Indiana Jones, eller Henry Jones som han heter egentligen, är tillbaka på PC efter många års frånvaro. I denna upplaga besöker den välkände arkeologen Kina för att förhindra en mystisk artefakt från att hamna i fel händer. Året är 1935 och nationalister, kommunister och den japanska armén strider om kontrollen i det väldiga landet. Samtidigt på andra sidan planeten gror Hitlers Nazityskland. För att förverkliga sitt Tredje Rike skickar Hitler ut agenter i jakt på magiska artefakter.

Det är över tio år sedan den senaste Indy-filmen hade premiär på bio. En ny film är planerad och beräknas vara klar om två år. Om det är den gamla gubben Harrison Ford som spelar huvudrollen igen är ännu inte känt. På 90-talet sändes en TV-serie där arkeologens äventyr som ung filmatiserades. Under samma tid släpptes även ett antal spel av varierande kvalitet på olika spelformat. Vad jag kan komma ihåg har endast två stycken spel, Fate of Atlantis och Infernal Machine, hittat sin väg till PC. Fate of Atlantis släpptes i början av 90-talet och var ett mycket bra äventyrsspel på den tiden då 386:or, DOS 3.0 och Soundblaster var det mest spejsade man kunde ha i sin PC. Några år senare, närmare bestämt 1999, kom Indiana Jones and Infernal Machine. Spelet fick ett svagt mottagande trots att det inte var speciellt dåligt. För mycket hoppa och klättra sa kritikerna. Hade spelet släppts före Tomb Raider-hysterin hade det säkert bemötts helt annorlunda.

Då är det alltså dags igen för ett nytt spel med mannen med piskan, denna gång heter spelet Emperor's Tomb och släpps på Xbox, Playstation 2 och PC, vilket kanske får många att rysa. Hårdvaran i Xbox och Playstation 2 är inte den senaste och grafik och annat måste oftast tonas ned för att spelet ska flyta någorlunda på respektive maskin. Direktkonverteringar av konsolspel till PC brukar ofta göra spelarkontrollerna, menyer och sparfunktioner till en mindre mardröm. Rockstar Games lyckades fenomenalt bra med sin konvertering av Grand Theft Auto 3. Fördelarna med att sikta med musen övertygade många att vissa spel gör sig bättre på andra spelformat än vad de från början var tänkt på. Då är frågan: är Emperor's Tomb ännu en halvdan direktkonvertering som hemsöker oss PC-ägare?

Indy får digital skäggstubb

Jag har inte sett hur snyggt Indy är på de andra spelformaten men jag kan med säkerhet säga att PC-versionen måste vara den snyggaste versionen, speciellt i upplösningar högre än 800 x 600 och med anti-aliasing påslaget. Men även i högre upplösningar finns lite kornighet kvar. De flesta animationerna är välgjorda och mjuka men det finns en del som är ryckiga och lite väl snabba.

Under de första banorna förklaras kontrollerna utförligt. Man får lära sig att hantera allt ifrån Indys piska till att klara avancerade
hopp. Standardkontrollerna WASD funkar alldeles utmärkt men kan ändras efter eget tycke. Tyvärr kan inte Indy röra sig i sidled utan bara springa bak och fram. Genom att flytta kameran med musen förflyttar sig Indy i samma riktning som kameran. Kontroller liknande det i Splinter Cell hade varit perfekt men jag gissar det är på grund av ekonomiska orsaker det uteblev. För att underlätta användandet av
revolvern och hagelbössan finns en primitiv förstapersonsvy.

Slagsmålen har fått större utrymme i denna upplaga än i föregångaren Infernal Machine. Förutom Indys egna knytnävar och sparkar kan man använda sig av piskan, gevärskolvar, machetes, stolar, flaskor, spadar och mycket annat för att prygla sina fiender. Olika kombinationer av slag och sparkar gör att fajterna inte blir alltför monotona i längden. Indys piska har även fått den uppmärksamhet den förtjänar. Förutom att de vanliga pisksnärtarna går det att avväpna fiender och slunga sig över olika hinder. Ibland måste man ta sig an flera fiender åt gången och då kan allt bli väldigt rörigt. Kameran flyger runt lite som den vill. Ett tryck på vänster piltangent blir snabbt ett högersteg för Indy då kameran helt plötsligt ändrat position.

Värdelöst, halvdant, godkänt, mycket bra eller mästerligt?

Direktkonvertering eller inte. Indy på PC är ett av de bästa actionäventyrsspelet jag spelat på flera år. Slagsmålen tar dock upp lite alltför mycket utrymme i ett annars nästan fulländat spel. Även om symptomen från konsolkonverteringen finns kvar är detta ett lysande spel. Den knasiga kameran och bristen på en ordentlig sparfunktion gör att spelet inte får full pott.

Testburk

Intel P4 2.4 GHz
GeForce Ti4200 128 MB