När Quas i december 2000 recenserade norska Innerloop Studios FPS-lir Project IGI fick det en trea i betyg, motiverat bland annat med den totala avsaknaden av multiplayer, taskig AI och missen med att man inte kunde spara. Nu har uppföljaren kommit, och Innerloop har lagt till både multiplayer, sparfunktioner och en bättre AI – men håller det hela vägen?

I uppföljaren, IGI2: Covert Strike, tar du dig återigen an rollen som David Jones. Jones är en före detta SAS-kille som sedan blivit rekryterad till IGI (Institute for Geotactical Intelligence) där han nu är institutets främste agent. Ditt jobb är att bekämpa terrorister världen över och i IGI2 tar du dig an sammanlagt 19 uppdrag fördelat över tre kampanjer: Ryssland, Kina och Libyen.
Som sig bör har du tillgång till mängder av vapen, alltifrån krypskyttegevär och pistoler till handgranater och anti-tankvapen. Trots den stora mängden vapen, strax över 30 för att vara mer exakt, känns de flesta av dem välgjorda utan att vara överdådiga.

Hurra, vi kan spara!

En del av er minns säkert med en rysning avsaknaden av sparmöjligheter i föregångaren som kom år 2000. För er som aldrig spelade det kan jag upplysa om att det inte gick att spara – alls. Detta är dock löst i IGI2 och du kan nu spara genom att kontakta ditt högkvarter och via satellit ladda upp dina GPS-data. Detta kan du dock inte göra hur många gånger som helst per bana eftersom batterierna i din uppladdningsmeckanick har en tendens att ta slut efter ett par sparomgångar.

IGI2 försöker vara lite mer realistiskt än många andra FPS-spel och detta märks mest när du inser att du faktiskt dör relativt lätt. Nu menar jag inte att du dör så fort en fiende tittar på dig, men du tar helt enkelt lite mer skada när du blir träffad – något som faktiskt känns helt rätt. Jag är faktiskt lite trött på spel där man kan ta 15-20 gånger mer skada än sina datoriserade motståndare.

AI:n i spelet är mycket bättre än den i det första spelet och dina fiender rullar sig in bakom hörn, tar skydd bakom lådor och samarbetar rätt bra för att göra livet surt för dig. Dock uppstår det ibland situationer då AIn: verkar smittas av lite idioti - till exempel händer det att du står utanför ett hus och en fiende ser dig genom fönstret, varpå han börjar kasta granater som en galning – inuti huset. Efter det kan du lyfta på hatten, tacka och sedan gå in i den nu välrensade byggnaden.

Intressant multiplayer

I multiplayer börjar du med att välja sida (IGI Operative eller Conspiracy) och därefter är det dags att köpa vapen. Det märks att man har satsat mycket på att locka fram mer lagspel än i andra spel och båda lagen har alltid flera olika objektiv att klara för att vinna en bana. Ett problem är dock de stora banorna; det faktum att det inte finns några fordon att använda i multiplayer gör att man blir ett väldigt lätt mål för krypskyttar som allt som oftast ligger uppe på något högt berg. Meningen är att du ska kunna använda din kartdator för att upptäcka just dessa, men jag fann att man oftast var död innan man ens fått fram kartan.
Det hände också att man ibland plågas av mycket lagg, vilket resulterar i att det blir väldans svårt att träffa sina motståndare eller hålla koll på sina lagkamrater.

Medioker grafik

Grafiken i spelet känns helt enkelt lite sisådär. Grafikmotorn erbjuder inget extra och det känns som om man kunde gjort det snyggare överlag om man bara hade lagt manken till. Utomhusmiljöerna är ibland riktigt imponerande med sina enorma avstånd, höga berg, djupa dalar och snötäckta skogar. När du däremot knallar in i en närbelägen stuga möts du av en insida som är tråkig, platt och odetaljerad. På det stora hela ser grafiken lite gammal ut, speciellt om man jämför med andra grafikmotorer som finns ute idag, till exempel Unreal 2 och Splinter Cell. Jag upplevde också en del grafikbuggar - bland annat blinkande texturer och saker som försvann när man kom tillräckligt nära. På ljudsidan är dock allt som det ska. Vapenljuden låter bra, bakgrundsljuden är helt okej och det enda som saknas är lite mer musik för att öka tempot en aning.

Ett spel som försöker, men inte når ända fram

IGI2: Covert Strike är inget dåligt spel, utan har det mesta man vill ha av ett FPS-lir idag; mängder av vapen, stora banor, en välutvecklad och lagom nyskapande multiplayer-del samt många adrenalinpumpande strider mot mängder av fiender. Det som sänker betyget är dock den tråkiga grafikmotorn, den halvdåliga AI:n och bristen på det där lilla extra som gör att man verkligen fastnar för ett spel. Det hade ju kunnat bli så mycket bättre. Tyvärr.

Testburken:

AMD Thunderbird 1.4 Ghz
256MB DDR-minne
Geforce 3 64MB
Windows XP SP1

Skicka en rättelse