Chaser, vad är det - sa jag samtidigt med en suck när jag tillfrågades att testa spelet. Av någon outgrundlig anledning hade jag nämligen helt missat vad Chaser var och därför var min entusiasm något begränsad. Men med en suck letade jag upp den officiella sajten och till min förvåning såg det här faktiskt ut som ett riktigt lovande FPS-spel. Chaser har förutom en intressant story och verklighetstrogen känsla också en underbar grafik. Jag skulle vilja kalla det här den nya generationen av FPS-spel. Vad menar jag då med det? Jo, läs nedan så förklarar jag.

Jag har en egen något annorlunda indikator på ett spels kvalitet som brukar stämma förvånansvärt bra. Det är nämligen så att jag använder en knappkonfiguration som får de flesta att himla med ögonen och titta konstigt på mig när jag förklarar upplägget. Jag har i stort sett samma knappuppsättning som jag använde i Wolfenstein 3D (för er som inte vet vad jag talar om så var det föregångaren till Doom som släpptes 1992) med en del tillägg för de moderna spelens krav på fler knappar. Detta innebär att jag parerar höger och vänster på komma och punkt samt hoppar med space. Än värre är att jag backar med höger Alt och springer framåt på höger musknapp. Även om jag säkerligen kommer bli mobbad av mina kollegor på FragZone, kan jag dessutom avslöja att till och med Quake2 så använde jag inte Always Run och fick alltså alltid hålla inne shift-knappen för att springa.

Problemet med detta är att ett stort antal spel inte korrekt kan använda sig av höger Alt, och då får man antingen hoppas det går bra med en knapp i närheten eller annars får jag lägga spelet åt sidan och gå ut och påta i morotslandet (eller nåt i den stilen). Vad som dock gjorde mig riktigt förundrad över Chaser var att den inte enbart kunde använda sig av höger Alt, dessutom så trodde den som de flesta spel inte att det var samma knapp som höger Ctrl. Oj vilket bra spel tänkte jag. Men jag anade att ni läsare inte skulle bli riktigt nöjda om jag gav spelet ett toppbetyg efter att bara ha gått in i konfigurationsmenyn. Alltså fick jag ge mig i kast med vad som visade sig vara ett av de bättre och längsta FPS-spel jag lirat.

Intressant story

Vi väntar fortfarande lite med att förklara vad jag menar med den nya generationens FPS-spel. Storyn i Chaser är något framtidsbetonad, även om utvecklarna gör det klart att stora delar av spelet fortfarande är plockade från dagens verklighet. Av någon anledning har dessutom storyn väldigt stora likheter med den man hittar i Arnold Schwarzeneggers Total Recall, som ni nog märker. Man vaknar upp med minnesförlust ombord på en rymdstation som kretsar ovanför jorden. Omtöcknad lyckas man precis undkomma ett anfall och efter att stationen sprängs i bitar finner man sig i en räddningskapsel på väg ner mot en av jordens slumstäder. Efter hand får man reda på att det på Mars utspelar sig ett inbördeskrig mellan det stora företaget Mars Corp och ett gäng rebeller. Man förstår snabbt att man tydligen står på rebellernas sida då ledaren för Mars Corp anklagas för att förhindra processen att skapa en atmosfär på planeten (Total Recall någon?).

Storyn förs fram med långa filmliknande sekvenser och till en början fick jag en viss känsla av att det här kunde vara ett nytt Deus Ex. Tyvärr så lyser dock allt vad smygare heter med sin frånvara och valmöjligheterna är få. Men Chaser inriktar sig istället på bra action och en intressant story vilket är ett välanvänt men fungerande koncept. Tyvärr förväntar man sig dock att alla lösa trådar ska knytas samman mot slutet och att storyn ska förstås helt och hållet. Istället är det fortfarande en del luckor efter att man klarat spelet, men det kan bero på att utvecklarna planerar en tvåa vilket bland annat slutet tyder på.

Verklighetskänsla

Hur kan ett spel som utspelar sig en bit in i framtiden kännas verkligt? Vad jag menar är inte att det är vidare likt vårt dagliga liv, utan snarare att det följer det alltmer vanliga konceptet med realistiska vapen och realistiska skador. Man tål nämligen väldigt lite i Chaser. Råkar man springa oförberedd runt ett hörn och möta en fiende som har lite tur med träffarna så kan man hälsa hem innan man hinner reagera. Det är istället utomordentligt viktigt att hela tiden se till att man har något skydd att slänga sig in bakom. Detta verkar fienden också veta som är osedvanligt duktig på att ta skydd bakom lådor eller stolpar. Dessutom existerar nästan alla vapen man kan använda sig av idag. Ett antal pistoler, prickskyttegevär, automatkarbiner, granatkastare, hagelbössor, med flera står på menyn.

