskjutare. Men jag ges ingen ärlig chans. Efter att ytterligare sorterat genom drivrutiner på diverse obskyra sidor och prövat med en annan till mitt ljudkort ger jag upp. Att de inte hunnit få ut en patch för att eliminera uppenbara problem är ofattbart samt oförlåtligt.

Vid betygsättande måste man ovillkorligen ta hänsyn till helheten. Korea: Forgotten Conflict kan mycket väl vara ett bra spel. Det har förutsättningar att vara det. Ett manus fritt baserat på ett krig som hamnat i skymundan för Vietnam och WWII och många uppdrag att utföra hade kunnat bli angenämt. Visserligen finns ingen multiplayer, men all kritik och beröm överskuggas av de oöverskådliga problem man tvingas försöka komma runt.

Ledsen Plastic Reality, Cenega och Toptronics, det här håller definitivt inte en nivå man kan kräva. Vill man leka med det svenska språket och idka särskrivning som alla andra nuförtiden, är Korea ingen slutprodukt, snarare en slut produkt.

Fotnot: efter kontakt med Toptronics (den nordiska distributören) som lämnar support, får jag förklaringen att många haft problem med ljudet. En patch skall vara på väg och kommer förhoppningsvis finnas på spelets hemsida i det närmaste. Vi hoppas på det bästa.

Testdator

AMD 2,7+
WIndows XP Pro
512 MB RAM
GeForce 4

Skicka en rättelse