Så har det äntligen hänt, den mest efterlängtade uppföljaren i flygsimulatorvärlden har släppts!
Efter drygt ett års väntetid och framskjutningar av releasedatum har nu det ryska 1C/Maddox med Oleg Maddox i spetsen släppt uppföljaren till deras tidigare succé "IL-2 Sturmovik". Mina damer och herrar, det är äntligen dags för: "IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles".

Smaka på namnet: "Forgotten Battles". Det låter inte speciellt maffigt, eller hur? Det får en snarare att undra varför någon skulle glömma strider. Var de händelselösa? Var de så betydelselösa att de blev bortglömda?

Lyckligtvis är svaret nej på dessa frågor. IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles (härmed IL-2 FB) är en WW2 stridsflygsimulator som utspelar sig vid östfronten mellan 1941 och 1945. Det finns flera varierande scenarion att delta i; Stalingrad, Ungern, Finland, m.fl, och det kommer snart att gå upp för dig varför spelutvecklaren har valt namnet för speltiteln. Du kommer att delta i luftstrider som får ässen på västfronten att rysa ragg, som får slaget om Storbritannien att framstå som en vänlig tebjudning, du kommer att få se ond bråd död på högsta nivå och det är bara du och din skicklighet som kan ta dig helskinnad genom de olika kampanjerna. Man kan alltså säga att denna simulator är en lektion för dem som inte vet hur hårda striderna egentligen var på östfronten, eller för dem som helst vill glömma...

Installationsvånda

Denna recension börjar med att jag bränner hem i en taxi från flygplatsen - jag har just kommit hem från USA på en tjänsteresa, där IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles släppts tidigare än i Europa och jag rusar in i hallen, dumpar allt i mina händer utom CD-fodralet. Enkla handgrepp blir helt plötsligt svåra att genomföra och med darrande händer försöker jag pressa in hela fodralet i CD-spelaren av iver. "Jaha... ska plasten av först innan man öppnar CD-fodralet?" (För mig som flygsimulatorfreak är detta Julaftonens Julafton.)

Vad bjuder då Oleg Maddox och hans spelföretag 1C/Maddox på när man installerat detta program på 2 CD skivor? Låt mig börja med besvikelserna.

Ett gott tecken på att en flygsimulator är av hög kvalitet brukar märkas när du lyfter upp spelkartongen. Ju tyngre kartong, desto mera tid har utvecklarna lagt ner på att skriva en instruktionsbok som förhoppningsvis är innehållsrik och inte är fylld med reklam och registreringsblanketter. En ny trend inom spelindustrin är tyvärr att skicka ut spelen i dessa "DVD-fodral" som alltså endast innehåller skivorna plus en liten "kom igång-guide". I fallet med IL-2 FB är det så att manualerna ligger på skivan i pdf-format och det känns som en besvikelse, eftersom jag inte hade tillgång till en laserskrivare vid testtillfället. Nåja, innehållet i manualerna innehöll hyfsad information, även om jag hade förväntat mig mera av en simulator som dröjt så länge.

Efter installationen dyker ett fönster upp för att konfigurera hårdvaruinställningarna. Detta är en av fallgroparna i IL-2 FB precis som i det tidigare IL-2. För närvarande (IL-2 FB Version 1.0) så är det lite småbuggar i ljudet på vissa system och man får räkna med att lära sig betydelsen av orden "hardware acceleration", "custom settings" innan man får någorlunda problemfritt ljud/grafik.

Här slutar besvikelserna, och här börjar härligheten!

Rena julafton för simulator-freaksen

En snabb summering av de viktigaste innehållet i IL-2 FB kommer här:

  • 20 st färdiga singleplayer-uppdrag

  • 10 st färdiga multiplayer-uppdrag (co-op)

  • 25 st kartor/banor från varierande miljöer

  • Kraftfull uppdragsgenerator, där du kan göra singleplayer-uppdrag, kampanjer, multiplayer coop-uppdrag eller multiplayer dogfight-uppdrag.

  • Dynamisk kampanj där du kan spela för de allierade eller Luftwaffe i olika "karriärer" som jaktpilot, eller bombarbesättning på olika delar av östfronten och vid olika tidsperioder.

  • 129 st olika flygmaskiner, varav för närvarande 80 st går att flyga. (Nya flygplan läggs in med patchar som släpps kontinuerligt.)
    Möjlighet att flyga flygplan med flera besättningsmedlemmar (TB3, Heinkel 111, IL-2, Ju87 Stuka)

  • Multiplayer över LAN eller Internet för 2 till 16 spelare.
    Stort community på nätet; klaner, uppdrag, skins m.m.

IL-2 vs IL-2 FB - en jämförelse

Vad har då skett sedan den tidigare versionen av IL-2? Vid en första anblick (första halvtimman) växte en klump i magen och jag blev nästan besviken och tänkte "Är detta verkligen allt"? Är detta det jag gått och väntat på så länge"?