Vackert

Så då kommer vi till det där med nya generationens FPS-spel. Det första som slog mig när träningsuppdraget startade var hur grafiskt vackert spelet var. En fläkt i taket skapade dynamiska skuggor på golvet när den snurrade och både golv och väggar reflekterade svagt omgivningen. Även om det just är ljuset som främst används för att skapa den grafiska skönheten, räcker det också oftast eftersom bra skuggor och reflektioner är något spelen först på sistone börjat få. Det märks att FPS-spelen tagit ett generationskliv grafiskt sätt, då ett spel som Chaser egentligen inte försöker ståta med spjutspetsgrafik.

Snarare handlar det om att många av FPS-spelen byggs på licensierade grafikmotorer som till exempel Quake3 eller Unreal2. Efter hand blir dessa dock så pass gamla att man antingen får gå över till de nya versionerna eller helt enkelt utveckla en egen bättre motor. Troligen kommer vi att se en klart bättre grafik i kommande FPS-spel då tidigare flitigt använda motorer inte längre räcker till. Chaser klarar dessutom av höga upplösningar med alla effekter på fullt klart bättre än många andra spel idag med sämre grafik.

Ovanligt svårt och ovanligt långt

Ganska ofta kan jag ta mig igenom de flesta FPS-spel på en dag utan några större problem. Även om jag gjorde mitt bästa att lyckas med det även i Chaser så fick jag faktiskt spendera minst tre gånger den normala tiden man lägger ner på att spel. Detta beror delvis på att det finns fler banor än i många andra titlar, men framförallt är de mycket större och de flesta av banorna kan ta lång tid att ta sig igenom.

Men det beror även på att spelet är ordentligt svårt. Då man själv tål så pass lite och fienderna både är smarta och kan ta en ordentlig salva, räcker det ofta med tre fyra välplacerade gubbar för att det ska bli problematiskt. Självklart finns det inget negativt i ett spel som räcker längre än de vanliga FPS-spelen, utan det är både ovanligt och mycket välkommet. Den enda negativa aspekten den förhöjda svårighetsgraden orsakar är att det är i stort sett omöjligt att ta sig igenom spelet utan en stor mängd sparningar och laddningar. Hur pass hardcore ni än är kommer ni inte att kunna ta er igenom på ett enda liv.

Multiplayer

Men en ren singleplayer-del har ändå en ganska begränsad livslängd. Få spel är så pass bra att man vill spela igenom dem fler än några enstaka gånger. Därför har också Chaser vad som verkar vara en mycket gedigen multiplayer-funktion. Serverletaren är baserad på Gamespy och nätkoden verkar också vara fullt tillräcklig. Deathmatch, Capture the Flag och Team deathmatch är tre standardspelsätt som finns med, men det som kanske bäst passar genren realistiska shoot’em’ups är spelsättet Shocktroops. Det är egentligen bara ett annat namn för det vi hittar i till exempel Counter-Strike. Alltså där två lag börjar på varsin del av banan, köper vapen och sedan försöker utföra ett specifikt uppdrag. Dör man får man snällt vänta tills att nästa runda sätter igång.

Chaser lyckas med hjälp av en bra story, långa banor, snygg grafik, bra AI och realistiska strider skapa en av de mer intressanta singleplayer-upplevelserna i år. Tyvärr saknas valfriheten som skulle kunna höja spelet några snäpp till. Alla möten med fiender leder till att man måste meja ner dem i god ordning, och det skulle inte gå att smyga förbi någon om det så var beckmörkt och han stod med ryggen mot dig på femtio meters avstånd. Men singleplayer-delen är, även om den är osedvanligt lång, ändå snabbt avklarad. Därför är det tacksamt att spelet har en välgjord multiplayer-del som mycket väl skulle kunna ge Counter-strike en match om den bara får en tillräckligt stor skara spelare. Chaser är ett mycket bra köp om ni uppskattar actionfyllda snygga FPS-spel med bra stöd för multiplayer.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
Geforce3 64MB