Bland spelbjässar som Electronic Arts, Microsoft och Atari är det idag väldigt svårt att konkurrera, speciellt för små och helt okända spelföretag. Valve lyckades dock med sitt Half-Life, som slog ned som blixt från klar himmel och förändrade spelvärlden för alltid. Bland alla stora spelreleaser dyker det ibland upp spel från helt okända utvecklare. De flesta av dessa spel är oftast inte så märkvärdiga och hamnar i rea-hyllan och glöms bort efter ett par månader. Operation: Air Assault, eller Apache: Air Assault som det heter i USA, är just ett sådant spel. För att spelet ska locka till sig köpare är det billigare än de flesta nya musik-CD-skivor som släpps idag. Men då kan man undra: om spelet är så billigt borde det inte vara helt värdelöst då?

"Super fett strids helikopter spel med ACTION som mellannamn!" går det att läsa på den svenska hemsidan för Operation Air Assault. Om man bortser från alla mellanslag är det en ganska bra beskrivning av spelet. Storyn är ungefär så komplicerad som man kan förvänta sig av ett "Super fett strids helikopter spel". I juli 2001 tillkännagav terroristgruppen Solens Martyrer sin inblandning i den globala terrorismen. Enligt hemlig information är de baserade i det lilla landet Banhar som styrs av den lokale oljeschejken Al-Zahir. Riktigt hett runt öronen blir det då USA får reda på att martyrerna även har tillgång till kärnvapen. Du och din helikopter är de enda som kan rädda världen från detta nya hot.

Företaget bakom Operation Air Assault har en rad av mindre kända helikopter- och flygspel bakom sig. Några av dem är bland annat Search And Rescue och Vietnam Med Evac vilket med enkla ord kan beskrivas som en seriösare version av det usla Sim Copter.

Snyggt trots sitt pris

Trots sitt billiga pris blev jag överraskad att grafiken var bättre än jag förväntat. Landskapet återges med en imponerande grafikmotor. Det blir desto fulare ju högre upp man kommer där berg och dalar försvinner i "dimman" som ska föreställa horisonten. Helikopter och explosioner är också rätt så medelmåttiga men fyller sin funktion. Större delen av uppdragen tar plats på låg höjd och för att undvika fienderadar måste man hålla sig i radarskuggan bakom kullar och berg.

Huvudelen av uppdragen har endast ett primärt mål. Det kan vara allt från rekognosceringsuppdrag till massiv slakt av uppradade fordon. På vägen till de olika huvudmålen stöter man ofta på ett par "oviktiga" mål som t.ex. läger med fiender. Deras död är inte avgörande för själva uppdraget utan ger mer av ett plus i kanten om man väljer att tillintetgöra dem.

För att klara sig genom de 30 olika uppdragen har man fyra olika vapen till sitt förfogande. Automatkanonen ingår i standardutrustningen och är effektivast mot enstaka soldater och bilar. De till antal 38 stycken Hydra-raketerna gör sig bäst i gluggöppningen på tält där terrorister ligger och sover drömmandes om sina oskulder i paradiset. De åtta stycken laserguidade Hellfire-robotarna är mest verkningsfulla mot tungt bepansrade mål som bunkrar och stridsvagnar. Förutom de tre vanliga vapnen som vi är vana att se lastade på en Apache-helikopter finns ytterligare ett vapen. De så kallade Zuni-raketerna är ungefär lika verkningfulla som en Hydra-raket förutom att de har mer sprängkraft.

För en herrans massa år sedan ägde jag ett Super Nintendo och helikopterspelet Desert Strike som jag spelade om och om igen. Då kostade spelet en dryg femhundralapp. Spelet hade ett trettiotal uppdrag indelade på sex banor om jag minns rätt. Det spelet lockade in mig i de allt mer avancerade flyg- och helikoptersimulatorerna som fanns på PC:n på den tiden. Kanske är Operation Air Assult en viktig länk till de som vill introducera sig till de mera seriösa simulatorerna som finns ute på marknaden idag.

Som sagt, det här är action för ett mycket billig penning. De trettio uppdragen spelar man inte igenom i första taget om man inte är väldigt rapp med sina fingrar. En enkel joystick är att föredra då tangentbordet dödar lite av spelglädjen. Flygkänslan är mycket bättre än i t.ex. NovaLogics betydligt mer kända helkopteractionspel Comanche 4. Operation Air Assault är absolut inte ett dåligt spel. Den fina grafiken, snabba tempot och flygkänslan gör detta till ett givet köp för alla som gillar lättsam action á la Desert Strike.

Testmaskin:

Intel P4 2.4 GHz
GeForce 4 Ti4200 128 MB