Ack så fel man kan ha! (Jag kommer till det senare i texten.)

Den nya kampanjen i singleplayer-läget är dynamisk och det känns äntligen som om man kan påverka stridandet, även om man inte kan ändra historien helt. Flyger man för Luftwaffe kommer man inte att kunna vinna kampanjen, men den kan sluta med en mindre förlust istället för totalt nederlag.

Jag ska däremot säga att grafikmässigt är IL-2 och IL-2 FB väldigt lika, i alla fall när det gäller grafikmotorn. Det man ser skillnad på i grafiken är att terrängen på vissa banor har blivit riktigt maffig med bergsformationer á la Matterhorn och vatten som rör sig så verkligt att man undrar om man inte verkligen flyger på riktigt. Även dimma och konturer av landskap på avstånd har blivit bättre. Grafikmässigt ligger IL-2 FB på topp och det blir så snyggt som din dator klarar av. Det som är bra med IL-2 FB är att det inte behöver någon superdator för att köras. Med min testburk ville jag kolla om det var spelbart med en dator som är inne på sista versen. Det går att ställa ner grafiken ganska ordentligt och jag upplevde faktiskt att IL-2 FB gav klart bättre spelbarhet än det tidigare IL-2. Testet genomfördes med 1024x768 i IL-2 FB, jämfört med 800x600 med IL-2. Mycket positivt!

Molnen är rent ut sagt himmelska! 3D-modellerna av flygplanen håller minst samma höga kvalitet som IL-2 Sturmovik. Nytt i IL-2 FB är däremot att målningarna (skins) på flygplanen fyrdubblats i storlek och håller nu 1024x1024 pixel upplösning mot tidigare 512x512. Fast det är när man börjar titta på detaljer som inte rör grafiken som de stora skillnaderna lyfts fram. AI:n har fått sig ett rejält lyft, det är nu riktigt svårt att möta en AI-pilot på den högsta svårighetsnivån. Du har nu möjlighet att ställa in mera inställningar på alla plan du flyger med eller mot i ett singelplayer- eller multiplayer-uppdrag.

Du kan ställa in hur mycket bränsle varje individuellt plan ska ha, beväpning, vilken målning det aktuella planet skall ha, nationstillhörigehet och liknande. Den nya uppdragsgeneratorn har även en objektpool med lösa föremål såsom hus, broar, fotbollsplaner, kyrkor, högkvarter, träd, buskar mm som kan placeras ut i hemmagjorda uppdrag. Ett rejält lyft!

Spela in dina segrar i luften

Den häftigaste av de nya funktionerna måste ändå vara möjligheten att spela in "tracks" online. Dessa tracks är filmer som dokumenterar allt som händer när du spelar online och ger en helt ny dimension till denna simulator. Aldrig mera kan du råka ut för den jobbiga situationen att ha genomfört någonting otroligt utan att kunna skryta om det. Du kan heller inte dra några rövarhistorier längre med andra ord... Tracks som du spelar in blir överraskande små i storlek, och visar exakt vad som händer under flygningen. Detta är ett mycket användbart verktyg för nybörjare som inte förstår hur det egentligen gick till när de flög ner i gräsmattan med kulhål överallt i planet. Det finns även en del småfinesser i tracksen som bland annat ger dig möjlighet att klippa ihop en mer "cinematisk" version av tuppdraget i efterhand. Magnifico Fellini!

Små saker är större än stora?

IL-2 FB skiljer sig som sagt från IL-2 genom mängder av smådetaljer, saker som ingen annan simulator ens kommit i närheten av, eller vad sägs om dessa:

  • Du blir bländad av sökarljusen på marken som sveper genom natten och hittar ditt plan (och visar för luftvärnet var det ska släppa lös sina krevader.) Vem hade trott att pilotbrillorna skulle med på de nattliga uppdragen? "Attans! jag ser ingenting! Arghh - en spärrballong! *pang* *tystnad*".

  • Du kan vid dåligt väder uppleva turbulens och ditt plan kastas likt en vante i luften samtidigt som du är mitt uppe i en luftstrid. Som om inte luftstrid var svårt nog...

  • Skademodellen på flygmaskiner och andra objekt är bättre än i någon simulator tidigare, IL-2 FB:s spelmotor känner av de inviduella projektilerna, splitter, bombfragment, var de träffar och kan således ge stundtals irriterande skador till följd. Roderlinor som skjuts av, 37 mm kanonkula i motorblocket, pilot som blir decimerad av finkalibrig kulspruteeld, läckande bränsletank, brinnande bränsletank, exploderande bränsletank, perforerade och försvunna styrytor & vingar, ja listan kan göras skrämmande lång...

