Året var 1985, Will Wright var en kille som älskade att bygga modeller och spela datorspel. Ett intresse som fick honom att tröttna på spel som bara gick ut på att förstöra och döda. Will Wright ville inte söndra, han ville skapa saker istället...

Raid on Bungeling Bay för Commondore 64 var det första spel Will producerade och efter det var han på det klara med att det var mycket roligare att bygga upp spelets nivåer än att sedan sitta i spelet och skjuta sönder dem.

Idén till Simcity började gro och Will började intensiva studier av stadsplanering och simulationsteknik. Arbetet gav resultat och 1989 lanserades det första Simcity, ett av spelhistoriens största genombrott.

Succén följdes upp 1993 med Simcity 2000, nu med ett isomeriskt perspektiv och finare verktyg att bygga sin stad med. Nästa naturliga steg påbörjades 1997 då Simcity 3000 tillkännagavs. Först hade Maxis tänkt sig bygga den nya världen helt i 3d men fick gå tillbaka till ritbordet då man ansåg att spelarna inte skulle ha den hårdvara som krävdes för att köra spelet. Simcity 3000 fick istället renderade spritar och det gick nu att rotera sin stad utan att bli vilsen som i SC2000.

Alla goda ting är fyra

Efter att ha tagit en liten paus i utvecklandet av Simcity för att ta sig an the Sims har nu Maxis lagt sista handen på den fjärde delen, Simcity 4 är nu äntligen här. För att ta det från början är Simcity spelet där du genom att se till så att förutsättningarna är de rätta få en stad att blomstra och växa. Vad du som borgmästare kan göra är att anlägga zoner för olika typer av bebyggelse. Zonerna är Industri-, Boende- och affärszoner. Varje zon har i sin tur tre olika nivåer, industrizonen kan vara jordbruk, normaltung industri och tung industri. Byggnaderna som sen växer upp där byggs av stadens simmar, som invånarna kallas.

Invånarna vill ju ha en massa andra saker för att trivas också. Du måste se till så att trafiken flyter att el- och vattenförsörjningen fungerar. Polis- och brandstationer måste finnas för att dina simmar skall känna sig trygga. Listan på alla de behov du måste fylla för att vara en riktigt bra borgmästare kan göras väldigt lång, men det är bara bra att ha fler och fler funktioner att upptäcka vartefter spelet fortskrider.

Nyheter i SC4

Har du några sparade simmar från the Sims kan du placera dem i din stad. Du kan sedan följa dem för att se ur de tar sig till jobbet och om de trivs med att ha en skateboardpark som granne. De här importerade simmarna fungerar som referenspersoner i staden och ger dig viktig, personlig information som är svår att förmedla med diagram och kartor. Har du inga egna simmar finns det färdiga i spelet att importera.

Varje stad existerar i en region, en region kan bestå av flera av städer. Man kan alltså bygga en sovstad för dina pendlare som sedan åker till en angränsande stad för att jobba. Städerna kan också ha handelsavtal med varandra och utbyta vatten- och energiöverskott.

Genom att kunna styra din budget kan du kontrollera dina utgifter på ett bra sätt, genom att dra ner på en skolas bussbudget, minskar du dina kostnader, men också på skolans upptagningsområde.

SimInternet

Alla spel med någon som helst självkänsla måste 2003 ha möjlighet för onlinespel, så också Simcity. Det enkalste är att du kan byta städer med dina polare över Internet för att jämföra era livsverk med varandra. Det andra är lite mer avancerat och kallar simcityscape. Här kan du bygga en stad tillsammans med andra borgmästare på Internet. Din stad kan interagera med andras och funktionerna med handelsavtal och energiutbyte blir lite mer intressanta. Spelare kan då fungera i symbios med varandra där du är beroende på en angränsande borgmästares förmåga att bygga industrier så att simmarna i din vackra boendemetropol har jobb och mat på bordet. Eller varför inte skapa en jättemetropol, ett eget Megacity 1 kanske?

Snyggt, vackert och välljudande...

Simcity har lånat användargränssnittet från the Sims och sen ytterliggare fräschat upp det. Spelet är väldigt snyggt. Menyer och diagram är lättnavigerade och det är lätt att hålla reda på allt som skall göras. Musiken känns sällan upprepande och är riktigt bra. Allt i spelet är på svenska; manualen, menyerna, namnen på dina rådgivare och på invånarna. Man känner sig riktigt hemma med andra ord.

...men segt

Tyvärr finns det lite buggar och kantigheter i spelet. Att scrolla och zooma kan ibland hacka mer än vad som känns bra speciellt om den del av staden du har på skärmen innehåller många element och rörliga saker.

Manualen och installationsanvisningarna är bra, men saknar detaljinformation om vissa diagram och överläggskartor, något som inte täcks av tutorials eller inline-hjälp. Kanske räknar Maxis med att man någon gång tidigare spelat Simcity.

En annan galen sak är att det finns ingen funktion för att ångra en åtgärd, det kan man i och för sig ta, det finns det kanske i verkligheten heller.<br

När man anlägger zoner så är det svårt att beräkna kostnaden för en speciell zon utan att dra ut den med musen, släpper man vänsterknappen så har du skapat den zonen, om du ångrar dig efter att du börjat dra ut zonen kan du trycka på ESC men inte om du släppt knappen då är du körd. (Tack alla som tipsat om ESC-funktionen)

Spel per krona

Simcity är Simcity är Simcity. Gillade du de andra spelen i serier så kommer du inte att kunna vara utan den fjärde delen i den numera klassiska serien. Nya spelare kan närma sig Simcity 4 då gränssnitt och informationssortering är väldigt självklara och enkla att hantera.

Fyran innehåller inga revolutionerande nyheter men är det verkligen det man vill ha? Möjligheten att släppa lös sina egna simmar och se vad de tar sig till i den stora staden är ett skäl så gott som något att skaffa. Och det var ju några år sedan man spelade ett nytt Simcity så varför inte ge denna välpolerade nykomling en chans.

Testsystem:

AMD AthlonXP 1700+
512Mb RAM