Warrior Kings Battles är som sagt ett helt fristående spel (som priset om inte annat visar på), vilket då kräver att det innehåller alla de vanliga delarna man hittar i ett realtidsstrategispel. Även om Warrior Kings försökte sig på en del innovativa idéer så är det ändå i grunden likt den stora mängden spel inom genren; man bygger baser, samlar resurser, tränar enheter och krigar.

Men spelet känns ändå annorlunda och det är inte helt enkelt att sätta fingret på vad som orsakar denna känsla. Spelet försöker sig på mer realistiska strider där man måste använda sig av formationer och landskapet för att bli framgångsrik. De fyra olika enhetstyperna; lätt och tungt kavalleri samt lätt och tungt infanteri, har dessutom tydligare svagheter och styrkor än i andra spel. Tungt infanteri kan stå emot riddare, men blir istället lätt utmanövrerade av de snabbare enheterna. De beridna bågskyttarna kan rida ifrån alla andra trupper, men står sig slätt mot de vanliga bågskyttarnas längre räckvidd. Detta gör att en duktig general måste se till att inte bara ha en bra mix av trupper, utan även veta hur motståndarens armé är uppbyggd. Tyvärr kan striderna ibland bli för grötiga och okontrollerbara för att man verkligen skall kunna mikrostyra sina trupper så de anfaller rätt sorts fiendeenhet.

I Warrior Kings Battles hittar man en storybaserad singleplayer-del som inte riktigt lever upp till den i originalet. Istället har utvecklarna lagt nästan all vikt på skirmish-spelsättet, alltså fristående datorgenererade skärmytslingar utan någon direkt story. Detta lyste nämligen med sin frånvaro i originalet, och man kan tycka det är lite väl magstarkt att släppa ett helt nytt spel i stort sett enbart baserat på denna funktion. Men enligt utvecklarna har de gjort mycket för att skärmytslingarna ska bli klart bättre och mer varierande än i andra spel.

Spelet försöker nämligen ståta med en AI som gör datormotståndarna smartare och mer verklighetstrogna än tidigare. Datorn kan inte fuska genom att veta var du är, producera enheter snabbare eller något annat dylikt som förr i tiden ofta var ett tvång för att datorn inte skulle vara alltför lättbesegrad. Istället skickar den ut spejare för att se var du finns och vilka arméer du har. Sedan bygger datorn upp sin egen armé för att bäst matcha dina trupper. Dessutom försöker den anfalla där ditt försvar är som svagast. Även om allt det här låter väldigt bra så kan jag inte säga att man märker några revolutionerade skillnader jämfört med andra spel. Datorn spelar absolut inte korkat, men den använder fortfarande inte landskapet till sin fördel och anfaller ofta med sina trupper utspridda.

Slutord

När originalet släpptes för snart ett år sedan var det både grafiskt storartat och delvis nyskapande på vissa fronter. Nu känns tyvärr grafikmotorn något gammal och spelet kan inte längre ta mark med snygg grafik. Spelet i sig är fortfarande ett bra strategispel, men tyvärr känns det alltför likt föregångaren. Möjligheten att spela skärmytslingar borde ha varit med redan i Warrior Kings och även om AI:n är bra så är den inte en anledning i sig att skaffa spelet. För er som saknar ett bra RTS-spel eller älskade originalet så kan Warrior Kings Battles vara ett bra köp, men annars finns det mer prisvärda spel på marknaden idag.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
Geforce3 64MB
Windows XP