  • Beroende på vad du väljer för flygmaskin, har du en mängd inställningar för motorhanteringen. Du kan ställa in propellerbladsvinkling, bränsleblandning, kompressorladdning av motorn på hög höjd, vissa plan har automatiserade system som underlättar för dig som pilot, vissa flygplan (läs pappstrutar) känns som de kommer hämtade direkt från familjen Hedenhös hangar. I båda fallen är känslan av realism total.

Multiplayer-läget i spelet skiljer sig inte speciellt mycket från det gamla IL-2, förutom några nya kartor och möjligheten att bemanna ett bombplan med andra spelare som är kulspruteskyttar. Det är fortfarande två olika spellägen, coop och dogfight. I coop-läget kör man uppdrag där man bara har ett liv, blir man nerskjuten är det bara att hänga vid skärmen och titta på dem som lyckats bättre än du. Det andra läget, dogfight, är ungefär som ett deathmatch-baserat spelande, blir du nerpepprad är det bara att sadla upp igen o prova på nytt. Det finns dock mera avancerade upplägg som gör att man kan köra en kampanj online mot andra, detta kräver oftast att man är med i en klan eller "squad" som det heter. Vid installationen av IL-2 FB uppmanas man att spela på UBI.com´s servrar, fast de riktiga flygfantasterna hittar man på "Hyperlobby", ett program som liknar Gamespy, fast gratis och utan irriterande reklam. Där finns även många svenskar och finländare som har bra uppkoppling på Hyperlobby och det rekommenderas varmt, en oas i flygöknen helt enkelt.

Nätkoden är tveklöst den bästa i simulatorvärlden, nya förfiningar gör att man nu kan landa och starta i formation med andra flygplan utan att uppleva den "ryckighet" som uppkom i det gamla IL-2. Allt flyter på precis som det ska, och formationsflygning med 6 stycken P47 Thunderbolts som dånar fram över flygfältet med en meter mellan vingspetsarna på 20 meters höjd, är inte längre en dröm utan verklighet om skickligheten får bestämma. Lägg dessutom till att du kan spela in en film av det, och rollen som pilot i Topgun 2 är så gott som din.

Du kan även rita egna kläder till din pilot och lägga dit ditt eget ansikte, så du kan visa alla andra hur ful du är i flygarmössa!

Simulator för alla smaker

Denna simulator har någonting för alla och det finns en mängd variationer i svårighetsnivån, vare sig du är arkadtypen personifierad och bara vill ta upp ett plan för att peppra lite på de ryska bombplanen med en tysk jetkärra alá Me262, eller om du är en inbiten realismjägare som har:

  • Koll på fler knappar och kontroller än du har fingrar och tår.

  • Flygbensin i blodet.

  • Inbyggt lokalsinne i huvudet.

(Nytt i IL-2 FB är att du kan flyga utan att se din position på kartan och måste navigera efter terrängen precis som på riktigt, och detta är alltså inget för dig som skolkade på orienteringslektionerna på jympan i plugget.)

Detta gör IL-2 FB till årets simulator:

  • 3D-cockpit med den fantastiska närvarokänslan, tack vare ljud och ljus.

  • Oslagbar nätkod.

  • Fräckt ljud med avancerade effekter (när man får det att funka).

  • Varierande uppdrag i kampanjen.

  • Online Track Recording System / Spela in film online.

  • Gratis uppdateringar med nya flygplan (P51 Mustang, Bf110, Me163 m.fl.)

  • Du behöver inte vara proffs för att komma igång, varierande svårighetsnivåer.

Det som gör att denna simulator inte kammar hem full pott är ljudkrångel, den simpla instruktionsboken, diverse småbuggar med AI, vissa brister i flygmodelleringar på flygplan och smärre fel i de dynamiska kampanjerna. Jag är dock övertygad att detta kommer att rättas till, pressen på 1C/Maddox och Oleg Maddox är så ofattbar att jag tycker lite synd om karln. Det bästa med spelföretaget 1C/Maddox är att de lyssnar på sina konsumenter och gör allt för att lösa även de minst märkbara buggarna. De är med andra ord perfektionister och denna flygsimulator visar att man med en begränsad budget, tillsammans med ett motiverat utvecklarteam och en "community" kan skapa magi, långt bättre än de som har obegränsat med pengar men inga bra idéer (läs Microsoft.)

Det känns som om jag skulle kunna fortsätta mycket längre med att skriva varför denna simulator är så bra, fast jag har inte tid. Måste upp i min Hurricane... måste genskjuta Stukaplanen... på väg mot vår bas... måste hinna innan.. innan det är för sent...
Scramble! Scramble!

Jag kan bara slutsummera med att säga: Bästa flygsimulatorn någonsin!

Testsystem:

Intel P3 1 GHz
512Mb RAM
Geforce 4 MX 64 MB
Windows 2000

Skicka en rättelse