Oväntat tidigt efter det att WarCraft III nådde butikshyllorna annonserade Blizzard att de snart skulle komma att släppa en expansion. Precis som de gjort till alla sina spel ända sedan det första WarCraft-spelet. Expansionen går under tilläggsnamnet The Frozen Throne och innehåller inte helt oväntat nya miljöer, enheter och funktioner.

När Blizzard annonserade planerna för Frozen Throne var det säkerligen ingen som satte i halsen. Med en ny story, nya enheter, nya miljöer och en massa annat började förväntan så smått bubbla upp i magen. Spelandet av WarCraft III på Battle.Net blev snabbt ganska linjärt där varje ras har en bra strategi som är vida känd och därmed påträffas betydligt oftare än man skulle önska. Detta tycks vara ett av Blizzards största mål att bekämpa om man tar i åtanke alla de förändringar som dyker upp i The Frozen Throne, men mer om det lite senare.

Gränssnittet

De första förändringarna i Frozen Throne märktes av direkt när jag loggat in på Battle.Net. Att söka efter ett spel kan nu göras, ett helt musklick, fortare än tidigare då de lagt in en snabbknapp som söker efter ett spel baserat på de inställningar du angav senast. Förutom detta så finns det nu även ett flertal nya speltyper tillgängliga samt möjligheten att spela turneringar. Dessutom har äntligen den mycket efterlängtade funktionen med stöd för klaner äntligen blivit inkluderad. Dessa funktioner har dessvärre fått väldigt lite utrymme att visa upp sig på i betan. En bidragande anledning är att man måste vara så många som tio personer som gaddar ihop sig för att få registrera en klan. Detta kan ses som en praktisk omöjlighet under beta-testerna då man kan ha väldigt svårt för att hitta tio av sina kompisar i en värld där det endast plockats in 20 000 spelare från hela världen. Så dessvärre får vi konstatera att snabbknappen är den enda som visat sig någorlunda användbar så här långt in i beta-testandet.

Väl inne i spelet möter man även här genast ett par tydliga efterlängtade förbättringar sen orginalet. Alla byggnader man beordrar sina enheter att konstruera syns nu tydligt i form av en skuggbild där man placerat dem under tiden det tar för sin arbetare att ta sig till platsen. Hand i hand med detta följer också en av de väldigt stora förbättringarna, nämligen möjligheten att man nu kan beordra sin arbetare att bygga flera byggnader i rad genom att hålla nere shift-tangenten. Detta har tidigare endast gått att utföra med enklare kommandon. Men detta är inte det enda stället där kösystemet för ordergivning förbättrats. När man sätter en sk. ”rally point”, som berättar för den skapade enheten var han ska ta vägen när han anlänt till världen, kan man nu även ange denna i flera steg genom att återigen hålla inne shift-tangenten. Detta kan vara bra att använda när man inte vill att ens gröngölingar till enheter knatar rakt in i famnen på en bunte elakingar på väg till ens hjälte som råkar befinna sig på andra sidan kartan.

Efter mer spelande märker man även av vissa förändringar gällande de föremål man kan få av de sk. ”creeps”, vildsinta troll och andra onda varelser, som finns utplacerade på kartan. Ibland tappar dessa böcker som din hjälte kan läsa för att öka sina färdigheter inom olika områden. Tidigare var man tvungen att plocka upp boken och sedan använda den, vilket gjorde det väldigt krångligt om man redan hade ryggsäcken full. Då fick man lasta av något föremål innan man plockade upp boken för att sedan använda den, därefter kan man plocka upp det ursprungliga föremålet igen. Numera räcker det att hjälten går fram till boken så används den direkt, utan att ta någon plats i hjältens trånga ryggsäck. Detta har dock en negativ sida som innebär att en hjälte inte längre kan plocka upp en bok för att sedan lämna den till någon annan hjälte.

Strategi

Redan efter min första match, som självklart slutade i ett stort nederlag, insåg jag att min gamla taktik från det ursprungliga WarCraft III inte hade skuggan av en chans bland alla de nymodigheter som kommit in i bilden. Alla raser har fått var sin ny hjälte som tillskott och med den följer det även med ett par nya enheter. Dessa tillskott har gjort att varje ras fått en ännu tydligare definition på hur den bör spelas. Som om inte detta vore nog finns det även ”neutrala” hjältar, vars lojalitet kan köpas för en viss penning. Dessa hjältar hittas i somliga av de neutrala byggnader som huserar på kartan, bevakade av banditer.

