Av någon anledning var mina förhoppningar på Praetorians väldigt låga till en början. Även om jag alltid uppskattar spel som utspelas under romartiden så såg det helt enkelt ut som ytterligare ett av de många RTS-spelen som absolut inte har något nytt att tillföra genren. Men till min stora glädje blev det här inte ännu ett spel man var tvungen att traggla sig igenom för att sedan skriva om hur dåligt det var. Även om Praetorians inte är någon revolution inom genren är det i grunden välgjort och har flera unika inslag.

Som namnet antyder utspelas Praetorians under romarrikets storhetstid. Spelet börjar med Ceasars krigståg genom Europa upp till Britannia för att sedan fortsätta i Egypten och norra delarna av Afrika. De som kan sin historia kommer känna igen större delen av trupperna man själv och fienden har tillgång till även om utvecklarna tagit sig en del friheter för att öka spelglädjen.

I Praetorians finns ingen traditionell resurshantering, istället är den ersatt av byar. Dessa byar är nämligen det enda sättet att få förstärkningar till sina legioner. När man hittat en måste man bygga sin egen garnison och sätta en av sina egna centurioner som ledare; först då kan man börja träna upp nya soldater. Befolkningen är begränsad och tar ett bra tag på sig att växa när man tränat upp alla tillgängliga invånare. Förutom att en del specialiserade trupper kräver så kallade hederspoäng som man får genom att strida är det enda som behövs befolkning och tid för att få nya soldater. De flesta enhetstyper tar nämligen från 30 sekunder till en och en halv minut att skapa. Detta gör att det, framför allt i multiplayer, är viktigt att ha kontroll över flest byar för att kunna pumpa ut flest enheter.

Centuria

Så till en lite närmare titt på vad som skiljer enheterna från de i andra spel. Här tränar man inte sina krigare en och en utan istället i grupper (så kallade Centuria) som kan innehålla från 12 till 30 soldater. Även om det finns ett antal specialtrupper så är de man oftast kommer att använda sig av bågskyttar, tungt infanteri och kavalleri. För romarna är grundstommen alltid legionärerna som fungerar bra i de flesta situationer. De olika trupperna har även speciella formationerna som kan ge fördelar i pressade lägen. Legionärerna kan till exempel använda sig av den välkända sköldpaddeformationen där de med hjälp av sköldarna i stort sett är helt skyddade från pilar och andra distansvapen.

Långsamt och taktiskt

Då trupperna nästan alltid har en akilleshäl måste man alltid se till att placera sina trupper rätt. Att få fiendekavalleri i ryggen mot sina bågskyttar är förödande på samma sätt som spjutsoldater är mot hästar. Detta gör att avancemang tar ganska lång tid eftersom man alltid snabbt måste kunna bemöta ett anfall. De europeiska slagfälten är dessutom fyllda med platåer, dalar och djupa skogar vilket gör överraskningsanfall ännu lättare. Den som är van vid att kunna skicka in alla trupper huller om buller mot fienden kommer inte att bli långlivad.

Belägring och försvar

Ett kul inslag i spelet är de överraskande detaljerade belägringarna av fort och städer. Försvararna kan sätta upp trupper på palissaderna medan anfallarna har tillgång till ballistas och katapulter. För att ta sig över murarna måste man använda sig av stegar, murbräckor och stora flyttbara torn. Lyckas man ta sig upp för stegarna innan försvararna förstör dem gäller det att ha tillräckligt med trupper för att vinna striden på murarna och inne i fortet.

Multiplayer

Inget RTS-spel med självrespekt lanseras idag utan multiplayer-stöd. I Praetorians kan man möta upp till sju andra spelare och välja mellan att spela som romare, barbar eller egyptier. Man börjar med en by och för att vinna måste man helt enkelt förgöra motståndaren. Lättast görs detta genom att ta över fler byar för att snabbare öka sin armés styrka. Samtidigt får man dock fler fronter att försvara vilket gör att man måste vara försiktig med att expandera för fort. De trängre europeiska banorna gör det viktigt att använda landskapet till sin fördel medan de öppna ökenbanorna istället sätter mer krav på taktiskt skicklighet i själva striderna.

Praetorians är ett i grunden väldigt välgjort realtidsstrategispel. Det finns inga direkta fel man kan peka ut och det antal små innovationer de byggt in gör att det känns som en friskt fläkt i den annars något statiska genren. Spelet är ett bra köp för dem som letar efter ett bra strategispel som innehåller både en välgjord singleplayer- och multiplayer-del.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
Geforce3 64MB