Men grafikmotorn i Delta Force-serien har en ännu längre historia - det började redan i mitten av 90-talet med helikopterliret Comanche 2.0, som bygger på i princip samma teknik som grafikmotor som den i Delta Force - och en rad andra spel från NovaLogic.

Ifjol släpptes senaste spelet i Delta Force-serien, Black Hawk Down, och jag gav det en trea i betyg här på FZ. Spelet är kul, men blir lätt enformigt efter ett tag. Banorna och miljöerna är varierande men fortfarande är det samma sak som gäller – massvis med fiender som strömmar in från alla håll och kanter.

Black Hawk Down baseras till viss del på den amerikanska militärinsatsen i Somalia 1993. Under ett uppdrag över huvudstaden Mogadishu sköts två stycken Black Hawk-helikoptrar ned - därav namnet på spelet. Händelsen blåstes upp av media som ett totalt fiasko. Propagandan och hemmaopinionen hade vunnit över världens mäktigaste krigsmakt.

Tillbaka till spelet nu. NovaLogics Black Hawk Down är ett väldigt polerat spel med fin grafik, hyfsade ljudeffekter, genomarbetade miljöer och snabb action. Vad är då nytt i expansionen Team Sabre? Svaret på den frågan är två nya kampanjer, tre nya fordon och tre nya vapen. Totalt breddas grundspelet med 11 nya singleplayer- och 30 multiplayer-banor. Även verktygen för moddskaparna har förbättrats.

Grafik & Ljud

Grafiskt sett är Team Sabre densamma som sitt moderspel: enorma spelytor med dagens mått, rätt mediokra detaljer, fiender ser ut som de alltid gjort osv. Även om en uppfräschad grafik hade varit ett naturligt tillskott duger den gott och väl som den är. Röstskådespelarnas insats i NovaLogics spel har alltid hållit en väldigt hög standard, så även i Team Sabre. Ljudeffekterna fungerar, men speciellt ljuden som vapnen ger ifrån sig är inget att hurra över.

Tempot i Delta Force-serien har jämt varit väldigt rasande. Här snackar vi inte om ett tiotal fiender, utan hundratals. De kommer från alla möjliga håll och kanter. Vad gäller den artificiella intelligensen så har den alltid varit spelseriens största problem. Fienden skjuter bara, tar inte skydd eller använder heller inte någon som helst taktik. Samma gäller ens polare som allt för ofta hamnar i hysteriskt löjliga dueller med fiendesoldater. Trots bristen på IQ är spelet ibland frustrerande svårt. Mitt första intryck av de första banorna var att svårigheten stigit avsevärt. De kalashniknov-utrustade terroristerna har ibland en förvånansvärd pricksäkerhet trots den dåligt utvecklade AI:n.

De nya Colombia- och Iran-banorna är en välkommen utökning till de tråkiga och sterila ökenbanorna som återses i originalet. Omgivningen är nu utsmyckad med högt gräs och tät djungel. Den tropiska miljön flyttar genast tankarna bort från den ibland väldigt monotona upplevelsen som existerade i Black Hawk Down.

Slutord

Den uppfattning jag fått om folks åsikt om Delta Force-serien är att det verkar finnas två stycken. Ena säger att spelet är bra medan den andra säger raka motsatsen. Det verkar som det inte finns något mellanting. Min bedömning av Delta Force Black Hawk Down: Team Sabre är ungefär densamma som originalet. Spelet får en trea, en stark trea. Tillägget tillför inte mycket nytt, förutom ett lass vapen och en par nya uppdrag, annars är spelet väldigt likt BHD. En helt OK expansion med andra ord.

Testat på:

Pentium4 3,2GHz
512MB RAM
Radeon 9800XT
Windows XP Sp1