Har vi inte alla ett stort grönt monster inombords som vill komma ut och slå omgivningen i bitar? Eh.. nej, kanske inte, men det har i alla fall doktor Bruce Banner, mer känd som Hulken. Nu kan ni som läst serien, sett filmen och lagt pusslet dessutom prova på att vara den gröna jätten med hjälp av spelet. Men filmbaserade spel som släpps samtidigt som sin inspirationskälla brukar tyvärr alltför ofta vara dåligt genomförda. Kan Hulken möjligen lyckas undgå att uppfylla fördomarna och bli riktigt roligt? Quas tar på sig sin Hulkenmask och springer vrålande ut på gatan för att se hur roligt det kan vara att leka våldsverkande mutant.

Hulk ärt ett renodlat beat’em-up-spel med lite små inslag av en problemlösande smygare. Anledningen är att man med jämna mellanrum spelar som Bruce Banner och då ska försöka undvika fientliga konfrontationer, istället för att som med Hulken, söka upp dem. Större delen av tiden spenderar man dock som Hulken och då går det helt enkelt ut på att ta sig igenom våg efter våg av diverse olika fiender för att ta sig fram till sitt mål. I grunden har man tillgång till tre olika attacker, men dessa kan sedan kombineras för att skapa många fler. Dessutom kan man plocka upp i stort sett allt i sin omgivning för att använda som vapen. Varför inte slita av ett stort rör från väggen, lyfta upp en bil eller till och med använda en stackars soldat som klubba?

Tecknat

Storyn i spelet, utan att avslöja alltför mycket, handlar om att en del av Hulkens kraft blir stulen och börjar användas för att skapa über-människor. Självklart blir Bruce Banner sur, och därmed blir det Hulkens jobb att se till att hans styrka inte hamnar på villovägar. Precis som filmen har spelet ett tecknat utseende över sig. Delvis för att alla mellanscener som för storyn framåt inte försöker se verkliga ut, men också själva grafiken i spelsekvenserna har en tecknad prägel. Det är absolut inget fel då det av någon anledning känns som det passar bra att presentera Hulken på ett sådant sätt, då hans ursprung faktiskt är tecknat.

Konsolkonvertering, nä menar du?

Utvecklarna har inte gjort någon alltför stor ansträngning för att försöka gömma undan faktumet att spelet är konsolkonvertering. Förutom de vanliga tydliga kännetecknen som dåligt menysystem och att man skriver in text genom att välja bokstav med pilarna är det även tydligt i kontrollerna. Nu funkar dock den förinställda konfigurationen förvånansvärt bra, men den som vill ändra det till en mer FPS-lik styrning kommer att bli frustrerad. Förutom att en del knappar inte ens går att använda sig av så går det heller inte att använda musen.

Konsolgrafik

Men där konsolkopplingen blir väldigt tydlig och framför allt ett problem är i själva spelet. Hulk utspelar sig nämligen från en tredjepersons vy. Men inte som många andra spel med en kamera bakom spelaren som vänder sig med karaktären. Istället använder man sig här av vad som är vanligare i konsolspel, nämligen fasta kameror. Normalt är detta mycket bra gjort, men ibland så skapar det problem. När man skall smyga runt vakter med Bruce Banner finner man sig ibland stående öga mot öga med en vakt bara för att kameravinkeln var dåligt val. Dessutom är knapparna man rör sig med kopplade till kameran och byter man mellan två vinklar så kan man plötsligt springa åt fel håll för att framåt inte längre är framåt.

Spelets stora förlust är dock framför allt grafiken. Spelet är gjort för att kunna släppas på Playstation 2, X-Box, Gamecube och PC utan några större förändringar. Alltså så har grafiken anpassats för den sämsta av konsolerna och lever därmed inte upp till dagens standard på PC-spel. Visserligen kan man öka upplösningen, men det hjälper inte mot odetaljerade modeller och trista miljöer.

Hulk har ett visst underhållningsvärde, men man tröttnar ganska snabbt på att slå sig igenom horder av fiender. Även om man inte tröttnar så kommer man ta sig igenom spelet på några dagar som max och någon vidare lockelse att spela det en andra gång finns inte. I PC-mått mätta är det faktiskt ett riktigt bra beat’em-up-spel, men det beror snarare på att genren är så pass liten på PC än att det är ett bra spel. Spelet faller inte så mycket på att det måste komma ut samtidigt som filmen som det faller på att spelets görs till tre konsoler samtidigt. Hade man inriktat sig på en PC-version som kunde dra nytta av den bättre grafiken på persondatorn och bättre kontrollmöjligheter hade det kunnat bli riktigt bra. Hulken kan vara ett möjligt köp för den som desperat vill ha ett beat’em-up eller den som har Hulken-intresse över det ordinära.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
Geforce3 64MB