Förutom att snabbt lyckas träna upp dessa hjältar till krigsdugliga veteraner ser man gärna att de bär omkring på ett och annat användbart föremål i sin ryggsäck. Känner man då att de varelser som vaktar de neutrala affärerna är för tuffa att ge sig på så kan varje ras numera bygga sig ett eget litet snabbköp hemma i kvarteret. Kan det bli bekvämare?

Raserna

Människorna har redan tidigare varit väldigt fokuserade på allsköns trollerikonster men nu menar de allvar. Med förstärkning från blodalverna i form av en ny hjälte, Blood Mage, samt en ny typ av magiker, Spell Breaker, har de nu ännu större möjligheter för både offensiv och defensiv magi.

De levande döda, de sk. ”Undead”, har i alla tider varit beroende såväl samlandet som nyttjandet av döda kroppar för att få ett övertag på slagfältet. Men i och med expansionen växlar nu fokus mer över mot endast nyttjandet då Meat Wagons numera även kan producera döda kroppar. Sammankopplat med deras nya hjälte, Crypt Lord, som är en mästare i att väcka liv i de döda visar sig detta vara en utmärkt fördel. Den nya enheten Obsidian Statue bör inte heller förglömmas då den, beroende på vilken skepnad den antagit, kan vara väldigt användbar både för att neutralisera fiendens magier samt att dela ut ett par ondskefulla trollformler själv.

Nattalvernas styrka har länge legat i deras förmåga att snabbt försvinna in i skuggorna och gömma sig från sina fiender. Med deras senaste tillskott, hjälten Warden, förstärks denna förmåga genom Wardens möjlighet att snabbt förflytta sig både in och ur stridigheter. I samarbete med de flygande Faerie Dragons, som gör livet surt för fiendens magiker, och de mäktiga Mountain Giants, som gärna krossar det som står i deras väg, har nattalverna blivit en ras med många möjligheter för varierande spelstilar.

Orcerna har fått förstärkningar från trollen i deras nyfunna hjälte Shadow Hunter. I hans fotspår följer Spirit Walkers som har förmågan att väcka Taurens till liv. Dessa dyrbara men mäktiga enheter har tidigare varit en pina att återställa i sin armé efter att ett par fallit på slagfälten. Dessutom har deras ettriga flygfän Bat Riders, som synts till väldigt ofta i matcherna på Battle.Net, en utmärkt förmåga att riva sönder fiendens byggnader.

The Frozen Throne vänder upp och ner på mycket av det som de flesta är vana vid i Warcraft III. De som är vana spelare kommer säkerligen att känna sig väldigt villrådiga till en början då de måste lägga ner mycket energi och tid på att omvärdera sina strategier och ta i beräkning alla de nya enheter, trollkonster och andra förändringar som tillkommit.

Även under beta-perioden har expansionen förändrats en hel del och säkerligen har ännu inte alla planerade förändringar hittat sin plats ännu. Detta gör det väldigt svårt att förutspå hur väl The Frozen Throne kommer att bli bemött av WarCraft III-spelarna eftersom varje patch i betan förändrar spelet ytterligare. Den stora frågan är om Blizzard verkligen lyckas väcka spelarnas förälskelse i spelet på nytt, eller om de helt enkelt tröttnar på tanken att redan behöva lära om nästan allt de hittils lyckats få kläm på.

Sannerligen har det tillkommit en stor mängd mycket efterlängtade nyheter som jag personligen varmt välkommnar. Detta i kombination med tanken på en ny kampanj med en fortsättning på storyn är anledning nog för mig att springa och köpa The Frozen Throne så snart det hamnar på spelhyllorna i butiken. De stora variationsmöjligheter som erbjuds vad gäller strategier är även detta en klar förbättring från vanliga WarCraft III. Spel i multiplayer kommer förhoppningsvis att bli klart mycket mer varierade än vad de är idag. Kostnaden är dock att det är betydligt mer att sätta sig in i för den genomsnittlige spelaren. Risken är att detta dessvärre skrämmer bort oss vanliga dödliga trots alla de förbättringar som The Frozen Throne kan stoltsera med.