Civilization är tillbaka efter några års dvala. Men kan den femte delen verkligen förbättra en redan legendarisk spelserie? Plocka fram snacks och vuxendryck - FZ har svaret.

Amerikanerna har rätt inställning till strategispel. Det finns till och med ett uttryck för den sorts enkla men smarta strategispel som representeras så perfekt av Civilization-serien: ”Beer and pretzels wargaming”. Och serien har alltid varit underbart lämpad att avnjutas med valfri vuxendryck och tilltugg, ända sedan #det första spelet klev in på marknaden och förändrade den för alltid med sin finstämda blandning av stadsbyggande, krig och diplomati. Och givetvis ändrar inte #Civilization V på denna väl beprövade grundformel, men några detaljer har man ändå putsat på, både till det bättre och det sämre.

Spelet börjar som Civ alltid har gjort, med en settler och en krigare.

Den mest uppenbara förbättringen är givetvis grafiken. När man först startar spelet slås man av hur mycket vackrare det är än #föregångaren. Det gamla rutnätet har bytts ut mot hexagoner, vilket känns mycket bättre när man ska flytta sina enheter (ett tips är att hålla in högerknappen på den enhet du vill flytta, då ser du exakt vart den kan gå. Dra pekaren dit och släpp för att hamna exakt där du vill), men inte när man ska försöka lista ut hur långt ens artilleri når innan man slösar ett drag på att ställa upp det för skjutning. All information som tidigare fanns dold i menyer och stadsskärmar är nu utspridd över huvudskärmen, vilket gör det lättare att få överblick, men samtidigt blir det en smula plottrigt när det är mycket som händer. Diplomatin är förenklad, men i och med det knepigare att begripa.

Arma stackare

Om ni börjar se en trend i ovanstående exempel så är det inte så konstigt. I stort sett alla aspekter av Civilization V är lite, lite bättre än i fyran. Och nästan utan undantag för varje förbättring med sig någon liten negativ detalj som man irriterar sig på. Aldrig tillräckligt mycket för att sluta spela – det här är samma kör-24-timmar-utan-sömn-och-mat-spel som tidigare – men ändå konstigt när spelet kommer från en så stor och erfaren strategistudio.

Tyvärr har jag sparat det värsta exemplet till sist - den artificiella ”intelligensen”. Här har inga förbättringar gjorts, och på diverse forum och bloggar påstås det till och med att AI:n är dummare än i tidigare spel. Det är den inte. Problemet är istället att #Firaxis har infört ett suveränt nytt stridssystem, som gör krigandet både intressantare och mer utmanande. När det var dags för krigföring i Civilization IV och tidigare spel handlade det allt som oftast om att bygga upp en stapel (”stack” för den som inte fattade min skämtsamma mellanrubrik) av mäktiga enheter och putta den mot fiendens städer tills deras hälsa var slut och de föll.

Artilleri kan bomba sönder städer från fjärran, men du behöver fotsoldater också!

Städernas hälsa finns kvar, även om du nu inte kan förstöra underverk, byggnader eller invånare genom att bombardera dem. Det nya är att det inte längre finns några staplar! Varje hex kan innehålla en militär och en civil enhet åt gången, till exempel en arbetare och en krigare, inte fler. Detta, i kombination med enheter som kan skjuta på avstånd, gör att du måste ställa upp dina trupper så att svaga artillerienheter med hög eldkraft står långt bak, medan starka infanterister håller sig i framkant och kan inta fiendestäder när de är försvagade. Vilket inte är så lätt, eftersom städerna nu har egna försvarsmekanismer, och inte kräver att du staplar bågskyttar innanför murarna för att försvara dem. Det tycker jag är en enorm förbättring.

Föregående Nästa
Har den omtalade diplomatin ändrats ngt med patchar? 4h kvar på Steamrean 100-130kr bereoende på vilket släpp man vill ha. Värt för en nybörjare som mig? 31/12 Tycker 4an är mycket roligare/bättre. 01/10 Ruggigt synd att automatiken inte funkar särskilt bra, det blir så drygt att dra järnväg mellan alla städer manuellt när man är några timmar in i en omgång. Dom förstörde mina egna handelsrutter mellan städerna när dom gick på automatik.:( Sen är ju Gan... 01/10 Förutom att uppdatera allt så skapa ett nytt konto på datorn utan specialtecken typ åäö. Det hälpte inte att döpa om ett redan skapat konto. 30/09 Försökt testa demot på steam men händer inget när jag försöker starta det. 29/09 Såhär 5 dagar efter köp har jag spelat på all ledig tid trots tentavecka... Det finns omtentor men inga omspel av en CIV omgång... ;) Iaf så är min upplevelse att svårighetsgraderna är den största förändringen... I Civ V står det vad varje svårighetsgra... 29/09 Ja. Civ 3 är nog det jag spelat mest och där tyckte jag de lyckades jättebra med möjligheten att kunna sätta workers på automatik utan att tappa all kontroll. Exempelvis att förbättra närmaste stad, eller att fokusera på mat, produktion och/eller råvaro... 28/09 Det är egentligen bara en enda sak du behöver veta: sätt ALDRIG dina workers på automatik. De bygger över alla dina bondgårdar med Trading Posts varje gång :). Näe, men skämt åsido, så håller jag med. Det borde finnas ett sätt att ställa inriktningen... 28/09 Jag vet inte om jag håller med här, du kan ju inte byta "statsskick" längre, väljer du att satsa på militära fördelar så är du fast med dem i all evighet. Fast egentligen gillar jag den förenklingen, även om den kunde ha varit lite mer flexibel - jag... 28/09 Klickar man på en arbetare så står det under deras namn vad de har för sig. Dock fattas det en del detaljer där med. Exempelvis kan man inte köa upp arbeten, så om man säger åt en bygga en farm i en skog så kommer det bara stå "hugger ner skog" tills... 28/09
Skicka en rättelse